Gå til innhold

Terroren: Hva og hvor mye har dere fortalt til barna deres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gutt på seks år.

Vi bor i Oslo og hørte eksplosjonen da det skjedde (var hjemme, men hørte smellet). Jeg så nyhetene på TV og fortalte da at det var utenlandske terrorister som hadde sprengt en bombe. Trodde jo det til å begynne med som alle andre. Har ikke fortalt om Breivik, Utøya eller skytingen, vet ikke om jeg kommer til å gjøre det.

min er snart 4 år og jeg har fortalt helt enkelt og greit at en mann har laget en stor bombe som ødela mange store hus i oslo og at han etterpå har reist til utøya og skutt mange, mange mennesker så de døde.

Jeg har sagt at den mannen var slem og helt gærn og at politiet har tatt ham og satt han i fengsel og der skal han være alltid.

Mitt barn har ikke spurt noe mer om dette eller vist så mye interesse, men det tror jeg mest kommer av at vi ikke var hjemme da det skjedde og ikke har hatt mye tilgang til tv disse dagene.

Nå som vi har kommet hjem har jeg tatt 4 åringen med ned til vannet (vi bor like ved utøya) og latt henne legge en bukett markblomster der sammen med de andre blomstene. Jeg har forklart henne at dette gjøres fordi man synes synd på og minnes alle de som døde, at man ønsker å gjøre det vakkert for vise at man tenker på dem. Jeg har forklart henne at mange mennesker er triste nå fordi noen de var glad i ble drept.

Som sagt så virker hun lite interessert i dette akkurat nå, men jeg regner med at det vil komme mer spørsmål om det etterhvert og tenker da å svare etter beste evne på det hun lurer på.

Jeg synes dette er ganske vanskelig selv! Vi har ei jente på 4, som vi har skjermet helt for det som har skjedd, av den enkel grunn at jeg ønsker at hun skal tro at verden er et godt sted i noen år til helst. Jeg har vært glad for at barnehagen er steng, og at når de begynner igjen er det over en uke siden det skjedde, slik at jeg tror ikke de ungene som har fått det med seg er så opptatt av det da.

Men i går så jeg på nyhetene at Kristin Halvorsen oppfordret sterkt til at alle foreldre skal snakke med sine barn før de skal i bhg på mandag. Dette fordi at bhg. er usikre på hvordan de skal håndtere det, og snakke med ungene, og at det derfor er blitt sendt ut retningslinjer for hvordan det skal gjøres. Dette kommer til å bli tatt opp i bhg.

Derfor har vi tenkt til å ta en liten prat med lillemor i morgen.

Jeg har ikke fortalt noe, har heller ikke hatt på nyheter om dagen når han er våken. Min er bare 1år, og hadde ikke skjønt noe av det uansett. Han trenger hvertfall ikke se bildene, og masse folk som er lei seg.

Hadde han vært eldre hadde jeg nok fortalt det enkelt. Tror det er viktig å fortelle litt om det og snakke om det hjemme. De vil jo mest sannsynlig få høre ting andre steder. I barnehagen osv. De snapper jo opp ganske mye, selv om man ikke tror det. Og da ville jeg hvertfall ha vært den som fortalte det, og forklarte litt rundt, sånn at de ikke blir redde av de de hører fra andre.

Annonse

at det var en slem man som sprengte bombe i oslo og skøyt folk. at han er tatt i fengsel av politiet og at vi er trygge nå. når de ser bilde av han sier de "æsj". de er ikke redde, siden han er tatt og buret inne. :P jeg er heller ikek redd.

Min sønn har fått vite det han vil vite.. Han er 5 år og veldig nysgjerrig, og vi satt jo klistret foran tv og data når det skjedde, så klart han vil vite.. Men selvfølgelig er ting fortalt og forklart i henhold til at han er 5 år..

Han var selv med til byen og gikk i tog for alle som døde, og jeg må si jeg ble skikkelig stolt når han løp til faren og sa at jeg skal gå i tog for de som døde på Utøya, og syns selv det var stas..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...