Gå til innhold

Kjenner jeg blir flau over all rosen vi har fått de siste dagene..

Anbefalte innlegg

Vi er langt fra bedre enn de fleste andre land. Og hadde angrepet på fredag vært gjort av muslimer hadde "samholdet" etterpå vært noe helt annet.

Ja Bush sa "lets hunt them down" mens Stoltenberg sa noe om å øke samholdet. Man kan ikke sammenligne de to da. Obama hadde sagt noe i retning Stoltenbergs tale..

Vi var heldige fordi massakren og bombingen ble utført av våre egne. Muslimene hadde flaks fordi det ikke ble utført av al-qaida eller andre ektremister innen islam.

De timene etter angrepet før vi skjønte at det var i sammenheng med utøya og dermed ikke var et terrorangrep utenfra så fikk mange uskyldige gjennomgå kun pga religion og utseende. Hets på facebook, spyttet på og dratt ut av busser og dyttet.

Ja vi har taklet denne krisen godt, men utfallet kunne vært noe annet. Synes det er en høy hest vi sitter på som kan gjøre fallet stort..

Fortsetter under...

"Bush sa "lets hunt them down" mens Stoltenberg sa noe om å øke samholdet. Man kan ikke sammenligne de to da"

Jo, det kan sammenlignes for da Stoltenberg sa dette visste man ikke hvem som sto bak angrepet. Han uttalte det etter bomben i Oslo.

Trist at mange muslimer og mørkhudete fikk gjennomgå. Klart det er trist og direkte skammelig! Men alt i alt så har hele Norge vist at vi er et lite land fylt med store mennesker.

Side2 har lagt ut denne bloggen og jeg hun sier det godt: http://vinterverket.wordpress.com/2011/07/26/mitt-lille-land/

"De timene etter angrepet før vi skjønte at det var i sammenheng med utøya og dermed ikke var et terrorangrep utenfra så fikk mange uskyldige gjennomgå kun pga religion og utseende. Hets på facebook, spyttet på og dratt ut av busser og dyttet."

Er dette fakta? :-(

Vet at mange var raske med å skylde på muslimene, men at de ble dratt ut av busser osv..... Ja, da kunne utfallet blitt den rake motsetningen, tydeligvis!

Annonse

Det er fakta ja. Skammelig og pinlig.

OG nei det er ikke noe bedre at det nå er FRP velgere og politikere som får gjennomgå. Det er samme sak men enklere å holde skjult. En iraner kan ikke gjemme seg bak noe-

Når det er sagt så er jeg enig i at det finnes mange flotte menneske i landet. Men det gjør det da ellers i verden og. Når det har vært massakre i andre land har det også vært fakkeltog, antirasisme, antimobbing osv i tiden etterpå.

Ja det er fakta at muslimer ble uthengt og trakkasert i Oslo like etter bombingen. Dratt ut av busser og spyttet på! helt sjuk! Og i mens var andre opptatt med å sitte på facebook og barnimagen og rope STEM FRP, LA OSS FÅ UT PAKKET, osv...

Så jeg må si meg enig med deg der HI, Har også stusset veldig på dette. var en annen låt i pipa før vi fikk vite at dette ikke var et terror angrep fra ekstremister!

Ingen bør bli hetset eller uthengt for noe de ikke har gjort, men det er greit å si hva man synes om meningene til mennesker. Det må også være greit å si at den typen politikk partiet fører kan gi uønskede konsekvenser. Jegt mener på ingen måte at FrP er skyld i ugjerningene, men jeg tror det er noe i at politikken deres og holdningene som kommer frem kan være med på å legitimere et slikt menneskesyn som ABB hadde.

Annonse

Typisk norsk å ikke ta imot ros. Som helhet har vi taklet dette på en verdig og fredfull måte. At enkelte valgte å hetse og å hate gjør ikke at det er gjengs for Ola Nordmann. Jeg hatet ikke, jeg hetset ikke, jeg var i sjokk jeg, jeg tenkte på ofrene jeg.

Flesteparten i Norge reagerte som jeg. Det som er spesielt er at vi slår ring rundt hverandre på en helt særegen måte, at politikere er ute blandt folket og alle sørger åpenlyst, ingen snakker om hevn.

Hadde det vært ekstremgruper som hadde utført det ville utfallet vært nøyaktig likt. Muslimske nordmenn ville ikke fått gjennomgått for de fleste av oss vet at muslimer som bor i Norge vil at Norge skal være like trygt som vi vil.

Dumme uttalelser fyllt av fremmedfrykt vil det alltid være mennesker som utviser, men det er ikke kollektivt gjengs for de fleste nordmenn. Det er det andre land beundrer Norge for. Og det må vi kunne tillate oss å være stolte over, vi ser oss selv ikke slik, men vi er et rimelig down to earth folkeslag.

Før det kom fra at det var en norrmann som sto for terroren så leste jeg mange facebook statuser som gikk ut på å kaste ut alle muslimer, at de skulle tenne lys for hver uslim som ble sendt ut av Norge, at enkelte ønsket ALLE muslimer eller generelt afrikanere og arabere ++ ut av landet. Dette var voksne mennesker. Da jeg skrev som svar at nå måtte folk besinne seg, at vi enda ikke viste hvem som hadde gjort dette, og at muslimer flest ønsker fred og ro like mye som andre mennesker så fikk jeg som svar at jeg var naiv, ikke hadde peiling og at jeg skulle pelle diskusjonen over på min egen vegg igjen.

Jeg skrev bla. at det like gjerne kunne være en høyreekstremist eller lignende som sto for angrepet, at dette minnet mer som en gal manns verk, og det fikk jeg også rett i, jeg og en bekjent diskuterte litt, der min venn skrev noe om at det kunne like gjerne være en bonde med tilgang til store mengder kunstgjødsel som sto for dette, som feks muslimske terrorister, noen han fikk skremmende rett i...

Så ikke alle normenn har reagert med verdighet, ikke alle normenn er tolerante og freds elskende, det er mange som er fremmed fientlige, nasjonalistiske og som slett ikke ønsker et flerkulturellt felleskap, trist synes jeg.

Jeg ønsker selv at vi skal kunne ha et åpent samfunn, der alle har sin plass. Enhver kultur og religion skal få ha sin plass, så lenge man følger Norges Lov!

At dine venner på FB ikke klarer å oppføre seg sier mer om dine venner enn det sier noe om Norge som helhet.

Glad jeg har venner IRL, på FB, på Twitter og over alt som kan oppføre seg, utvise folkeskikk og som klarer å skille snørr og bart.

Ingen av mine venner på Fb skrev noe lignende så det sier vel mer om dine venner enn noe annet da. Og ingen som sa at ALLE reagerte med verdighet, men de fleste gjorde det. En kan ikke dømme et helt folkeslag basert på noen få, kan vi vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...