sørlandet,79 Skrevet 26. juli 2011 #1 Skrevet 26. juli 2011 Jeg var inne på sykehuset etter en besvimelse i helga og der sa jordmoren som undersøkte meg at jeg ikke hadde tatt og målt blod% siden uke 11 og hun abefalte meg å gjørde det på neste kontroll. Jeg husker jeg spurte legen for en stund siden om ikke dette skulle gjøres, da jeg ventet 1. mann gjorde de det ved hver kontroll. Men nei, siden den var fin 1.gang tror jeg ikke den skulle måles mer. Hvor ofte har dere målt deres?
Ellois Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 Hæ...? Blodprosent som i Hb? Det måler jeg hver gang jeg er på kontroll, jeg. Som nå i det siste har vært cirka 1 gang i uken. Min Hb var også bra i starten av svangerskapet, men har variert veldig underveis. Går nå på jerntabletter.
Kosemaisen :-) Skrevet 26. juli 2011 #3 Skrevet 26. juli 2011 Målte i uke 12, 28 og skal måle nå i uke 36.........
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 26. juli 2011 #4 Skrevet 26. juli 2011 Jeg er i uke 39 og har kun målt i uke 12 jeg også. Men de gjør det helt sikkert om du stikker innom legekontoret og forteller at du er svimmel.
LillemorHeidi Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 Jeg er i uke 35. De har målt Hb 2 ganger. Det var i uke 8 og nå siste kontroll. Jeg mente også at den ble målt oftere i svangerskap. Min Blodprosent var synkende så jeg regner med at den blir målt nestegang.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Sist ble det målt ved hver kontroll hos legen, men da fikk jeg kommentar fra sykehuset på hvorfor legen målte dette hver gang. Nå ble det målt på første kontroll samt kontroll i uke 28 tror jeg det var. Og sist jeg var hos jm så sa hun at hun regnet med legen kom til å måle på neste kontroll som er i uke 38. Forsto på jm at det var vanlig å gjøre det 3 ganger. I begynnelsen, litt over halvveis og så på slutten igjen.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Kun en gang faktisk. Da de tok alle blodprøvene for svangerskapet. Viste jeg hadde tomme jernlagre og normal hb. Så jeg har sjekket den selv innimellom siden jeg er sykepleier og har utstyret på jobb. Litt bekymret for hb etter babyen kommer da, for sen har rast nedover med de to første...
monica82 Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har også kun målt 2 ganger (er snart i uke 37). Det stemmer nok at dere ble målt oftere forrige gang. I følge hun på laboratoriet på mitt legesenter, så har det kommet nye retningslinjer om at det ikke er nødvendig å gjøre det oftere. Hvis alt er i orden vel og merke. Hvis du er svimmel og slapp så måler de det så klart.
Tasselur Skrevet 27. juli 2011 #9 Skrevet 27. juli 2011 I første svangerskap målte de det en gang i blandt, noe som resulterte i at blodprosenten min var alt for lav da jeg kom på kontroll ei uke før fødselen startet. Rakk ikke å "spise meg opp" på jern i løpet av den uka, så gikk i fødsel med 8.noe i Hb... Anbefaler ikke det akkurat, etter fødselen gikk den ned til 6.noe, og da skjønte de plutselig hvorfor jeg ikke klarte å stå opp av senga. Ble blodoverføring til slutt. Nå er det jo forskjellig hvor mye blod man mister i løpet av en fødsel, men uansett så må det være en fordel å ha ok blodprosent før den starter. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke bare kan ta det stikket i fingeren på hver kontroll, så dyrt kan det da ikke være? Jeg har ihvertfall insistert på å få sjekket blodprosent på hver kontroll i mine to neste svangerskap. Og den har droppet utover i svangerskapet denne gangen også, selv om jeg (i samråd med lege, men på eget initiativ) har knasket jern "forebyggende". Svimmel er jeg uansett, pga lavt blodtrykk, men håper jo de hadde sjekket blodprosenten min selv om jeg ikke hadde vært så påpasselig selv. Var himmelvid forskjell på formen min etter fødsel nr 1 og nr 2, tror blodprosenten hadde mye med det å gjøre. Så be om å få sjekket den på hver kontroll ihvertfall i 3. trimester, er mitt råd!
Mrs. Bouquet Skrevet 27. juli 2011 #10 Skrevet 27. juli 2011 I følge retningslinjene i følge mitt legekontor skulle det måles første gangen rundt uke 12 og deretter ca. uke 28. Regner med de ser det litt ann hos hver enkelt hvor ofte en måler det etter uke 28.
Fru Vestøl Skrevet 27. juli 2011 #11 Skrevet 27. juli 2011 Jeg er i uke 34 nå, og har målt blodprosenten hver gang jeg har vært på legesjekk. Har hatt 7 legesjekker til nå og 2 ultralyder. Skal også på flere legesjekker. Trodde også det var vanlig at de målte blodprosent og sjekket urin hver legesjekk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå