Svømmetur Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Åh så vi har tulla med denne ammingen! Nå er hun snart 6 mnd og følt noen mnd at dette gikk som smurt, men ei, ikke nå lengre... Startet ca for to uker siden. Hun vrir seg bort og skal se på alt mulig annet. Aldri vært en baby som har kosa seg med puppen... Vi satt oss på et mørkt rom alene, da gikk det fint. Vært opptatt av å ikke tvinge hun på puppen. For noen dager siden nektet hun i det hele tatt og bli lagt ned i stilling for pupp. Vrir seg og hylgriner. Går noen ganger på natten, men ikke i natt. Har mer enn nok melk! Når jeg tenker tilbake så tror jeg tullet med ammingen startet ved grøt start. Orker snart ikke mer. De første 6 ukene pumpet jeg meg og hun fikk det på flaske. Frem til hun var 3 mnd var det noe pumping og noen ganger amming gikk fint. Hun slet med å suge. Så fikk hun plutselig skikkelig dreisen på det ved 3 mnd, da hadde jeg tenkt til å gi meg. Ved 4,5 mnd ble jeg syk og gikk på antibiotika. Hun ville ikke ha melken så hun fikk tillegg og jeg pumpet i 14 dager for å holde på produksjonen. Kjenner at jeg virkelig ikke orker mere styr nå!!! Er så kort i fra å gi opp........ Hun spiser foresten godt med fast føde. Veldig glad i grøt, frukt og avokado og banan.... Og vann
Svømmetur Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #2 Skrevet 28. juli 2011 Har foresten lurt på om hun har vondt i nakken kanskje. Hun har ikke snudd seg til siden, mage/rygg enda. Når hun var mindre greide hun ikke å legge hodet flatt ned på venstre siden, men det er vel kanskje rettet opp nå om det skulle vært noe.
lillenims Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Først av alt så er det veldig vanlig at barn i den alderen blir mindre interessert i puppen - det er så mye annet som er gøy! Det virker som det fungerer bedre å amme i et mørkt rom? I såfall ville jeg fortsatt med det en stund, dvs gjøre omgivelsene så lite attraktive som mulig for henne. Tannfrembrudd kan gjøre barn mer irritable, og de kan ha vondt i munnen og forbinde dette med amming/pupp fordi denne er i munnen deres også. Det vil gå over når tennene har kommet frem, på min datter virka det som det var 2-4 dager med ubehag i gommene (hun reagerte aldri med ammetull, men det virket som livet generelt var litt kjipt). Det kan være lurt å unngå å bruke Dentinox etc på gommene rett før amming (selv om hun har ubehag), fordi dette bedøver litt og det er visst lettere for ungen å bite deg da (om hun biter - nå eller senere - så er det best å dra henne TETTERE inntil deg, ikke dytte henne vekk. Da vil hun slippe taket. Det er forøvrig ikke mulig å suge korrekt og bite samtidig, så biting skjer ikke når de faktisk spiser). En tredje ting som kan ha noe å si er mensen. Har du fått tilbake den? Ofte endrer melka litt smak rett før mensen kommer, og noen barn reagerer på dette. Smaken endrer seg tilbake etter et par-tre dager, og noen bryr seg ikke om det i det hele tatt, noen reagerer bare ved første mens, og andre får litt avsmak for melka noen dager hver måned. Men du nevner nakken, og jeg synes du bør få det sjekket ut. Snakk med helsesøster om det, og/eller ring en manuellterapeut som behandler barn. Det er fullt mulig at problemer kan oppstå etter nyfødtperioden, det kommer an på hvordan skjevheten er. Det kan feks være fordi hun bruker andre muskler nå, du støtter på en annen måte etc. Har du forsøkt andre ammestillinger, feks. å amme liggende eller tvillingstillingen? Se http://www.ammehjelpen.no/video for beskrivelser. Generelt så vil barn som regel die litt mindre og litt sjeldnere når de begynner med fast føde, særlig om de får fulle porsjoner. Noen kutter ned på antallet måltider, andre dier kortere. Det KAN hende hun rett og slett ikke er spesielt sulten, men bare vil ha en liten sup og litt kos. Ammer du før eller etter måltid? At barnet vil ha mindre eller sjeldnere mat betyr ikke at amminga er over, det er bare en helt naturlig utvikling. Ellers synes jeg du har gjort en kjempeinnsats med amminga, og håper du finner ut av problemene nå
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Min puppoman av en gutt begynner også å tulle ved puppen nå. Han er 5,5 mnd. Begynte å spise mere sjelden og bare én pupp omtrent når vi begynte med grøt ved 4 mnd. Fikk 2 tenner for litt siden, så mulig det også har gitt ham litt mindre appetitt. Om natta, morgenen og kvelden koser han seg veldig, men det har blitt veldig vanskelig å amme når vi er sammen med andre. Suger tak og slipper så spruten står! Og tar masse pauser for å se seg omkring. Det er moro å sitte der med puppen ute og bare vente på at han skal ville ha mer;-) Min plan har alltid vært å fase ut amminga etter 6 mnd. (Begynner på jobb ved 8 mnd), så hadde han spist litt bedre av fast føde så hadde jeg ikke nølt med å la det gå sin gang. Syns altså ikke du skal ha dårlig samvittighet for at dette skjer nå heller.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Jeg tror ikke alle barn i verden er lagd for amming fram til de er 12 mnd. Eldstejenta mi som nå er to, nektet plent å ta puppen da hun ble fire-fem mnd. Herregud jeg plagdes - i dagevis! Jeg prøvde etterhvert å pumpe og gi på flaske, og plutselig tok hun flaska - og stortrivdes med det. Endelig gikk hele måltid med mm rett ned, helt uproblematisk. Hverdagen ble veldig mye lettere på èn måte - hun drakk jevnt og fikk i seg masse mm, men slitsomt for meg - begynte på en firemånedersperiode med fullpumping. Ble vant til det etterhvert, og det fins så mye utstyr i dag som gjør arbeidet som fullpumper lettere at jeg kom meg greit gjennom det! Dessuten begynte hun å spise godt da hun var 6 mnd, så da ble det mindre pumping og mindre arbeid. Dette er kanskje ikke løsningen for deg, men det fungerte godt for oss. Lykke til PS.Anbefaler manuellterapi - prøv ihvertfall med en behandling - fins en fantastisk klinikk på Lørenskog - husker ikke helt hva den heter, men du får nok googlet deg fram til det.
lillenims Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Det er helt normalt at verden blir mye mer interessant sånn en gang i 4-7 mnd-alderen. Amming i mørkt og kjipt rom kan hjelpe, eller generelt å gjenskape så mye som mulig fra de ammingene som funker (feks natta).
Svømmetur Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2011 Hei, takk for mange svar. Jeg har prøvd de stillingene jeg kan og satt meg i et mørkt rom og kledd av oss osv... Uten hell! Vi har gått mye ned på ammingen. Mat sånn ca: 07 pupp, 10 ca grøt og vann, 13/14 tiden pupp og frukt, 16/17 tiden pupp og smaksprøver av middag kvelds grøt og pupp eller erstating (slet med å legge hun til på kvelden). Våkner ofte i 11 tiden, men da holderdet å putte inn smukk. Somregel mat i 4/5 tide på natten. Tror det er ganske normalt matinntak.... Ikke fått mensen nei. Fått Håpe det er ei tann
lillenims Skrevet 29. juli 2011 #8 Skrevet 29. juli 2011 Du gir pupp før mat, ikke etter? Det vil jeg iallfall anbefale at du gjør så lenge dere knoter litt med ammingen. Jeg ville heller ikke gitt mme på kvelden, gi heller pupp litt senere på kvelden eller natta om det er vanskelig rett etter grøten (husk at hun kan være ganske mett etter grøten også), og likedan ville jeg droppa vannet akkurat nå og heller tilbudt pupp. Prøver du gi pupp når hun våkner i 11-tida, eller bare smokk? Det kan også hende det hjelper med pupp mellom måltidene i stedet for rett før/etter. Jeg mener IKKE at du skal sulte/tørste henne altså, men det er ikke farlig å prøve litt nye rutiner i 1-2 dager for å se hvordan det går. Bare følg med bleiene og gi noe mer/annet å drikke om de blir tørre eller om hun får forstoppelse. Det er jo mye væske i grøt og fruktmos også. Om du ikke ammer mellom kvelds (20?) og 4-5 så kan det forøvrig være mensen som er på veg tilbake. Amming funker som prevensjon (med høy sikkerhet) så lenge man ammer hele døgnet og aldri har opphold over 6 timer, da får man som regel ikke eggløsning. Men når eggløsningen har kommet så kommer også mensen - som regel i den rekkefølgen (men noen får en blødning før eggløsningen kommer også).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå