Gå til innhold

Hva har du kjøpt inn til barnehagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppeduppa her i huset skal begynne i barnehagen i august(hvor har tiden blitt av?).

Bortsett fra "normalt tøy" ala gensere/bukser/strømpis har jeg ikke handla inn så alt for mye. Kjøpte nettopp regntøy til henne uten at jeg er sikker på om ettåringene blir dratt med ut i regnværet? Og da må jeg sikkert kjøpe støvler til henne også. Hun går ikke ennå, men noe må hun da ha på beina. Ha-ha, så grønn jeg er altså.

Har dere kjøpt inn en høstdress? Jeg vurderer å kjøpe en dress med avtagbart for slik at den kan brukes litt senere i vinter også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Lillegutt på 10 mndr begynner i bhg i begynnelsen av september, så her må det også handles inn litt :)

Har ikke kjøpt så mye ennå, men kan jo skrive ned det jeg har kjøpt/det jeg skal kjøpe:

*Regntøy+støvler ( i "vår" bhg blir 1åringene dratt med ut selv om det pjusker litt ute )

*Parkdress til høsten

*Vinterdress + vintersko + lue,hals,votter,ullsokker osv (dette handler jeg ikke inn før vintern nærmer seg)

*Sko har han ,siden har har begynt å gå (ecco sko, veldig gode! Dersom tutta di ikke har begynt å gå innen bhg-start anbelfaer jeg deg å kjøpe stonz sko til henne. De ser ut som svære tøfler, er vindtette og vanntette og veldig gode. Se www.stonz.no =)

*Tøfler til innebruk

*En god ulldress (heldrakt) som skal brukes når han skal sove i vognen. De sover ute stort sett hele året. + en god sove-ull-lue.

*Da det alltid skal være to skift med klær i skifte-hyllen i bhg, tenkte jeg å gå til innkjøp av bare noe "kjedelige" topakninger med bodyer,bukser, strømpiser, sokker osv. Gidder ikke kjøpe noe fancy greier som bare skal ligge i bhg liksom!

*Har kjøpt to bamser som er like dem han har i sengen sin her hjemme. Tenkte han skulle ha de i vognen i bhg når han skal sove, slik at det er noe er kjent og trygt der. Gidder ikke drasse med bamsene vi har her hjemme frem og tilbake hver gang ;)

Det var det jeg kom på i farten :)

Skrevet

Det er vanlig at alle går ut, ja, så lenge det ikke er bikkjekaldt. Fra ca mars til nå har alle vært ute i hele utetida i barnehagen "vår", dvs fra rundt 9 til 11, uansett vær, og som regel er de ute og leker når vi henter i 1530-tida også, da har de ofte vært ute fra ca 12 og spist fruktmåltid ute.

Når det var kaldt i vinter, var de minste inne mange dager - det tok så lang tid å kle på og av alle ungene at hele utetida gikk med til det for de voksne, og de burde jo ikke være ute mer enn en halvtimes tid uansett.

Men helt i starten er det sannsynlig at de nye barna kommer til å være en del inne, slik at de blir kjent med hvreandre og med innearealene i barnehagen. Er det fint vær så går de selvsagt ut, og de vil nok være NOE ute hver dag, men den første måneden cirka er det sannsynligvis tilvenning til innelokalet som er i fokus. Så om ikke ALLE skiftene med klær er på plass til første dag, går det nok helt fint :)

Sydvest/regnhatt er kjempebra, hette kommer bare i vegen så det har vi kneppa av alle jakkene og dressene her. Polarn o pyret var eneste butikken jeg fant sydvest i i mai, men tror jeg så det hos name it og kappahl tidligere eller i fjor høst. Regnvotter har vi også kjøpt. Om ungen ikke går så ville jeg kjøpt regndress i stedet for bukse+jakke, det blir MYE sitting da.

Stonz er bra, men når ungene begynner å reise seg og gå langs ting kan det være greit å kjøpe sko, det er lettere og stødigere å gå i. Kjøp halvhøye sko med snøring og plass til ullsokker nedi.

"Spisevotter" bruker de i vår barnehage, det er tynne vanter som de bruker når de er på tur og spiser ute i pissregn. Det er de litt eldre barna som bruker dette, men finner du bittesmå fingervotter (uansett materiale) så er det greit å ha et par på luringa i tilfelle bhg finner ut at alle bør stille med spisevotter til turen i morra.

Ullundertøy vil du trenge mye av, så det er det bare å begynne å hamstre. MINST 3 sett til barnehagebruk, men da må du regne med å vaske og ta med tilbake/bruke neste dag. Det kan være greit med korterma ullbody på høsten/våren.

To fulle sett med inneskift i bhg er minimum, og det bør også være et skift med varme klær til utebruk (altså den tykke ulla eller fleecen rett under utedressen). Ditto trenger du minst to sett votter og ullsokker og to luer.

Det er vel nokså vanlig at ungene ikles uteklær og så legges i vogna for å sove, så det kan være greit å tenke på det når vogna utstyres med tepper og poser. Dvs at pose er upraktisk før det er snø, for støvlene er gjerne på. Skinnfell er bra, med ullteppe eller bomullsteppe eller dyne oppå.

Ellers er det kjekt å ha et ekstra sett med klær hjemme, så slipper du drasse alt med hjem hver dag eller til helga bare for at ungen skal kunne gå ut en tur da. Det går an å kjøpe et regnsett og evt støvler (bruk ekstra sokker nedi) i neste størrelse, og en bukse å ha sammen med en vanlig jakke, for eksempel, så slipper du å kjøpe fullt to av alt. (Det kommer selvsagt an på hvor ivrige dere er på uteliv - er dere ivrige friluftsfolk så bør dere jo kjøpe like bra utstyr hjemme, eller ta med hjem fra bhg...) Hjemmeklærne kan også brukes i bhg om dere plutselig får beskjed om å ta med ekstra uteklær dit, eller ting må hjem til vask.

Om du har egen barnehagevogn så husk regntrekk og myggnett til denne.

Andre ting er vannflaske og matboks (om de får alle måltider i bhg så er det likevel mulig de skal ha med matpakke til turer), evt en liten ryggsekk. Til bittesmåttiser er denne mest til pynt, de bør ikke bære noe tyngre enn mat og vannflaske uansett, så alt av klær bærer du utenom.

Husk å merke absolutt alt. Sjekk at ingen andre heter det samme som ungen før du merker alt med kun fornavnet hans. Ha telefonnummer iallfall i dyre ting.

Skrevet

Åh for et nyttig innlegg! Jeg er også grønn på dette området, slenger på noen tilleggsspørsmål:

- hvor skaffer man sånne merkelapper til klær, en eller annen internettside er det ikke?

- tips til hvor man kjøper gode ullsokker og gode votter?

- hva slags regntøy har dere god erfaring med?

- og hva i huleste har dere med til måltidet man tar med selv?

Skrevet

lillenims:

Så mange gode råd! TUsen takk skal du ha. Skal lese enda mer nøye gjennom innlegget ditt når jeg kommer hjem fra jobb. Joda... surfer litt på jobb inn i mellom ;-)

Skrevet

LykkeliMedBabygutten:

Tusen takk for råd!! Dere er så hjelpsomme her inne.

Skrevet

Vi har kjøpt hos Askeladden, http://www.navnelapper.no/ - de har vært VELDIG raske (bestilling på morgenen har ligget i postkassa neste dag). Kjøp dobbelt så mange som du tror du trenger, du skal uansett bruke sånne lapper i årevis. Vi kjøper både klistre- og strykelapper, har valgt med begges etternavn og begges tlfnr fordi jeg ikke synes det skal være bare mamma som skal stå der ;-) Og med etternavn fremfor barnenavn for at klær skal kunne arves - barnehagen synes kanskje barnets navn er mest praktisk, men dem om det. Vi har et sett med fornavn også, bruker det til å merke matboks, vannflaske o.l. med. Strykelapper sitter best på klær, men det går fint å sette klisterlapp på merkelappen inntil man rekker merke skikkelig. Det er som regel ikke tyveri som er problemet, men at man får med feil klær hjem - eller at de ikke er merka og havner på avveie i forhold til barnas hylle®.

Ullsokker og votter har de på feks Nøstebarn, men om du skal ha raggsokker og strikkavotter må du nok lage selv eller satse på noen som kan strikke... På epla.no er det masse folk som kan å strikke og det går som regel an å finne votter der, eller på torg/markeder der dette finnes (er iallfall ofte ei på torget i Trondheim som selger små votter). Mulig Husfliden har også.

Små barn må ha små votter for å klare å bruke hendene, og strikkavotter er nok det beste for dem utover vinteren. Så det kan være lurt å forsøke å finne det alt nå, så har du det når det trengs.

Foreldre&barn har test av regntøy denne måneden, det kom i postkassa i går og jeg har ikke lest annet enn overskrifta på forsida som sa at billigst var dårligst.... Vet at Kappahls regntøy har kommet bra ut før. Ikke kjøp altfor stor bukse til barn som nettopp har lært å gå :) (Jakka kan brettes opp.)

I vår bhg får de vanligvis alle måltider, når de en gang innimellom skal ha med selv så er det brødskiver det går i. Husk å smøre nok skiver, i tilfelle noen går i gulvet/på bakken eller ungen rett og slett er sulten (eller ikke var sulten ved første forsøk).

En ting ingen har spurt om, men som jeg lurte på selv var soving. Vår bhg var kjempefleksibel i forhold til soving, jenta fikk dupp når hun trengte det, også om dette forskjøv måltidene for henne. Det kan likevel være greit å sjekke sovetidene i barnehagen så tidlig som mulig, slik at man kan forsøke å tilpasse dagsrytmen til det hjemme på forhånd, det samme gjelder måltidsrytmen. Men det er ingen grunn til panikk eller stress, barnehagen tilpasser seg dette for de små.

For oss handlet det mest om at vi ikke ønsket at de skulle bruke for mye ressurser på soving og spising for henne i lengden, men heller bruke ressursene på ALLE barna (en voksen ble jo bundet opp når hun skulle spise alene). I tillegg sov hun jo i tiden da det var lagt opp til lek og aktivitet, så da var det fint da hun etter et par måneder begynte å duppe samtidig med de andre :) Husk at de som regel trenger mer sovetid enn de gjør hjemme, det skjer MYE i barnehagen.

(Det at det skjer mye gjør at de i starten helt sikkert har behov for mye mer soving enn om en måned også.)

Skrevet

Oj, så mange gode råd! Her er det bare å skrive handleliste med denne tråden ved siden av seg skjønner jeg :)

Tenkte bare jeg skulle nevne at Flust.no, altså nettbutikken for alle som går rundt med Trumfkort i lommeboka også selger sånne navnelapper. Da vi bestilte var det sånn av hvis man handler for over en viss sum så fikk man lappene gratis, men jeg finner ikke noe info om det nå. Flust har også barneutstyr fra mange kjente merker, selv om utvalet kan være noe begrenset.

Grei måte å spare litt på - handlelista blir lang nok ;)

Skrevet

Kom på det med skiftetøy: skiftetøyet blir jo egentlig ikke bare liggende i barnehagen... det blir brukt og da blir det med hjem, og du må sende med noe annet neste dag. Så sånn sett er det ikke noen grunn til å kjøpe noe som er tenkt å bare ligge der. Men det er greit med noe som er litt stort og fleksibelt, for det kan hende det blir liggende i en måned eller to (og så får du med tre våte skift om dagen i ei uke).

Longs + sokker er forresten kjekt, for sokkene blir alltid våre (om ikke annet fordi de går i en vannflekk i garderoben), og da trenger de bare bytte dem.

Skrevet

Ojoj så mye man trenger men jeg elsker å shoppe til bolla (kler jo ingenting selv for tida...) så det blir gøy.

Skummelt med barnehage men bLir sikkert gøy for dem og da.

Skrevet

mamma.for.1.gang:

Det var nyttige linker! Tusen takk. Denne helgen blir det litt shopping gitt ;-) Fikk forresten tips om en god høst/vårdress på Lindex som nettopp har kommet i butikken. Den skal jeg sjekke ut.

Lykke til med barnehagestart du også. Tenk som de små kommer til å kose seg sammen med nye kompiser og venninner(jeg prøver å fokusere på det når jeg merker klumpen i halsen).

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...