Gå til innhold

Invitert i et bryllup, men må vist trolig melde avbud på kort varsel...

Anbefalte innlegg

...nå er det kun kaffe vi er invitert til, i grunn rart siden vi bor langt unna og må både ordne med hotell og reise for å komme oss til og fra. Synes det da er litt smålig å kun være invitert til kaffen når man tross alt får store utlegg med reise, overnatting og bryllupsgave på toppen. Dette er familie på mannens side, søskenbarn. Må i tillegg spise ute på toppen, ikke vet vi om det er resturanter ol. i området heller, ikke fått noen altrnativer heller.

Hvorfor invitere gjester bare til kaffe overhode? Jeg inviterte alle til middagen og alt selv, kortet heller litt ned på listen over gjester.

Men nå ser det ut som vi melder avbud, av flere grunner, men det bør vel også være i orden når det da kun er kaffe gjester og ikke går utover bordplasseringer ol???

Fortsetter under...

Det er meningen at et bryllup er for brudeparet ikke gjestene som ikke gidder å finne seg mat og overnatting selv. Hvordan er det når du inviterer på middag? Kommer ikke gjesten siden det ikke er 7retters middag?? Sånne som deg er selvsentrerte!

Det er jo bare dumt, å kun invitere til kaffe når en vet reiseveien er lang. Da venter de nesten avbud, da.

Søskenbarn regnes hos oss som nærmeste familie, så jeg finner det hele merkelig i utgangspunktet. For oss er det nesten som søsken, men har forstått at dette ikke er helt vanlig. Jeg kjenner alle mine søskenbarn personlig, og har hatt en oppvekst og et voksenliv tett sammen med dem alle, selv om vi er hele 30 år mellom eldste og yngste. Samme med mine tanter og onkler, de er litt som ekstra par mamma og pappa:)

Jeg har vært i bryllup og konfirmasjoner til alle mine søskenbarn, og da hele festen gjennom.

Herregud så smålig du er, "buhu" bare invitert til kaffen".Noe som forresten vil si at dere er velkomne i kirken, og at dere får kaker osv på festen.

Men ja, det går sikkert bra med avbud..

Annonse

Ja, men det blir et langt opphold mellom vielse og kaffen, i tillegg koster det tross alt endel både i reise og overnatting. Når det i tillegg er sånn at barna ikke er invitert og barnevakten vi skulle ha har meldt avbud pga at de får egne gjester plutselig så er det heller ikke så lett.

Jeg er slett ikke selvsentrert, men synes at i det minste bør gjester man inviterer som har lang reise bør være invitert til middagen også, og da forventer jeg ikke 7retter, de kan godt servere sodd eller gryterett for den del. det er dette med å finne på noe tiden imellom.

I frykt for å tråkke deg på tærne, men har du ikke fantasi? "ingeting å finne på i mellomtiden..." Dra på shopping, slapp av atmed mannen,gå en tur,lag et nytt barn :P

Og det med barnevakt, det er sikkert greit (om du spør) at du tar med deg barn, de koster ikke noe ekstra til kaffen uansett.

Nå har vi stor barneflokk så å ha med barn på hotell og på reisen vil gjøre det dobbelt så dyrt i tillegg. Lite aktuelt å lage flere barn også ;-))) Synes vi har nok med banden vår.

Er ikke bare å finne på ting når man er ferdig pyntet til bryllup da...! Noe man jo er når man overværer vielsen.

Dessuten ville jeg heller hatt et sent avbud enn ekstra barn i bryllupet; er ikke alle som ønsker barn i bryllupet overhodet. (Og "kaffe" i et bryllup kan være sent, så det er håpløst å ta med små barn.)

Annonse

Jeg forstår deg godt...skal selv i bryllup om noen uker.. hele reisen med hotell og gave blir 5000-6000 kr.. hadde vi ikke vært invitert til middag..og hele greia hadde vi ikke dratt... Jeg syns ikke det er på sin plass å invitere gjester langveis i fra til kun kaffe. Da kunne de heller droppet å invitere søskenbarn. Jeg personlig kommer til å invitere ALLE i middag.. og får da heller velgeå invitere 50 stk i stedenfor 100 stk om det er d jeg har råd til. Ønsker ikke kaffegjester.

MEN..når du først har sagt ja..så er d litt dumt å ombestemme seg... men mellom oss sagt..du får finne på en grunn..og tenke deg litt mer nøye om neste gang..

Eller gjør som andre her sier..se på d som en ferie..finn på noe i mellomtiden..det å finne en plass å spise burde være minste problem..

=)

Ser for meg, etter å ha lest svarene dine, at du er av den vanskelige typen, HI, så bli hjemme du. Festen blir nok langt morsommere uten deg tilstede som sitter og surmuler i et hjørne

Vi er også invitert i et bryllup til helgen. å da kun til kaffe. dette er mitt søskenbarn og de har invitert bare sin nærmeste familie til middag, ikke tanter og onkler og diverse. vi fiår komme til kaffe og fest. Dette er jo ikke noe problem for meg, som ikke bor mer enn en time unna, men hadde jeg skullet se vielsen kl 11.30 og så slå ihjel tid i den lille byen frem til kl 18.30 hadde det blitt tamt i finstasen! Vi måtte også avlyse fordi vi ikke fikk barnevakt. må innrømme at det er flere i familien som har reagert på at tanter og onkler ikke er invitert til middag. :)

Nå har vi grunn, de barnevaktene vi trodde vi hadde har jo meldt avbud, de har riktig nok kommet med alternativ barnevakt, men problemet er at barna har aldri blitt passet av disse menneskene, barna kjenner dem, men ikke særlig godt og det er snakk om en hel helg tross alt.

Ja sant.. Vi må kjøre 6 timer vi da..og betale nesten 3000 kr for hotell for en helg..så uten middag hadde det vært uaktuelt..

Og ikke invitere tante og onkler til bryllupet høres jo merkelig ut..men hver sin smak..

Hilsen anonym over

Ja da har du grunn.. Du føler deg ikke komfortabel med å ha barna hos dem.. enkelt og greit..og jeg ville følt akkurat det samme. En ting er å la noen passe snuppa mi en kveld..men en helg helg hos personer hun ikke kjenner godt? Aldri... besteforeldre..og tante kunne fått den jobben her..men ingen andre...

Jeg er enig med deg HI!

Ei venninne av meg hadde noen til middag og noen til kaffe.. Vi fikk komme til middag, mens andre ventet på gangen da det hele ble litt forsinket.. Som de sa "man vet hvertfall hvor man står" når brudeparet inviterer. Noen her og noen der. Syns det er enten eller!! Vi hadde alle til middag om måtte da spare 1 år ekstra for å dekke utgiftene. Men heller det enn å sile ut hvem som kan få mat å ikke!

Når gjesene har så lsng reisevei at de må ha overnatting så syns jeg ikke noe om og "bare" bli invitert til kaffe.

Da burde enten brudeparet bedt il middag eller ikke invitert dem i det hele tatt.

Fikse overnating til 2 voksne kan bli dyrt på hotell ( om en ikke har slekt eller venner en kan overnatte hos). Blir fort 2-3000 kr.

Barnevakt en hel helg til en 3-4 unger er ikke altid like enkelt, og veldi mange ønsker heller ikke og ha barn i bryllup, da festen ofte kan ta av utover kvelden..

Gave må en jo også ha med i tillegg til reise så kan dette bli en dyrt. Blir fort både 5-6000 kr for en slik helg og det eneste en da skal er og spise litt kake og drikke kaffe...

Skjønner godt at hi vil avlyse hele greia altså.

Nå er vel surmulende lagt fra min person, er i grunn et åositivt og raust menneske som ikke tar seg selv så høytidelig. Festbrems er jeg i hvertfall ikke, er den som liker både smalltalk og treffe nye mennesker. hadde gladlig dratt på kaffe i bryllup hvis det klaffet, men når det både er snakk om tapts arbeidsinntekt, reiseutgifter, manglende barnevakt og mange andre ting så blir det fort sånn at det koster mer enn det smaker. For all del, kjekt å være i bryllup, men ikke for enhver pris. Virker jo som enkelte tror at de er verdens navle fordi de skal gifte seg, jeg tviler på at brudeparet i dette tilfelle vil reagere negativt når vi takker nei, gave sender vi jo selvsagt, og der knusler vi aldeles ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...