Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle slitere!

Jeg er ny her, men har vært prøver i vel 1 år nå, så det er vel her jeg hører hjemme (dessverre).

Kort om historien min: Har ingen barn. Sluttet med p-piller i juli 2010, men fikk aldri EL. I januar i år oppsøkte jeg en privat klinikk, der jeg nå er under behandling hos en spesialist. Jeg har tatt to pergo-kurer så langt. I det andre forsøket fikk jeg EL, men ble altså ikke gravid. Jeg har tatt mange blodprøver for å sjekke hormonene mine, alle disse prøvene var fine. Nå skal jeg snart starte på min tredje og siste pergo-kur. Hvis ikke den gir resultat, anbefaler legen at vi søker ivf-behandling. Jeg venter også på time for å sjekke livmor og eggledere. Mannen min er heldigvis frisk og fin!

Noen andre som sliter med å få EL etter bruk av p-piller? Hvilke erfaringer har dere når det gjelder behandling, årsak o.l.? Setter stor pris på alle innspill her!! Legen min mener at det ikke er sannsynlig at p-pillene har forårsaket manglende EL i så lang tid etter, men han har heller ingen annen forklaring så langt.

Ønsker dere alle masse lykke til med prøvingen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg..

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men et lite hakk foran deg..

Sluttet på pilla i juli og fikk ikke el før i oktober. Etter dette fikk jeg ikke el igjen, ble henvist til gyn i februar og hadde time i mars.. Han tok innvendig ul og så flere tomme eggposer. Han konkluderte med at jeg har PCO og satte meg på dobbel pergokur. Fikk ikke el da og gikk over på trippel pergo.. Fikk ikke el da heller og ble henvist til fertilitetsklinikk. Prøvde trippel pergo en gang til i mellomtida og tok blodprøve idag for å sjekke om jeg har hatt el, får svar på fredag..

Tviler sterkt på at jeg har hatt el så da er det bare å vente på time hos fertilitetsklinikken.. Tenkte å kanskje prøve akupunktur i mellomtida.. Bare for å ha gjort det..

• 3 uker senere...
Skrevet

Konkluderte legen med PCO uten å ha tatt blodprøver? Etter min første UL fikk jeg vite at eggstokkene mine hadde PCO-preg, men ettersom blodprøvene ikke støttet dette, utelukket legen denne diagnosen. Håper han kan faget sitt!

Er det lang ventetid ved fertilitetsklinikken da? Har du fått opplyst priser? Har forstått at det er relativt dyrt, er vel bare å begynne å spare...

Nå er jeg altså i gang med siste forsøk på pergo-kur, krysser fingrene for EL om ca en uke, men tør jo nesten ikke håpe...

Skrevet

Hei:-)

Jeg fikk diagnosen PCOS uten å ta blodprøver i det hele tatt. Gynekologen jeg var hos satte nesten diagnosen før innvendig UL, bare på bakgrunn av min sykehistorie (laaaange uregelmessige syklusser etter p-pille slutt, uren hud, 2 aborter). Sitat lommelegen:

"PCOS vil si at man ved vaginal ultralyd finner PCO og at det i TILLEGG er hormonforstyrrelser som påvirker koppen og gir plager/problemer som sjeldne menstruasjoner, økt hårvekst , manglende eggløsning, økt mengde mannlige kjønnshormoner i blodet (som igjen kan forårsake acne) og LH/FSH>;2 (hormoner i blodet). Minst 2 av disse tilleggskriteriene skal foreligge for å kunne stille diagnosen PCOS. "

Altså hvis legen finner cyster på eggstokkene og du i tillegg har uregelmessig\ manglende syklus (eller noen av de andre nevnte symptomene), så har du PCOS. Hvis en bare finner cyster men ingen andre plager, kalles det PCOS. Slik var det i hvertfall jeg fikk det forklart av min gyn;-)

Skrevet

Skjønner jeg må ta opp dette på nytt med legen min, han virket helt sikker når han sa at jeg ikke hadde pco. Jeg har ingen av de ytre symptomene, har alltid vært veldig slank, typisk pæreformet kropp, altså ingen typisk pco-jente, så vidt jeg har forstått!;-) Har aldri hatt uregelmessig mens tidligere. Nå vet jeg heller ikke om han fant mange cyster, størrelse osv. Jeg skal uansett vise han fakta, som du viser til, og be han vurdere meg på nytt.

Har du fått svar på blodprøvene dine da? Har du hatt EL? Jeg venter på dette berømte eggløsningsslimet, men har ikke sett noe til det så langt, 16. SKD i dag, vet ikke om det da er mulig å bli gravid i det hele tatt, dersom jeg skulle få en EL...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...