Gå til innhold

Dere som har født før..

Anbefalte innlegg

Kan dere fortelle litt om hva som skjer på fødestuen av registreringer og slikt? Er det vanlig at man blir overvåket? Og hvordan gjøres dette?

Jeg husker ikke så masse fra min fødsel, da alt skjedde veldig fort, og alt var veldig stress. Hadde en forferdelig jordmor som egentlig ødela alt. Jeg kan vagt huske at hun sa at hun ikke fikk skrevet noe, men aner jo ikke hva hun ikke fikk skrevet.

Hva er en epikrise, og hva skal epikrisen fortelle om fødselen? Jeg fikk et ark som egentlig var tomt. Det var visst epikrisen, men der sto det kun tid jeg kom på sykehuset, og tid jeg fødte. og at barnet var levende født. Og er det ikke vanlig at de måler og veier babyen så fort som mulig? Jeg var jo veldig nysgjerrig på vekt og lengde, men det hadde de ikke fått målt, for det var ikke såå viktig. (Ca. 30min etter fødsel spurte jeg om dette) Ikke at det betyr noe, men man lurer jo på hva som er vanlig..

Jeg regner jo med at jordmoren må skrive en slags rapport eller noe i journalen min, er dette noe jeg kan få se? Er veldig nysgjerrig på hva som står der.. Hvordan får jeg evt tak i denne?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143434559-dere-som-har-f%C3%B8dt-f%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føden og Gynekologiske avdelinger har egne journaler som ikke andre har innsyn i. Du kan be om journalutskrift, og det koster vel ca 70-100 kr.

Epikrise er det brevet din fastlege får om hendelsen. Og du får en kopi, som regel.

Der skal stå mer i journalen. Men har alt gått fint, så er det ikke sikkert der står så mye der heller. Vekt og lengde er helt normalt at er notert, det skal noteres. Grunnen er at vektnedgangen hos nyfødte har innvirkning på når en får reise hjem i enkelte tilfeller. De skal helst begynne å øke i vekt før de slippes hjem(var sånn før i hvertfall).

Under fødselen skal jordmor føre noe som heter partogram. Dette viser "grafisk" når de forskjellige tingene i fødselen skjer. Bl a rienes hyppighet, lengde og styrke, når du hadde hvilken åpning, når du har full åpning og når babyen blir født.

I blant blir det også skrevet et referat, der kan det stå bl a hvor mye blod en mistet, den fødendes tilstand, barnets apgar score. Dette skrives av både jordmor og evt leger som var involvert.

Dette utgjør fødselsjournalen din og den har du full rett til å få en kopi av. Det er bare å ringe fødeavdelingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...