Gå til innhold

operere eller håpe på at jeg klarer det alene?

Anbefalte innlegg

jeg har vært knallflink! Jeg har gått ned fra 108 kg til 64 kg :D Er hele 157 cm høy, så det trengtes! Men, så har jeg gått opp igjen, hele 11 kg har pakket seg på iløpet av vinteren :'( Jeg prøver og prøver, men kommer meg ikke inn det gode mønsteret igjen! Jeg er deppa støtt,jeg hater å lete etter klær, magen henger, sideflesket henger utenfor buksekanten, lårene har begynt å gnisse igjen, jeg har fett over rumpa, så jeg ser feit ut i alle retninger i grunn....

Nå begynner jeg å bli LEI! Stoffskiftet mitt har alltid vært kinkig, og det ble verre etter graviditet, derav det store vekthoppet opp over 100.... Jeg trener i bølger og daler, kan ha perioder hvor jeg trenger hver dag og er kjempestolt, til perioder hvor det går 2-3uker mellom hver gang jeg er på treningsstudio. Jeg er lat i perioder, og "bor" i soafen. Når jeg gikk ned til 64 var jeg full av liv, og trente regelmessig, spiste kjempesundt og var lykkelig! ja, det var 8 kg unna "perfekt", men jeg følte meg vakker, og kunne handle klær med et smil.

Nå kan jeg ikke se noe lys i tunellen... Vet ikke hva som er så vanskelig denne gangen, tror det er det faktum av at jeg alltid har vært "stor" og følt meg stygg. Jeg følte meg vakker, men ødela alt! Jeg spiste meg feit og stygg igjen!

Så, nå vurderer jeg slankeoperasjon, banding eller sleeve passer vel best for meg, emn har mest lyst til å gå hele veien og ta en bypass. Jeg har mye løs hud på tross av overvekten, så jeg er redd for hvaordan det vil se ut med 20 kilo mindre på kroppen, men det er mine minste sorger! Jeg er flink til å kle med "mindre" enn jeg er, så litt lauhus stopper meg ikke, men fett rundt hele magepartiet som er fra navel og ned er ikke like lett :(

Men kan jeg få det dekket, eller må jeg selge meg på gata for å få råd til dette? Kan man ha nedbetaling? Jeg har en helt vanlig jobb, det samme har mannen, vi tjener nok til å ha det godt med eget hus og 2 biler, men vi kan ikke trylle frem 100 tusen.

Fortsetter under...

Du er for ivrig når du tar deg elv i nakken. Selv om du har gått OPP igjen, tenk på alle kiloe du ALIKEVL har gått ned.

Og trene hver dag er ikk elurt og begynne med,- da blir det fort og gi opp om man kommer inn i en periode med LITE eller INGEN tid til og trene, det være seg pga sykdom, ekstra som skjer i hjemmet, på jobb osv osv...

Ha som mål til og begynne med tre økter i uka, det er oppnåelig for alle, kanskje blir det tre dager på rad ei uke kanskej får du spredt det på hele uka, men ha som mål at fra mandag til søndag skal du ha trent tre gang. Jeg tror kanskje du rett og slett bør "holde igjen" og ikke trene mer enn tre ganger i uka intill det du opplever at tre gang ikke er noe stress og få til og at det ikke engang trengs "Planlegges" inn i hverdagen. Tre dager er også oppnåelig på ferietur, i jula osv.DA først kan du tenke på og legge inne flere økter. Imellomtida kan det være lurt og ha noen manualer og en rockering liggende som du tar frem noen kvelder du bare sitte ri sofaen og ser på TV..Ksoter null tid og krefter og hente fram og du bruker MANGE fler kca enn om du bare sitter og ser,- samtdigi som du får strammet litt opp.

La fredag og lørdag kveld være "fri" fra og tenke på mat og faste måltid. Jeg har faste måltid på fredag og lørdager, men etter middagen disse dager så er "alt lov"....I starten ble det "fråtsing" men ette rnoen måneder så vet man at det ikke er lenge til neste gang sjokolade og rødvin "er lov" og man greier og spise normale mengder.

Ta ting litt etter litt..En operasjon KAN i verste fall føre til seg at du aldri mer kan unne deg det du liker godt, og tilbakefallsprosenten etter 5 år er visst så høy som 70% etter noen typer operasjon.....

Ta den tid du trenger, fokuser på det du har gått ned, ikke det du har gått opp igjen og tenkt livsstil og hvordan du faktisk vil leve resten av livet. Om du så bruker 2 år på og komme deg ned igjen,- så hvorfor ikke, om du forblir nede i den vekta da. Må da være bedre enn og legge på seg 50 kilo til, operere seg, risikere STORE komplikasjoner, kanskej rase den i vekt igjen, og ha ENDA mer løs hud og skinn til overs, og ha en megarisiko for og legge på seg igjen hengende over seg..

EN mer moderat vektnedgang som følge av trening og sunn mat reduserere mengde løs hud/skinn,- og dessuten tar det tid før huden trekker seg tilbake etter den er "tømt for fett":..Oppstrammingen vil ta lengre tid enn hva det tar og gå ned i vekt.

Så, trekk pusten, fokuser på det positive ot tenkt på RESTEN av livet, ikke her og nå...LAngsiktig plan. Hvordan ønsker du og spise resten av livet, hvor ofte tnker du er mulig og trene hver uke,- resten av livet osv osv,- også starter du der...

takk 08:33 :) Jeg vet jo alt dette, men jeg får meg ikke til å begynne å legge om kostholdet engang :/ Tenkte jg skulle prøve lavkarbo/gå i ketose en periode, men klarer ikke.... Eier ikke motivasjon!

Er flere bekjente av meg som har operert seg de siste årene (det har blitt litt av en trend gitt!) og de har hatt utrolige resultater! 13 kg på noen uker osv! Jeg vil også ta " en lett utvei", for jeg er så LEI!

Hvorfor skal jeg slite rævva av meg når andre kan legge seg under kniven og gå ned uten problemer?

Helsa mi er det forøvrig ikke noe fare med :) Ja, jeg kunne nok trent mer, men jeg mosjonerer jo hver dag, og alle mål og prøver som er tatt av legen er kjempebra, blodtrykk, blodsukker, kolesterol, alt er bra! Legen sier jeg har helse som en okse, men jeg har jo ytre til en sjøku :/ Så jeg er ihvertfall sunn og feit da :(

HI

Jeg tror ikke slankeoperasjon er noen lett utvei. Jeg tror du fort kan angre. Du burde hvertfall lese deg skikkelig opp på hva denne operasjonen innebærer, både det positivi og det negative.

Du veier såpass lite at jeg tror ikke du vil få det dekket. Tror man må ha en viss bmi. Det hadde jo vært litt rart om alle som hadde problemer med å gå ned hadde fått dekket en slik operasjon. Tror egentlig ikke du vil få utfør det.

Jeg er også en jojoslanker. Har vært oppe i 85 kg. med mine 164 cm. høye kropp. Så gikk jeg ned til 65 kilo, følte meg veldig bra. Kroppen er passe trent, så jeg var ikke overvektig da. Men i løpet 2 vintere vippet jeg mellom 68 og 75 kilo. Men i januar i år tok jeg kampen igjen. Nå er jeg nede på 66 kilo igjen. Det er en kamp. Men man må jo bare prøve..

Viktigste er vel egentlig ikke å gå på kur, for det greier man ikke hele livet. Heller gå ned over flere mnd. Sånn at man klarer å leve med resultatet.

Jeg tror du klarer det igjen! Bare de første kiloene forsvinner så går mye av seg selv, å du kjenner igjen selvtilliten du følte forrige gang! :)

Annonse

Men tenk,- 70% sjanse for å bli tykk igjen,- quick fix ER ikke det lureste..Og du HAR greid og gå ned det du skulle, helt alene,- alikevel greier du og komme inn på veien til og bli tykk igjen....

På samme måte vil du bli slankere med en operasjon, men du har ingen garanti for at du HOLDER deg der...Det er ikke motivasjon i seg selv og være nede i "drømmevekta"...Det har du jo erfart nå nylig. Hvorfor tror du at du greier og holde deg slank om du opererer deg? DU greide det jo ikke når du slanket deg naturlig heller,- og det er ærlig tatl NULL forskjell,- eneste er at det tar LITT kortere tid og gå ned, og LITT lengre tid og gå opp, da man må utvide magesekken igjen....

Mosjon er vel og bra, men man må SVETTE, bli SLITEN og kanskje få litt VONDT! Avhengig av hvilke type jobb du har og hvor aktiv du er på dagen.Jeg selv har kontorjobb, og når man tilbringer 8timer på ræva hver dag hjelper det ikke og MOSJONERE en time eller to hver dag..Det blir ALT for lite..I såfall kan jeg ikke spise mer enn noen få brødskiver.......VI er skapt for å bevege oss stort sett i alle våre våkne timer,- faktisk. Har man en rolig jobb tror jeg faktisk man bør bevege seg resten av dagen før man legger seg.....Evt "Intevisere" det ned til en time eller to med skikkelgi TRENING.....Da opplever jeg iallefall at jeg kan spise det jeg vil til de ilike måltid, men alikevel ikke skeie ut mer enn litt på fredag og lørdag kveld.

Det faktum at du har vært nede i matchvekta, men ikke greide holde motivasjonen oppe, er for meg et bevis på at en operasjon ikke vil hjelpe deg på sikt.:Det er ikke sånn at du ALDRI mer får lyst på godteri, vin, snacks,- i starten vil du bare ikke KLARE det,- men LYSTEN vil være der, og man KAN gi etter, litt etter litt,- og plutselig er du tilbake der du er nå, med arr på magen, fordøyelse som ALDRI komme rtil og bli som før og mer mierabel enn aldri før.

Nei, øivsstilsendringer må til..Men ikke ta alle på en gang....TREN HARDT tre ganger iuka.- i TILLEGG til det du gjør av mosjon. Start der,- så kan du endre matvaner litt etter litt...Ikke ta alt i dag. HVer lille endring du gjør fører ti lnoen kilo ned,- permanent.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...