kjersti83 Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Jenta mi sovner mellom 19 og 20 en gang på kvelden. Våkner ofte opp i 24 tiden, mellom 03-04 en gang og kanskje enda en gang. Er som regel morgen mellom 0600-0700. Lengste hun har sovet er 0730. Får grøt på kvelden og pupp og evt MME på natt da jeg delammer. Er derimot ikke bestandig hun spiser så mye MME på natten så prøver å gi vann, smokke eller pupp. Føler ikke at hun alltid er sulten da hun ikke spiser så mye MME. Kan også finne på våkne i 04 tiden og bruker en stund på sovne igjen. Unngår å ta henne opp i sengen med meg og prøver å gi henne flaske liggende i sengen. Begynner å bli litt sliten av så lite sammenhengende søvn. Prøver å hvile meg på dagtid men hun sover max 1 time av gangen. Blir som regel at jeg sover 1 time på morgenduppen. Har forsatt 4 dupper i løpet av dagen da hun sover så lite av gangen. Selv om samboer hjelper til er det jo jeg som har hovedansvaret for ting. Noen ganger får bare rot være rot da jeg rett og slett ikke har tid eller energi til å rydde/ vaske. Blir bare det mest nødvendige som blir gjort som klesvask og støvsuging. Funnet ut at å stikke av fra rotet kan gjøre godt så går turer eller besøker venner:) Jeg blir nemmelig i dårlig humør av å se på rotet. Noen som har tips til hvordan få henne til å sove mer på natten og lengre i strekk på dagtid?
Jojo x3 Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 Minien min er 5mnd om en uke og jeg har det ca likt som deg på natten, er fryktelig slitsomt og jeg blir så trett av det.... Begynte med grøt da han var 4mnd for å se om det ble mer soving på natten av det og mindre amming, men den gang ei. Så dessverre ingen gode råd fra meg om dette, men håper noen andre har ¨ På dagen har mini 3-4lurer, første varer nå i ca 1,5 timer, de andre varer alt i fra 1/2time-1 time. Vi slet med dagsoving helt fram til han var 3,5mnd med at han våknet etter ca 20min og fikk ikke sove igjen selv om jeg trillet han. Nå gir jeg meg ikke så lett så hvis han våkner etter 20min/halvtime triller jeg han og nå sovner han fort igjen og sover deretter i 1,5-2 timer på formiddagen. Så det har heldigvis blitt bedre! Følger med på denne tråden for å se om noen har gode råd til deg (og til meg :-))!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Ingen tips, men kan konstatere at våre babyer sover veldig likt! Vil tro at de er tørste om natta-det er hvertfall jeg nå som det er så varmt! Har hatt de som du noen uker, men de siste 2 nettene har han kun våknet 1 gang ved 4-tiden. Dessuten sov han videre så det ble tilsammen 12 timer. Har aldri skjedd før. Vi legger oss ca kl 22 her og jeg fføler jeg får nok søvn egentlig. Tar gjerne en av dagdubbene sammen med gutten min i senga våres. Da sover han av og til litt lenger også. Når det gjelder husarbeid så gjør jeg mesteparten mens han er våken. Kjøkkentjenesten skjer med ham lekende på gulvet, i babysitteren eller (ved ok vær) på terrassen rett utenfor. Idag satt han i IKEA-stolen sin med fruktnettet som underholdning mens jeg laget mat.Ellers er han sammen med meg når vi henger opp og tar ned vask, handler mat, henter avisen osv. Tar han med meg og legger ham et trygt sted mens jeg rydder. Men støvsuging og tørke gulv, det blir som regel når vi er 3 her hjemme :-).
kjersti83 Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2011 Da er vi ikke de eneste som fortsatt er mye oppe på natten og sover lite på dagen. De på barselgruppen min har alle barn som er oppe kun 1x pr.natt så trodde babyen min var litt utenom det vanlige. Det blir vel bedre etterhvert:) Sove kan enn gjøre når en blir gammel er det vel noe som heter... Får fortsette å være kengurumamma (har henne i babybjørn mens jeg rydder, henger og legger sammen klærm baker etc) en stund til. Er jo kosli å ha henne på magen men hun begynner å bli tung så blir ikke de lange stundene lengre.
Gjest Madolyn Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 kjersti83: anbefaler deg bæresjal eller bæresele alà Angelpack/manduca eller lignende dersom du bærer babyen din mye i babybjørn Så kan du bære prinsessa på ryggen også; mye bedre for rygg og skuldre, og mye mer ergonomisk for babyen å slippe å henge etter skrittet i Babybjørn
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Helt enig med Madolyn. Jeg har begynt å bruke Manduca på ryggen nå, det blir innmari tungvint å ha han på magen skal man få når gjort :-)
uhhuhher Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Her sover han bra om nettene mellom matingene, det har han egentlig alltid gjort. Nå er han 5,5 måned og legger seg rundt sju. Han spiser grøt og ammes i seks-sju-tiden, jeg legger han sovende til brystet når vi legger oss i ellevetiden, og så våkner han vanligvis rundt fire eller fem og spiser. Er ofte våken igjen i seks-sju-tiden og spiser litt til, og så kan han sove en time eller to til. Dette varierer veldig, jeg tar det litt på gefülen. På dagen har vi heller ingen bestemt rutine, men han har tre lurer mellom åtte om morgenen og sju om kvelden. Jeg er ivrig på å legge ham før det har gått for lang tid - han er våken i maks to timer mellom hver lur, som oftest kortere. Han sover alltid ute i vogn på dagtid, og jeg merker at kvaliteten og lengden på søvnen er veldig væravhengig. Han sover utrolig mye dårligere på dagen nå som det er varmt og klamt. Hvis det regner, kan han sove i over to timer, men nå som solen steker, våkner han gjerne etter en halvtime. Han tar smokk og har en kosekanin, og eller har jeg funnet ut at det er utrolig effektivt å svøpe han inn i et tynt teppe. Han har en tendens til å dra ut smokken når han skal sove, og så blir han sint når han ikke får den på plass igjen. Når han svøpes, får han ikke tak i smokken, og da sovner han vanligvis etter utrolig kort tid. Ellers har han vært avhengig av å bli vogget i søvn, men det har gått over nå. Kan likevel være et tips. I huset deler vi det ganske likt. Jeg tar klesvask og rydder over på dagtid, og kona lager middag og er flinkere med støvsugeren enn meg. Misforstå meg ikke - det ligger ALLTID hundre ting strødd rundt om i denne litt for lille leiligheten. :-)
skytepia Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 MIn jente var også sånn når hun var 5 mnd. (Begynte forsåvidt når hun var 3 mnd og våknet annen hver time etter kl 23,24 for å få mat. Jeg ammer) Sov også kortere dupper på dagen. Jeg begynte å bli temmelig sliten av dette etter et par mnd. Vi begynte med grøt på kveldstid når hun var 4 mnd, fpr å se om dette hjalp, det hadde ingen umiddelbar effekt, men dette var sikkert fordi at hun ikke spiste så mye. =( Etterhvert begynte jeg å mistenke at hun kun vil ha kosen, for hun spiste mindre å mindre. Bestemte oss for at når hun våknet rundt 23,24 tiden på natten, skulle hun ikke få mat. "Nattavvenning" på det første måltidet. Vi puttet i smokken, prøvde å roe henne i sengen uten at det hjalp. Måtte ta henne på skulderen og gå et par runder. Litt skriking, men hun roet seg etterhvert. Sov da til ca 03 tiden og da fikk hun mat. Sov litt kortere intervall på morgenen. Vi står opp ca kl 07, 07.30. Når hun var 5,5 mnd begynte hun plutselig å spise mer grøt og hun sluttet å våkne etter 4 timer. Deilig =) Vet ikke om det var pga av grøten eller om det var fordi vi "nektet" henne mat. Når hun nærmet seg 6 mnd begynte vi med grøt til morgenen også. Nå er hun 6 mnd. Legger seg kl 19. Sover til i 3 tiden, må putte i smokken et par ganger. Sover til i 04/05 tiden og får mat da. Står på 07. Dette ble litt langt. (Ps nicet mitt har ikke noe med hendelsene i Oslo.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå