Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal babyen ha begges etternavn eller velger dere et av dem?

Jeg har alltid hatt lyst at min familie skal ha bare et etternavn, synes det gjør oss mer til en familie liksom, hehe, men jeg og kjæresten er ikke gift..kan jo hende det blir en gang da.. vi kan jo gi tulla vår begge etternavnene men jeg synes de er litt tunge sammen da begge er forholdsvis lange..og jeg synes at hans etternavn klinger best sammen med fornavnet vi har valgt til babyen..samtidig synes jeg det er rart å tenke på at ikke "mitt navn" skal gis videre og om jeg evt skal bytte til hans en dag. Kjæresten min er veldig åpen til dette og sier vi godt kunne hatt bare mitt etternavn eller begge, men synes som sagt hans passer bedre.

Aah mye tanker! Må man bestemme dette ganske raskt, kan vi gi begge etternavnene og evt endre det senere hvis vi gifter oss?

Hva gjør dere andre? :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er skikkelig vanskelig altså!

Jeg synest mitt etternavn er finere enn hans, hehe...

Pluss at det er maaange flere som har samme etternavnet som kjæresten min, og nesten ingen som har mitt (mere sjeldent).

Jeg vil uansett aldri bytte mitt til hans sitt, selv om vi eventuelt skal gifte oss en eller annen gang i fremtiden...

Men det er jo egentlig mest vanelig å ha pappaen sitt etternavn til slutt..

Tror uansett at vi kommer til å ha begge, er bare rekkefølger vi sliter litt med...

Har bestemt å ha et fornavn og to etternavn. Har selv dobbeltnavn og to etternavn, det er tungvindt det... Men tre navn bør en klare:)

Skikkelig vanskelig dette her...

Skrevet

Jeg er litt "gammeldags" på det med etternavn. Ikke at jeg ikke liker mitt eget, men synest at barna skal ha far sitt etternavn.

Vi har begge sjeldne etternavn, begge kunne vært bruk om jeg ønsket det. Eneste som reagerte på mitt valg var min familie, di ble rett å slett drit sure :P Kosa meg då. Heller er vi ikke gift, men blir vel det en gang. Så da ønsker jeg å bare ha hans navn, så da er det helt naturlig å at barna og har det.

Guttungen og han i magen har begge to navn, å det blir så fryktelig kronglete å langt om di skulle to etternavn.

Skrevet

Takk for innspill begge to :)

Her er mitt navn mye mer vanlig enn hans..men begge er relativt vanlige egentlig.. kjæresten min er veldig snill og sier at vi kan jo ha mitt ettersom han bare har brødre og jeg bare søstre og at sjansen for at mitt etternavn "går videre" da er mindre, hehe!

Vi kan jo ha begge..blir sikkert det vi ender med om jeg ikke greier å bestemme meg, hans kommer til sist da for ellers høres det heeelt rart ut :P

Jeg er ikke gammeldags sånn at jeg vil at barna/vi skal ha hans navn, men på den måten at jeg helst ikke vil ha to etternavn..jeg liker ikke dobbeltfornavn heller :P Synes det skal være enkelt og greit, hehe.

Ikke så lett nei. Skulle møtt noen med samma etternavn :P

Skrevet

Her blir det pappaens etternavn.

Både samboer og jeg har dritkjedelige, erketypiske norske etternavn, så det blir liksom ikke noe mer piff ut av verken det ene eller det andre. Så vi velger hans, siden det er kortere, lettere å stave og uttale på både norsk og engelsk. Å velge dobbelt etternavn av prinsipp, fordi begge skal representeres, ser vi ikke helt poenget med. Ikke lyder det særlig vettugt heller, sammen.

Så velger vi heller litt mer egenartet fornavn og mellomnavn på Knøttet, som drar det kjedelige etternavnet litt opp.

Har jo tenkt litt på det at barnet ikke får samme etternavn som meg, bare hans. Men jeg tror det kun er en vanesak.

En venninne av meg var derimot helt sjokkert, over at vi ikke brukte begge. Av prinsipp. He he! Men når det koker ned til det er ingen av oss spesielt knyttet til etternavnene våre, nettopp fordi de er så ordinære og tusen på dusinet.

Skrevet

Her har vi gjort det sånn at dei får mitt etternavn som mellomnavn og sambos navn som etternavn.

Skulle ønske det var omvendt då mitt etternavn er et sjeldent navn. Kun vår familie i heile norge som har det og vi er mellom 50-60 stk.

Men tapte den debatten gitt.

Skrevet

Vi har begge vanlige etternavn. Vår datter på 16 år har bare hatt mitt etternavn, og nå er jeg også usikker. Vi er ikke gift, men har vurdert det pga praktiske årsaker.

Tenker at den lille godt kan få hans etternavn så blir det liksom 'rettferdig' :).... eller at begge barn skifter til begges navn, mitt først, hans sist( det som blir brukt i det daglige). Vil jo også at vi skal hete det samme, ihvertfall barna. Ikke lett dette - alt vi må tenke på :)

Skrevet

Da vi ventet poden var vi ikke gift, min mann har et av Norges mest sjeldne etternavn ( under 10 som har det) og han hadde en sønn fra før med kun hans etternavn. Han ønsket da selvfølgelig at vårt felles barn skulle få hans etternavn også.

Jeg er litt "imot" doble navn, både i fornavn og i etternavn, synes at det er tungvint og ikke minst synes jeg synd på alle ungene som skal vokse opp og forholde seg til alle sine navn + kanskje en ektefelles mange navn.

Derfor ble kompromisset at dersom vårt barn skulle ha ett fornavn og hans etternavn, ja da måtte han love at også jeg skulle få det - mao at han skulle fri, og at jeg da droppet mitt eget etternavn og tok hans når vi giftet oss.

Poden var nesten 3 år da vi giftet oss, og jeg må innrømme at det var veldig rart de årene jeg het noe annet og resten hadde ett felles etternavn. Jeg syntes det var unaturlig å ringe på vegne av min sønn, presentere meg selv med etternavn også oppgi et annet etternavn på ham. Alt falt veldig mye mer på plass når også jeg fikk det "rette" etternavnet.

Skrevet

Her blir det far sitt etternavn. Det er fordi det er ett skjeldent navn, ihvertfall her i landet.

Skrevet

VI er kun samboere, og her får barnet mitt etternavn som mellomnavn og pappaen sitt etternavn som etternavn. Ingen av oss har veldig vanlige etternavn, men hans etternavn er nokså sjeldent (20+ personer som har det som etternavn vs. 500+ som har mitt etternavn som etternavn). Hans etternavn er ikke spesielt fancy, da, hvis man ser på forskjellige stavemåter er det ikke spesielt uvanlig.

Hvis vi gifter oss, kommer jeg til å beholde navnet mitt, derfor ønsket jeg at barna våre (har en gutt fra før) skulle ha mitt navn også.

Det er mange meninger rundt dette med etternavn, gitt, det har faktisk vært mange diskusjoner rundt dette i venninnegjengen min. :) Mange meget konservative der som mener det er utenkelig å ikke bytte navn når man gifter seg. Men det er altså ikke jeg enig i. :)

Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som konservativ, og har/hadde i utgangspunktet sterke følelser for å beholde mitt eget navn, det er jo "den jeg er" min identitet. Jeg er også litt "i mot" at det automatisk skal være mannens navn. Men kjenner nå på hva som veier tyngst.. og jeg tror det er viktigere for meg at hele familien heter det samme enn at jeg absolutt skal ha mitt navn..Det føles uvant å rart å tenke på å bare ha hans, men ikke utenkelig. Det føles tungvindt å ha begge to og jeg ønsker i utgangspunktet bare ET etternavn..men selvfølgelig, kan jo ha begge og så blir vel bare det siste brukt uansett.. Men synes det er så unødvendig, akkurat like unødvendig som de med mellomnavn som aldri bruker det, men det er min mening da.

Skal ikke være lett :P

Skrevet

Her blir begge etternavn brukt. men vi har rimelig enkle etternavn begge to da..

Skrevet

Her blir det kun samboers etternavn, som storebror har.

Jeg er ikke spesiellt glad i mitt etternavn, og som du sier så kan det hende vi blir gift engang (håper fortsatt etter 10 års samboerskap hehe).

Og så er jeg ikke så begeistra for å ha to etternavn. Så derfor blir det et kort fornavn og ett etternavn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...