mamma.for.2♡ Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Hei. Jenten min har i noen måneder vært plaget med mollusker i nakken. Den første kom vel når hun var 3-4 mnd gammel. Trodde først det var en kvise, men da den ikke forsvant på lang tid hørte vi med helsesøster som kunne informere om at det så ut som en mollusk. Har tatt henne til legen som kunne bekrefte at det var mollusker hun hadde fått, samtidig som hun fortalte at de ikke pleier å gjøre noe med molluskene da de pleier å forsvinne av seg selv i løpet av noen mnd. Hun er nå 10 mnd og har masse store mollusker bak i nakken, og jeg har nylig oppdaget at hun har fått noen små på magen såvel som på den ene ankelen hennes. Det ser ikke ut som disse forsvinner, tvert i mot formerer de seg! Vet ikke hva jeg skal gjøre... Noen andre som har vært borti dette? Hva gjorde dere? Og har dere evt. noen råd om hvordan bli kvitt dem? På forhånd takk for hjelp!
Gulljentene Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 Nå er det over 4 år siden vi slet med disse utvekstene her i heimen, men husker likevel litt av hva vi gjorde. Jenta vår hadde mange på magen og brystet. Fikk også først beskjed om å la det bero, men det tok maaaange mnd med venting og de ble ikke borte. Fikk da beskjed om at det fantes et middel på apoteket som man kunne pensle på, det kostet skjorta!!! Husker ikke hva det het, men det var mange hundre kroner for bittelitt...Men det tok det verste av dem, de tørket ut svineriet. Resten ble borte av seg selv etter noen flere mnd...Huden hennes ble ganske tørr etter denne behandlingen, så hun klødde/klorte seg fælt. Hun har fortsatt svake arr etter både mollusker og kloring Du får høre med legen en gang til...Lykke til! Heldigvis er ikke mollusker farlig!
Gulljentene Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Denne brukte vi: Aldara: Denne kremen stimulerer immunforsvaret til å angripe viruset som fører til mollusker. Det finnes rapporter som viser at kremen kan være effektiv i behandling av mollusker. I en studie av 19 pasienter fra 2008 var 44 prosent kvitt molluskene etter 12 ukers behandling. Aldara-behandling er imidlertid kostbar, og vurderes kun i spesielle tilfeller.
mamma.for.2♡ Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2011 Takk for svar Gulljentene. Ble jenten din mye plaget av behandlingen med Aldara? Leser litt om bivirkninger: Kløe er den vanligste bivirkningen, og rammer mellom 23 og 62 prosent. Ytterligere én til ti prosent vil kunne oppleve en brennende følelse, irritasjon, rødhet og skorpedannelse. En liten prosentandel vil oppleve influensaliknende symptomer. Behandlingen tolereres generelt godt så lenge man har fått god informasjon på forhånd. Hvis hudreaksjonene blir for plagsomme, kan en lege vurdere å ta en pause i behandlingen. Hvor gammel var jenten din da hun fikk behandlingen?
Gulljentene Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 Hun var vel rundt året synes jeg å huske. Kløen var vel det verste, den satt lenge i...Og litt skorper. Det andre du beskriver slapp hun heldigvis unna!
Super-Mish Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har aldri vært borti det selv, men hørte av en lege at de kan skrapes bort med spiseskje, hvis man smører på EMLA-krem først. I linken her står det om det, bortsett fra at det står at de bruker "spesialskje".
Super-Mish Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Fnis, her er linken: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article455326.ece
mamma.for.2♡ Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 27. juli 2011 Skal høre med legen hennes. Har bestilt ny time til henne så får vi se hva de sier denne gangen... Takk for svar!
mamma.for.2♡ Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 27. juli 2011 Takk for svar Super-Mish. Tror jeg skal kule`an med å begynne å skrape de bort. Ikke mye ro i den 10 mnd gamle kroppen som gir tid til å skrape noe som helst Og å si at hun skal sitte i ro virker som går inn det ene og rett ut det andre øret hehehe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå