Gå til innhold

Drar dere barna rundt på besøk når de er veldig trøtte og slitne?

Anbefalte innlegg

Og bare så det er sagt og unnagjort; jeg har ingenting imot bhg og dette er ikke et innlegg knyttet til den debatten.

Har et vennepar hvor begge er lærere. De har en gutt på 3 år. De har hatt hele sommeren fri og gutten har ikke fått noe fri. Han skal ha fri etter de er begynt i jobb igjen, og da skal han være 3 uker med farmor. Grunnen er at de syns han er slitsom(deres ord).

De er veldig opptatte av at vi må finne på ting men det blir jo da på ettermiddagen. Han har heller ikke korte dager i bhg så han hentes halv fem. Så ofte i sommer har vi møttes i 17-tiden. Og da er gutten så sliten at jeg syns synd i han. Klarer ikke gå 5 minutt ned til fiskevannet, blir sur under lek med mine barn, trasser, oppmerksomhetsyk osv. Foreldrene sukker og klager sin nød over at "han er sååå grinete hele tiden", og jeg har flere ganger prøvd å hinte om at ja, men han er jo så trøtt stakkars. Men virker som de ikke tror han kan være sliten etter en lang dag.

Barna mine har selv fulle dager i bhg/sfo når jeg ikke har ferie så som sagt; ingen debatt rundt selve bhg jeg ønsket. Spesielt om vinteren i mørketiden ser jeg jo at det ikke blir tid til annet enn å komme hjem, spise middag, kose, se barnetv osv før leggetid. Sjelden jeg drar dem på besøk til venner i ukedagene. Dette paret måtte jeg stoppe i vinter da de noen uker kom opp til 3 ganger på ettermiddagene. Eldste min hadde jo lekser se over i tillegg til aktiviteter. Begge ville ha mammatid og jeg merket på dem de synd det ble mye. Spesielt når deres barn var overtrøtt av dimensjoner i tillegg.

Uff, ble langt dette. Har dere ofte venneplaner i ukene med barna? Får de ikke nok stimuli etter lange dager i bhg/skole/sfo samt fritidsaktiviterer? Elste mi har jo venner hun heller henger med enn barn av venner av meg.

Fortsetter under...

Når hun er sliten og trøtt blir vi hjemme (om det ikke er noe vi absolutt må, som handle melk på butikken, hente medisiner eller noe annet viktig). Da roer vi ned, koser oss og tar livet lungt.

Å drasse med meg en sur og trøtt unge på besøk har liten hensikt. Og det blir bare utrivelig for alle.

På hverdager, etter barnehage, er hun stort sett sliten og det er så få timer fra vi kommer hjem og til hun legger seg at vi er stort sett hjemme da. Bortsett fra når jeg henter henne tidligere og på sommeren da hun begynner senere og vi kan sove litt lengre.

Vi bruker helger til å besøke andre og til å finne på ting. Det er langt mer koselig når både hun og jeg er opplagte, blide og glade:-)

Herregud, stakkars unge tenker jeg!

Foreldrene, som attpåtil er lærere, vil ikke ha ferie sammen med sitt barn på 3 fordi de syns han er slitsom!! Veldig betenkelig mildt sagt!

Skulle tro at disse foreldrene var i stand til å forstå at barnet er sliten og kanskje trenger rolige kvelder hjemme sammen med dem, i stedet for å bli slept rundt på besøk.

Vi har 4 små, hvor eldste skal begynne på skolen nå til høsten.

Selvfølgelig har vi ferie sammen hele familien. Det er vel noe av vitsen med hele ferien tenker jeg.

Og nei, vi er veldig lite aktive på besøksfronten midt i uka. Ser ikke hensikten med å drasse de rundt slitne på kveldstid, sovner i bilen osv....Da tar vi det med ro her hjemme og slapper av i stedet, lar heller ungene leke med naboene hvis de har lyst til det.

Huff, nei det der hørtes fælt ut! Tenk å ikke ta hensyn til slitne barn.. Pipa hadde nok fått en annen låt om det ver ungene som "drasset med seg foreldrene rundt" når DE var slitne. Jeg merker jo kjempe forskjeld på en opplagt guttunge og en trøtt en! Da blir han jo et lite troll. når kl begynner å nerme seg 1.30 på dagen, er det bare å putte ham i køya (22 måneder). hjelper ikke å planlegge gøyale ferieaktiviteter når ungen griner bare han bumser ned på rumpa. Tenk om jeg da hadde tenkt; å, for en slitsom unge jeg har, at han ikke kan oppføre seg!! stakars unge.

Takk for svar.

Nå ga jeg som sagt beskjed i vinter da de kom veldig ofte. Nå er de kommet opp i det samme igjen men vi merker det ikke så godt siden vi har lang ferie. Men klart: hadde vært greit å kunne ha funnet på noe på dagtid også. Men i ukene er det bhg og i helger blir han ofte plassert bort da de er så slitne.

Det er mye som skurrer og jeg er redd for å legge meg borti ting jeg ikke har noe med så var bare greit få det luftet her. Jeg er selv alene med dobbelt så mange barn og alene eller ikke; syns det er grufullt sitte å høre på folk som klager så mye på barnet sitt og sin egen situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...