Gå til innhold

Noen som har født med arrvev i livmorhalsen?

Anbefalte innlegg

Har vært på overtidskontroll. Hatt 1 cm åpning i 3 uker, men det blir ikke mer, på tross av modningsrier nesten hver kveld. Legen fant ut at det var hardt arrvev i indre mormunn som holdt igjen. Forsøkte å tøye det. Ny kontroll til mandag. Ble forespeilet at jeg måtte få epidural med en gang slik at de kunne gå inn å åpne livmorhalsen "mekanisk", hva nå det betyr. Frister ikke veldig og gruer meg voldsomt. Noen som har erfaring med at livmorhalsen har klart å åpne seg selv på tross av arrvev etter konisering?

Fortsetter under...

Hei!

Med min første så slet jeg med å få åpning pga arrvev etter konisering. Vannet gikk kl 8 fredags morgen men merket ikke noe til rier før kl 02 natt til lørdagen. Disse ble regelmessige men dabbet av igjen på morrakvisten og når kl var 10 ga jeg beskjed til sambo at nå orket jeg ikke å vente lenger. Vi gikk en tur på Elkjøp før riene ble såpass sterke at vi reiste på føden (hadde vært der inne på kontroll på fredag formiddag og hadde fått beskjed om å komme tilbake på lørdags formiddag). Ble undersøkt ca kl 12 på lørdagen og hadde da bare ett knappenålshode åpning. Fikk beskjed om å gå litt rundt for å få litt fortgang i sakene og kl 14 var riene så vonde at jeg måtte legge meg i senga å få lystgass. Etter undersøkelse hadde jeg fremdeles bare ett knappenålshode åpning og fikk nå petidin for smertene. Riene haglet på og jeg fikk knapt pauser imellom selv om jeg hadde fått petidin. Fikk sakte men sikkert 1-2cm åpning og jm kalte på overlege da d tok så lang tid og siden kroppen jobbet så hardt. Ble åpnet mekanisk 3 ganger og hver gang snakket de om keisersnitt. På slutten ca kl 18 kom de inn og anbefalte meg epidural for å se om d kunne hjelpe kroppen til å slappe av. Etter 15 min epiduralen var satt var jeg i himmelen, den beste følelsen i verden!! :) Klarte endelig å slappe av og selv om jeg kjente riene litt når de kom var d lett å puste seg gjennom de. Livmorhalsen begynte å åpne seg og kl 01 hadde jeg full åpning, kl 01.18 ble verdens nydeligste gutt født ved hjelp av vakum da han var stjernekikker og veide 4100 gram.

Litt lang historie d her men jeg vil absolutt anbefale epidural med en gang!! Nå ligger jeg her og skal til å føde nr 2! Har fått de til å sjekke arrvevet og de sider d er mykt og greit og at jeg mest sannsynlig ikke vil få problemer med det denne ganga! Håper jeg ikke skremte deg, men jeg skulle ønske noen hadde sagt til meg at jeg burde ta epidural mye fortere forrige gang for å slippe mye av smertene jeg hadde (egentlig unødvendig for kroppen klarte jo ikke d den prøvde på før jeg klarte å slappe av med bedøvelsen).

Masse masse lykke til!! Håper d går bra!!

Jeg ville jo vite hvordan det reelt er. Heldigvis vet legen og sykehuset om dette arrvevet på forhånd, og har anbefalt tidlig epidural. Dermed slipper jeg forhåpentlig lettere unna enn det du gjorde. Selv om jeg ikke ville hatt epidural, i alle fall ikke tidlig, ved en "normal" fødsel, har du styrket min tro på at legens anbefaling er det beste hvis livmorhalsen ikke vil åpne seg.

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...