Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er flere som kun ammer på et og et bryst av gangen? jeg føler at "alle" gir et bryst, så rape så neste. lurer jo litt på om gutten min får for lite mat da...får mat hver 2-3 time, ca 10-15 min på puppen. så lurer jeg på om jeg skal pumpe det andre brystet når jeg ammer for å holde melkeproduksjonen ved like. er redd for å ikke ha nok/ miste melk... gutten min er 16 dager. noen som har erfaringer/ råd å dele om hva som fungerer for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ammet bare ett bryst i gangen med begge mine. Med førstemann hadde jeg rikelig med melk til han var over året.

Denne gang har jeg (av andre grunner) litt lite melk og allikevel holder det med ett bryst pr måltid til henne. Men jeg ammer hyppig da, 1 1/2-2 timer mellom hver amming.

Virker gutten din fornøyd med å få mat hver 3 time, så trenger du ikke å stresse med noe pumping. Du kan jo også ta en tur på helsestasjonen å veie, så får du bekreftet at han legger fint på seg.

Skrevet

Jeg har en gutt på 14 dager, og jeg ammer kun på ett bryst av gangen! :) Hadde helsesøster på hjemmebesøk i går og hun hadde med seg vekt, og da hadde gutten min lagt på seg 510g fra fødselsvekten! Så han får godt med mat til tross for at jeg kun ammer ved ett bryst til hvert måltid! :)

Skrevet

godt å høre at det er "normalt" dette også:) synes mht sårhet også at dette er en god løsning:) og så lenge småen virker mett og fornøyd så trenger jeg vel ikke å bekymre meg:) skal veie han om 2 uker men kanskje jeg skal ta meg en tur innom å veie før bare for moroa sin skyld:) ser jo at han har vokst, snart kan han ikke bruke strl 50 lengre:)

Skrevet

Jeg er ammehjelper (http://www.ammehjelpen.no)

Dersom han legger bra på seg og har minst 5-8 søkkvåte bleier i døgnet, får han nok mat. Da holder det med ett bryst av gangen.

Jeg synes du bør stikke innom helsestasjonen og veie han før han er 1 mnd (som jeg forstår deg som at han blir når du har time der neste gang). Så små vet ikke nødvendigvis sitt eget beste, dessverre :-)

Er det han selv eller du som avslutter måltidet, og hvordan? Hvordan merker du at han er sulten igjen? Gråt er som regel et av de siste tegnene på sult.

Skrevet

Jenten min var fornøyd etter 1 bryst, så jeg ammet henne annenhver gang på brystene så jeg fikk tømt begge. Hun er 3,5 mnd nå og har hatt puppenekt i 1 mnd om dagen. Men selvom hun kun spiser om kvelden, natten og morningen kan jeg pumpe ut 250 mml 3 ganger iløpet av dagen:) Hvis du pumper deg tar det kun en time før det er melk i brystet igjen, det var i hvert fall det helsesøster sa til meg:)

Skrevet

Brystet fylles raskest rett etter amming, ja, tommelfingerregelen er at det er 50% fylt etter 1 time, så halveres produksjonen pr time deretter. Det er altså ingen grunn til å spare på melka i timesvis :)

Skrevet

takk for alle svar:) er mange bleier i døgnet iallefall, både tiss og bæsj:) hehe. er han som avslutter måltidet ved å trekke seg unna puppen eller jeg hvis han sovner eller kun ligger å koser. jeg merker at han er sulten ved at han blafrer med øynene, stikker tungen ut, gaper og leter eller strekker på armer og ben. sjeldent at det går så langt at han gråter. noen ganger våkner han ved at han breler litt da. men tar nok en veiing på helsestasjonen på mandag, da er han 20 dager gammel:)

Skrevet

Høres ut som du gjør det veldig riktig i forhold til å styre måltidene og å lese sulttegnene hans, så om en liten vektsjekk også viser det samme er det bare å kjøre på med en pupp om gangen :)

Vær obs på at det kan endre seg når han etterhvert trenger mer mat (økedager), da kan det hende han trenger beggee sider - enten midlertidig eller permanent, avhengig av om han klarer øke produksjonen nok pr pupp samt lagringskapasiteten der (det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom bryststørrelse og lagringskapasitet).

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn og http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Skrevet

Jeg tok også et bryst om gangen, men nå tror jeg han trenger mer siden han har blitt større. Så nå tar jeg først et bryst og så "halve" andre. Men nå har han lagt grundig på seg da.. Han er snart 8 uker.

Skrevet

tusen takk for alle svar:) etterhvert som han vokser får jeg kanskje prøve å "by" på andre brystet å se om han skal ha mer:) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...