Gå til innhold

Libido, var det du som jobbet på Jysk? :-) Evt. andre som har peiling:-)

Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig IKKE peiling....vi har denne spisegruppen (Oklahoma):

http://www.jysk.no/130/303/S364003/a/catalog

To spørsmål:

- Går det an å male det hvitt? Hva må evt. gjøres først og hvilken type maling? (Ja, jeg er helt lost;-))

- Går det på noen som helst måte an å få vasket de trekkene på stolene? Våre har blitt så flekkete, og det er ikke noe fint.

Takk:-)

Fortsetter under...

Har ikke peil selv, men antar det vil gå å male.. må nok pusses litt ned først sånn at malingen sitter.

når det gjelder stolene, så må det vel finnes noe flekkfjernegreier :P ( så mye greie på flekkfjerning) ellers så kan du vel alltids kjøpe løse trekk å ha over :P

Hei Mona, stemmer det =)

Det siste først. Alt av info. som vi har ang. vask av møbler med trekk som sitter fast er generell. Tørk av flekker med en gang, ikke gni, men la det trekke inn osv. Så ikke noe dyptgående om fjerning av flekker som har vært der en stund. Vask av møbler som har faste trekk er generellt vanskelig, Jysk eller ei. Har imidlertid sjekket litt rundt for deg. Bohus har litt mer utfyllende informasjon ang. dette. Noe som kan forklares med at de selger dyrere møbler enn oss. Ta en titt på linken her;

http://www.bohus.no/Ditt-bohus/Vedlikehold/Rengjoring-og-vedlikehold/

Har jeg vært deg, har jeg ville dratt på bohus eller en ren malingsforetning og hørt etter stoffrens for polyester trekk. Det skal finnes noe tørrens.

Et annet alternativ er å kjøpe løse trekk. Vi har fått inn noen på Jysk foresten. men har ikke sett de "live" da jeg er i permisjon for tiden. Ellers har ellos og laredoute et godt utvalg.

Når det kommer til maling av spisebordet ditt, kan jeg bare svare som meg, og ikke en Jysk ansatt.

Har pusset opp en del møbler selv gjennom tiden. Da møbler som er heltre. Eller hvertfall med heltreplater. Da er det veldig viktig med godt forarbeid. Pusse møblene først (trenger ikke pusse helt ned, bare fjerne det øverste laget, slik at alt fett blir fjernet og treet er mer mottakelig for grunning/maling) Grunning er veldig viktig, slik at malingen ikke flasser av. 2-3 toppstrøk med oljemaling. En skal også pusse med finkornet sandpapir mellom strøkene, fordi treverket reiser seg. På et spisebord ville jeg personlig brukt et siste toppstrøk med lakk, siden det blir mye slitasje.

Så til utfordringen. Oklahoma er laget av mdf. Altså sammenpresset treverk. Hvordan det er å male et slik møbel vet jeg ærlig talt ikke.

Jeg har selv tenkt å prøve dette, fordi vi ikke finner et stort nok spisebord til under 10 000,- Har sett oss ut et spisebord på ikea. Siden det ikke kommer i hvitt, har jeg altså tenkt å prøve å male det. Det har samme sammensetning som Oklahoma.

Er en stund til jeg får gjort dette, da huset vårt ikke er ferdig før i oktober.

Ergo, jeg vet ikke =)

Hør med jentene på husbyggerforumet på nybaktmamma.com Der er det mange som har skikkelig peiling, og prøvd det meste inne møbeloppussing =)

Gjest Hercule Poirot

Var inne og kikket, og det står mdf og folie.

Det vil si sponplate med plast utenpå, for å si det innmari enkelt. Så med maling som hefter på plast, så går det bra. Husk bare å rengjøre skikkelig først, med noe som i alle fall fjerner absolutt alt av fett. Kraftvask, rødsprit.

Tusen tusen takk for svar (begge to). Skal definitivt se om jeg får tak i stoffrens, da jeg dessverre ikke har vært noe flink til å vaske dem med en gang. Men når du sier løse trekk, mener du da sånne hele som dras over hele stolen? For det er jo faktisk veldig fint og var ingen dum idé! Men er det standard mål på dem? Skal se litt på Ellos og LaRedoute.

Ang. bordet så takker jeg også for kjempegod informasjon, men må innrømme jeg ble litt småskremt hehe, for jeg er virkelig ikke noe god på sånt, og er redd jeg ender opp med å ødelegge bordet. Det ville jo vært en smule kjedelig, hehe:-) Får ta en tur innom nybaktmamma og se om noe har gode tips der også! Igjen, tusen takk!

Annonse

Sånne du trer helt over ja =) Har prøvd noen fra laredoute selv og var veldig fornøyd med dem. Du må ta mål av høyde på rygg på stolen og sete- lengde og bredde. Jeg kjøpte mine litt for små, da jeg hadde noen gamle brede stoler. men gikk bra det altså. Regner med det er litt forskjellige mål på de forskjellige typene =)

Om det ikke haster med bordet, så kan du jo vente til jeg har testet det ;-) Så kan jeg være prøvekanin =P

Huff nei, det er litt av en jobb. Men en blir ekstra glad i dette møbelet etter på, når man tenker tilbake på all jobben man har lagt i det ;-) Åsså er det gøy å sette sitt personlige preg på det også =)

Har pusset ned et stort hagebord i sommer og beiset det med to strøk. Kunne knust hele bordet i frustrasjon mens jeg holdte på, men nå elsker jeg bordet ;-)

Det er ihvertfall godt å høre da, litt upraktisk om man "hater" det når man er ferdig fordi man er så drittlei;-)

Har sett en del på trekk på ellos og laredoute nå, men det virker som om alle er mindre enn akkurat disse stolene:-( Fant noen lilla som var helt perfekte:-(

Gjest Hercule Poirot

Uuups... Var det askefiner? Det finerlaget er i så fall så tynt at det er helt umulig å pusse på. Men jeg står ved det jeg sa sist; vaske skikkelig med noe som løser fett, og maling som hefter godt, så er det håp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...