♥lykkelig♥ Skrevet 26. juli 2011 #1 Skrevet 26. juli 2011 Jenta mi er så urolig og jeg har begynt og få dårlig med melk, til tross for økedager! Har ammet masse, men det hjelper lite.. Hun er nå 3 mnd og 3 uker.. Er det greit og begynne med grøt? Tenkte jeg først skulle prøve med litt potet og gulrot blandet med morsmelk.. Eller er det for tidlig? Burde jeg gi mme?
Busy_bee Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 Først og fremst vil jeg si at du bør stole på mammainstinktene. Som regel er det riktig. :-) det har ihvertfall funket her. Jeg har en som var sulten så sulten på samme tid som din. Jeg hadde I grunnen nok melk, men han begynte å ville ha mat hver halve time på kveldene. Jeg ble sår og han ble sint fordi det etterhvert ikke kom særlig mye og det tok tid. Jeg la saken frem før HS noen få dager før han ble 4 mnd og hun sa enkelt og greit at det hørtes ut som om det var på tide med litt grøt. Hun sa også at de normalt ikke anbefalte mme dersom de var 4 mnd. Bestemmer du deg for å begynne med grøt, så får du kjøpt grøt som kan blandes med mm. Det brukte jeg I begynnelsen. Det som er viktig er å legge babyen til brystet ofte nok dersom du vil forsøke og opprettholde melkemengden. Lykke til. :-)
Isabella12 Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Du bør nok snakke med helsesøster først. Mange trenger litt mat i tillegg til amming før seks måneder - men grunnen til at 4 mnd er absolutt nedre grense er at tarmene ikke tåler det enda. Du risikerer nok derfor et enda mer urolig barn med veldig vondt i magen. Når du begynner er det også et tips å starte med en enklet matvare (i tilfelle allergi) av gangen, og kun bittesmå smaksporsoner. Det tar altså noen uker å komme opp i en mettende porsjon!
Ane Elise Skrevet 27. juli 2011 #4 Skrevet 27. juli 2011 På barselgruppa mi var det ei som sleit med det samma som deg, hun begynte derfor å gi velling til nurket sitt, dvs hun kjøpte 4mnd pakke havregrøt Ris-hvete fra Nestle og tynnet det ut, ellers så kan du selvsagt gi jenta di mme itillegg til mm. Jeg begynte ikke å gi nurket mitt grøt før han var 4mnd og 3 dager gammel i tillegg til mm. Skal love deg at det ble mye bedre for både mor og sønn. Min sønn sovnet nemlig mye lenger og bedre om natta etter grøtinnføring Du får lykke til! Håper det ordner seg for deg snart
Tullsjura Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 når min første var like gammel begynnte jeg med velling, blandet 4mnd. grøten med mme, å det funket fint! det satt lengere i magen, å han ble straks mer rolig, han var og en som begynnte å skulle ha pupp hele tiden uten å bli fornøgd..
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Jeg gikk til helsesøster med mini når han var 3 månder, da spiste han helst opp til 10 mme måltider pr dag, og var aldri fornøyd, helsesøster sa jeg skulle så vidt prøve noen barneskjeer med grøt eller lignende, vi prøvde da grøt, men det ville han ikke vite av, prøvde så grønsaks purè, og han elsket det, gikk smått fremover med øking av det, og han ble roligere og fornøyd, gikk på 1 mnde ned til 6 måltider pr døgn. Men bør prate med helsesøster først, og om hun gir klar signal, så gi minimalt første uka, om jenta di blir survete, får mye magesmerter ol, så bør du vente..
C.L.H85 Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 De fleste får beskjed om å begynne ved 4 mnd alder, men slikt varierer veldig da. Min vokser så fort og begynte å spise oftere- mere våken på natta og sånn. Ble generelt mere urolig, så da begynte jeg med velling;) Jeg begynte med velling da min var 3mnd;) Etter en uke med det prøvde jeg med noen skjeer tynn grøt og mme ved siden av i ca 1 uke... Og nå er hu en skikkelig "grautgrams"!! Greit å bruke en del malt i innkjøringsperioden og at babyen får i seg ekstra med væske. Min fikk litt mageknip de første gangene og da hjalp det å gi vann og ha malt i grøten. Hun får grøt og noen skjeer med fruktmos til frokost og kvelds, ved siden av gir jeg vann, da hun får melk resten av dagen;) Blir 4 mnd om 3 dager og tenkte jeg snart skulle prøve med litt gulrotmos. Kjempe gøy!!
♥lykkelig♥ Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2011 Nå har jeg prøvd grøt i 2 dager, dette blir tredje dagen. Gitt 2 ts med nestlè sin risgrøt 4 mnd før legging, deretter mm etterpå. Hun ELSKET grøten Hun spiste veldig bra. Gjorde den såvidt litt tynnere, men ikke mye da jeg vil hun skal bruke munnen litt når hun skal spise. Dette var noe helsesøster sa. Hun har ikke reagert noe negativt på prøvinga, noe jeg er kjempe glad for. Snakket med helsesøster i går, hun sa det er individuelt om barnets mage tåler grøt litt tidligere. De som får magevondt har vel ikke helt "ferdig" utviklede tarmer for dette kanskje? Så da tar jeg en uke med 2 ts, deretter øker jeg gradvis ) Stoler på mamma instinktet! )
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 28. juli 2011 #9 Skrevet 28. juli 2011 Vi begynte med smakeporsjoner grøt i den alderen uten mageproblemer. Tok 1 mnd før vi var oppe i halv porsjon. Erstattet da en flaske mme dom vi hadde gitt på kvelden. (ammet ellers)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå