Matrosen og Meg:) Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Hei! Jeg var i dag på kontroll hos lege, 38+4, og alt så vel egentlig bra ut slik jeg forsto det. Men så kommer man hjem.. Jeg føler jeg er helt på tuppa etter å følge med på tegn om svangerskapsforgiftning, siden min søster hadde det! (uten at det trenger å ha noen betydning). Jeg merker at jeg har fått litt mer hovne ben og hender de siste dagene, og nevnte dette for legen. men han mente det ikke var noe farlig.. Jeg har hele svangerskapet hatt L2+, og siden uke 32 har jeg også hatt P1+. I dag var ingen unntak jeg hadde P1+, men L3+ og ikke 2 som tidligere. På forrige kontroll så hadde jeg litt lavere blodtrykk enn vanlig 105/70, og i dag to uker senere hadde jeg 120/80. Altså perfekt. Men det har jo steget. Det må også nevnes at jeg var inne til en ekstra kontroll for akkurat en uke siden da jeg hadde leamus på øyet, eller hva det nå heter i to dager, og våknet med vondt i hode. Blodtrykket var da som for to uker siden, 105/70, altså heller lavt enn høyt, og plagene forsvant bare dagen etterpå. Ja ja, dette ble jo nesten oppramsing av hele helsekortet mitt. Men har jeg noen grunn til å være litt på tuppa? og bekymre meg for SF?
miepia30 Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 L betyr leukocytter, hvite blodceller. Kan tyde på infeksjon men oftest uttrykk for forurensing av urinprøven med utflod som jo gravide ofte har mye av. Så de har ikke noe med svangerskapsforgiftning å gjøre. Blodtrykket skal ved svangerskapsforgiftning være over 140/90 i tillegg til at man har proteiner i urinen, minst 1+. Det er svært sjelden at man har svangerskapsforgiftning uten forhøyet blodtrykk, da har man symptomer og andre avvik på blodprøver Så hodepinen din som gikk over kan du ta helt med ro. Og blodtrykket ditt er fint. Ødemer er veldig vanlig, svangerskapsforgiftning eller ikke. Ta det med ro, får du svangerskapsforgiftning blir det oppdaget, enten fordi du får symptomer eller fordi legen finner økt bt og proteiner i urin.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Tror du kan slappe helt av:) Vi er like langt på vei. Har hatt litt lavt BT hele veien. Nå sist hadde jeg 130/80. Ikke bekymret. Det øker jo litt om man nettopp har vært i bevegelse, er litt oppkavet eller gruer seg. Hatt 1+ på protein hele veien og det er ganske vanlig. Leukocytter trenger ikke bety infeksjon. Det er stort sett i kombinasjon med nitritt. Leuko kan du ha utslag på om du har mye utflod feks. Ødemer ja.. Hehe, hatt litt siste dagene. Både pga varme og pga at jeg beveger meg mindre. Klarer rett og slett ikke å gå noe særlig mer. Men med min første så jeg ut som en elefant hvor det skvulpet i fotbladet når jeg trampet i golvet. Helt grusomt mye vann i kroppen, men ingen svangerskapsforgiftning. Hvil deg, med beina opp. Drikk mye vann og "dyrk" deg selv litt;) Lykke til! Snart et babyen her:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå