Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fire år gammel jente, og det siste halve året har hun vært endel på besøk hos venner og hatt endel besøk. Det er alltid stas med besøk, men det blir jo alltid krangling innimellom. Den ene eller den andre blir fornærmet og vil ikke leke mer. Etter litt megling leker de igjen. Og slik er det nesten uansett hvem vi har på besøk... Er deres fireåringer slik, eller er min vanskelig å leke med? Hun er veldig ivrig og stort sett med på det de andre finner på, men kan nok også prøve å bestemme litt for mye, eller plutselig ønske å leke med noe helt annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er en jenteting? For mine gutter har det ikke slik med sine venner.

Skrevet

jeg har en gutt på snart 4 år, og jeg føler det sånn jeg og. men med noen går det helt fint men med andre ikke. jeg har tenkt at det er pågrunn av min sønn er svært bestemt og med unger som er like bestemte blir det fort uovernstemmelser mens med barn som er mindre bestemte kan han være sjefen. jeg tror dette er helt vanlig da jeg i mange år har jobbet i bhg og sett dette daglig der og.

Skrevet

Me har ei jenta på 3,9, og ho og veninnene har det akkurat likt som du beskriver. Dei leike fint heilt til dei misforstår/snakke forbi kvarandre, kor dei blir sure og vil ikkje leika, vil gå heim, "du får ikkje komma i bursdagen min" og liknande. Her hjelper det kanskje med litt mekling, eller så går det ofte over. Eg trur det er alderen, og ikkje at din/min unge er vanskelig å leika med. Sterke personlighetar opp mot kvarandre:)

Kanskje lurt å la dei mekla sjølv òg..ser dei klare seg like bra då :)

Du er altså ikkje aleine om dette.

Skrevet

Min eldste er også på denne måten og har vært sånn fra rundt 4 års alderen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Godt å lese det dere skriver!

Gutten min på snart 5 år, som er enebarn, er ganske dominerende i lek på den måten at han gjerne styrer hva di skal leke, hva den andre skal leke med, hva den andre skal si i leke,osv.

hvis den andre ikke gjør som han sier kan han bli blodig fornærmet å bli sint eller bynne å gråte. Noen unger tollererer dette, i hvertfall en stund, men med di fleste blir det krangling. Jeg lurer jo selfølgelig i blant på om det bare er han som er spess, eller om det er vanlig blant unger. Jeg tenker i utgangspunktet at det er vanlig, men har fådd noen negative bemerkninger fra andre mødre, og dette får meg da til å tvile litt. Har ikke så mange veninner med barn jeg kan snakke med om slikt så godt å lese det dere skriver som sagt:)

Skrevet

Jeg har gjort det enkelt og sagt at når vi har besøk så er det gjestene som bestemmer (til en viss grad) over hva de skal leke med.

Det har fungert veldig bra.

Hender jo av og til at jeg får kommentaren; aldri får jeg bestemme, og da sier jeg bare; "Men da kan du bestemme i dag" og det pleier også å fungere...

Måtte gjøre det sånn da eldstemann tilogmed skulle bestemme hva de andre skulle si i leken....og dette fikk slutt på problemet

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Her kommer det nok litt an på hvem hun leker med, hun er 5 og et halvt år og syntes selv hun er veldig medgjørlig, kanskje litt for mye, krangling blir det nok alltid litt innimellom men derfor er jo vi her for og veilede de igjennom deres første "diskusjoner", og lære dem hvordan de skal takle dem, men noen barn leker bedre sammen enn andre, slik er jo det med oss voksne også, går ikke like godt i spann med alle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...