Gjest Madolyn Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Nå som det er så varmt vil jeg gjerne få i gutten på 3,5 mnd litt vann. Han er VELDIG tjukk og jeg vil ikke at han skal tørstedrikke mm/mme i varmen... Har prøvd med lunkent, kokt vann på flaske, men han ble kjempesint når han begynte å drikke og oppdaget at det ikke var melk.. Noen som har tips?
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 Hehe, liker at du kaller babyen din veldig tjukk! Har en slank baby, men med noen enorme bollakinn som jeg kunne spist opp! Idag gjorde jeg sikkert noe fyfy! Skulle spise middag og hadde jenten på fanget. Tok meg en slurk med vann m/kullsyre av et blått glass, og hun ble veeeldig interessert i dette. Så fikk hun to smååå slurker, og lagde de sykeste uttrykkene. Det gikk fint med henne og glass, så kanskje det kan funke med gutten din også
lillenims Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Det er ingenting i vegen for å bruke glass til småbarn, men de bør jo ikke holde dem selv før de ikke mister/pælmer dem i gulvet... (eller bruk plastglass.) Det går også an å bruke skje. Et tips kan være å bruke samme teknikk som ved koppmating av nyfødte, se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating Prøv også med ulike temperaturer, det kan være et poeng å gjøre vannet veldig ulikt melka også.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Småtten her ville ikke ha varmt vann, han freste det ut igjen, så ga jeg han litt småkaldt vann på tutkopp og tok i 2 dråper sitron, og vola Han drakk godt
Gjest Madolyn Skrevet 29. juli 2011 #5 Skrevet 29. juli 2011 Ja, det er nok et godt poeng å gjøre det veldig annerledes fra melk; både ved å bruke teskje eller kopp, og kanskje tilsette litt smak i det Han ble tydelig sinna fordi han trudde det var melk, og trur du ikke han hylskreik så mye at jeg måtte fremskynde amminga med en time - igjen hehe... Ja han er rett og slett veldig tjukk, vi kaller han Lille Muffin som på barnetv <3 Han veide 7600 gram på 3 mnds kontroll hehe... Jeg har ikke morsmelk, jeg har morsfløte! Kan jeg prøve tutekopp, sånn med sugehull, eller blir det da så god strøm at han kanskje vil nekte bryst igjen? Han begynte å tulle med brystet med en gang, når vi prøvde sutt nr 2 på kveldsmelkflaska...
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 29. juli 2011 #6 Skrevet 29. juli 2011 Gutten min likte vann fra første stund, men jeg bare gav han litt fra mitt eget glass eller Imsdalflaske, fordi han absolutt skulle ha tak i de. Kaldt eller romstemperert vann fra springen. Igår hadde han vanskelig for å sovne, og puppene mine fikk han ikke nok ut av etter timesvis med kosing. Gav ham da litt vann på Imsdalflaska og han drakk og drakk. Tutekopp og flaske bare biter han i.
Gjest Madolyn Skrevet 29. juli 2011 #7 Skrevet 29. juli 2011 Han viser ikke så mye interesse for det jeg holder enn så lenge, annet enn når det er leker hehe.. Men har jo ikke prøvd å friste når jeg holder vann heller da, så kan teste like før et måltid Så lenge han ikke trur det er melk så blir han forhåpentligvis ikke så sint heller, hehe...
Regina Phalange Skrevet 29. juli 2011 #8 Skrevet 29. juli 2011 Et lite sidespørsmål.. NÅR kan man begynne å prøve å få baby til å drikke vann? Og hvor gamle kan de være når man kan gi de vann som ikke er kokt?
ToneC Skrevet 29. juli 2011 #9 Skrevet 29. juli 2011 Lurer jeg også på.. Når babyen kan drikkevann? Ga han masse melk i går siden det var så varmt, men han begynner også å bli ganske "rund i kjakan" så tenkte det var greit med vann.. Eller ikke??
lillenims Skrevet 29. juli 2011 #10 Skrevet 29. juli 2011 7600 på 3mnd er ganske stort, men det er fremdeles innefor normalområdet for spebarn altså Hvor lang er han? (Skjema du kan tegne på http://www.who.int/childgrowth/standards/chts_wfa_boys_p/en/index.html) Barn som kun ammes blir i prinsippet ikke for tjukke, verre når de får flaske og skal tvinges i "den siste dråpen". Ammeunger vokser kanskje i større grad i rykk og napp, både i lengde og tyngde, plutselig en dag er buksene for korte og vide Samtidig er det ikke noe galt med å gi vann når de åpenbart får i seg nok melk OG mor har nok melk (ved fullamming eller ønske om fullamming). Tutekopp kan fungere, men som regel er det vel 6 mnd som er grensa for det - vil tro det går mer på teknikk enn på at det kan gi sugeforvirring. Det er HELT annen teknikk enn fra bryst og flaske, og i motsetning til flaske så gir tutekoppene ingen illusjoner om at de forsøker etterligne pupp. Holder du tutekopp (uten ventildings) oppned så vil ungen bokstavlig talt få munnen full av vann uten å suge noe. Jeg ville gitt kokt vann til et barn som er så lite at det ikke har begynt spise lodotter på gulvet ennå, men det er ikke farlig å la det smake en slurk av foreldrens glass om det passer seg sånn heller. Kan jo heller koke vannet om det faller i smak og ungen vil ha mye av det. (Sjekk også "historikken" til vannverket ditt. Om det jevnlig er problemer med bakterier i det så kok. Vannprøvesresultater har ALLTID forsinkelse, så det kan ta litt tid før man oppdager bakterier eller parasitter i vannet.)
Gjest Madolyn Skrevet 29. juli 2011 #11 Skrevet 29. juli 2011 Nå hadde jeg kaldt, kokt vann i den "hetta" som jeg pleier å ha oppå aventflaskene. tok en liten slurk selv med gutten på fanget og sa "mmmmmm!!" Da ville han gjerne også prøve! Fikk littegranne vann på tunga, rykket til til og lo godt - og vifta koppen i gulvet <3 hihi... Trur det kan gå bra!
lillenims Skrevet 29. juli 2011 #12 Skrevet 29. juli 2011 Noen sier 6 mnd, andre sier mye tidligere. Men jeg ville kokt det til ungen begynte spise lodotter selv... Samtidig er det ingenting i vegen for å bruke morsmelk som tørstedrikk. Ammebarn blir svært sjelden overvektige, og det er like normalt å ligge på 5- som på 95-persentilen i vaktdiagrammene. Ofte er det også sammenheng mellom vekt og lengde - "monsterungen" med kjakene er gjerne noen centimeter lengre enn fugleungen til hun andre på barselgruppa også. Så vidt jeg vet endrer morsmelk også sammensetningen noe når det er varmt, uten at jeg har noen referanse på det her og nå eller kan forklare akkurat hva det er som gjør at det skjer. Men jeg har lest at den blir tynnere og mer egnet som tørstedrikk enn som mettende fetedrikk når det er varmt. Som ammehjelper vil jeg si at morsmelk er bedre enn vann (hehe). Jeg vil nok anbefale å gi mest mulig melk, fordi det kan være vanskelig å vurdere hva som er tørst og hva som er sult, og dermed gi for lite melk i forhold til vann. Da vil barnet legge dårligere på seg, og mors melkeproduksjon kan gå ned. Her er en engelsk artikkel om vann og spebarn: http://www.kellymom.com/nutrition/solids/baby-water.html Morsmelk er (minst) 88% vann, så barnet får i seg veldig mye væske den vegen. Det største problemet med vann er at det vil være fyllmasse uten energi/næring, og barn kan dermed få i seg for lite melk. Kanskje gjelder dette særlig ammebarn, siden man ikke vet hvor mye melk de vanligvis drikker og det derfor er vanskeligere å vite hvor mye av det daglige inntaket den lille koppen med vann faktisk utgjør, og likedan vet man ikke hvor mye mindre melk de evt drikker fordi de har blitt mette/fulle av vann. Da kan det gå utover både vektoppgang og melkeproduksjon å gi vann. Dess yngre barnet er, dess forsiktigere skal man være med å gi vann. For barn over 4-6 mnd er det helt i orden å gi noen slurker vann spredt over dagen. Flaskebarn kan ha litt andre behov, og der er det også enklere å vite hvor mye melk ungen får i seg og dermed unngå at det blir for lite næring.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 29. juli 2011 #13 Skrevet 29. juli 2011 Brukt tutkopp siden mini var 3 månder vi, og det er ikke noe problem, sliter ungen med å forstå det, så lærte jeg et triks: gi litt vann med en skje først, så den lærer forskjellen fra flaska, også er det bare å prøve seg
Gjest Madolyn Skrevet 29. juli 2011 #14 Skrevet 29. juli 2011 Ja, gullet mitt veier 7600 gram og er 64 cm lang; han har gått opp 4 vektkurver siden fødselen så han får mer enn nok næring; han er tjukkere rundt lårene enn niesa mi på 4 1/2, heh.. Jeg ammer ham hver 2.5-3 timer, stort sett natt som dag, lengre er ikke mulig for han blir raaasende, hehe...
Gjest Madolyn Skrevet 29. juli 2011 #15 Skrevet 29. juli 2011 lillenims; den WHO-linken du la ut høyere opp virker dessverre ikke
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 29. juli 2011 #16 Skrevet 29. juli 2011 Hehe, så bra Madolyn! Jeg har oppdaget at gutten min syns det er sinnsykt morsomt når jeg spiser av grøten hans. Tar til det trikset om han ikke syns det er då godt. Én skje til mamma - en skje til lillemann ;-) Funker også for smaksprøver!
lillenims Skrevet 29. juli 2011 #17 Skrevet 29. juli 2011 Oi, sorry, fjern parentesen på slutten: http://www.who.int/childgrowth/standards/chts_wfa_boys_p/en/index.html Og her er alle kurvene: http://www.who.int/childgrowth/standards/en/
lillenims Skrevet 29. juli 2011 #18 Skrevet 29. juli 2011 7.6 kg og 64 cm er fremdeles bare innen 85-persentilen, så jeg er ikke enig i at han nødvendigvis er så tjukk altså Niesa di bruker sikkert beina mer enn klumpen din. Kan nesten garantere at han ikke fortsetter i samme tempo, da vil han vel veie omtrent 20 kg når han er 1 år og du bør få diplom som beste mjølkeku på fesjå
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. juli 2011 #19 Skrevet 29. juli 2011 Ang. vann, så kan man slutte å koke det når baby begynner med grøt/ annen fast føde (såfremt det kommer fra et vannverk, ikke brønn el lign) les mer her; http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/kan_spedbarn_0-1_aar_gis_drikkevann_direkte_fra_springen Fruktnett med f.eks vannmelon eller druer kan også brukes for å øke væskeinntaket til babyen i varmen, men det er vel helst fra 4 mnds alder..
Gjest Madolyn Skrevet 30. juli 2011 #20 Skrevet 30. juli 2011 Ja han er fremdeles ikke av de aller drøyeste, men han har gått så utrulig mye opp siden han ble født (hadde doblet vekten når han var 9 uker).. Kurven hans er rimelig bratt; hehe... Så jeg føler det er min feil som nesten aldri har ventet 3 timer mellom hver amming, på tross av at han gikk opp 3-400 gram per uke frem til 2,5 mnd Det flatet litt ut, men nå hadde han plutselig gått opp 500 gram på 2 uker igjen Gutten har aldri sovet mer enn ca 11 timer per døgn og krevd veldig mye nærhet, så puppen har blitt brukt til det meste, etter råd fra jordmor på sykehuset som sa at 9 av 10 ganger når babyen skrek, så ville han ha pupp.. Og meg som førstegangsmor adlød dette blindt i månedsvis... Vi prøver med litt vann her hver dag nå, men han drikker ikke mer enn 3-4 ml Ja jeg gleder meg til å starte med fruktnett og grøt, men vi venter til han blir 4 mnd <3
Gjest Madolyn Skrevet 30. juli 2011 #21 Skrevet 30. juli 2011 Haha, vil gjerne ha diplom som beste melkeku!! Her er det ikke morsmelk, men morsfløte <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå