Gå til innhold

Vektkurve gjennom svangerskapet...noen som kjenner til den?

Anbefalte innlegg

Har sett det er noen i div innlegg som har nevnt en vektkurve som sier noe om hvor man ca skal ligge i vekt gjennom svangerskapet. Denne målestokken kunne jeg godt tenkt meg å hatt for å følge litt med på vektøkningen min. Noen som kjenner til denne og hvor finner jeg den eventuelt?

Fortsetter under...

Står i det siste gravidbladet. Og gjennomsnittet for gravide i norge er 12,5 kilo vektøkning under hele svangerskapet. Men det er helt opp til hver graviditet. Noen binder mye vann i kroppen, andre ser ut som en strek i hele svangerskapet osv. De anbefaler oss om å gå en tur på ca 30 minutt hver dag for å holde vekten i sjakk:) Men vektkurve har ikke jeg sett.

Fant denne

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Det var en veldig detaljert oversikt Prins08 og lillegull... - er den basert på et gjennomsnitt?

Jeg fant denne tidligere i svangerskapet da jeg søkte info om det samme ( http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/gravidkost.php ):

"Hvor mye legger du på deg under graviditeten?

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

Hvis du legger på deg mer enn 600 gram i uken, skal du kontakte lege eller jordmor. Dermed kan du få utelukket at du holder på å få væskeansamlinger i kroppen eller utvikle sukkersyke. For stor vektøkning kan også skyldes at du ikke spiser riktig mat eller at du beveger deg for lite. Hvis dette skjer, skal du kontakte lege eller jordmor."

Jeg fant den faktisk bare på 90+ forumet. Jeg har vært litt bevisst på det selv i denne graviditeten fordi forrige gikk jeg opp 20...:S

men nå har jeg gått opp 2 kilo og er 15 uker på vei uten å ha tenkt over det engang:) Godt utgangspunkt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...