Gå til innhold

er 16000 kr pr mnd å leve for lite??

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke det er veldig mye i allefall.

Pengene går fort, og jeg syns det er viktig å ha råd til å spare, og kose seg litt også. Jeg føler absolutt ikke at vi har spesielt god råd, men vi må heller ikke snu på hver krone. Vi er på ferie hvert år, men kjører gamle biler, og bor i et billig hus. (2 mill i lån + studielån)

Her får vi inn ca 50 000 i mnd, betaler bare 7000 i mnd i renter, men vi fører over 34 000 til budsjettkonto hver mnd, ca 10 000 mer enn vi MÅ så har også ca 16 000 i mnd å leve for, og bygger opp en buffer til dårligere tider og uforutsette utgifter.

Fortsetter under...

Nå VET jo jeg at vi har lite å leve for slik ting er akkurat nå da jeg går på aap og samboer har full jobb, men likevel så må jeg bare si at dere har myyye mer enn oss, vi har stort sett aldri noe til overs, blir happy hvis det viser seg at vi har en tusenlapp eller to ekstra etter en måned og da greier vi bare å spare 500 i mnd. Vi setter også av absolutt ALT i budsjettet, alt fra mat til nrklisens osv. Må si jeg gleder meg utrolig mye til den dagen jeg har fast jobb og vår totale inntekt blir høyere..

har ei venninne som er som deg som kan kjøpe masse uten å tenke på det, er vi en tur i byen så svir hun av hundrelapper her og der og det ser helt utrolig deilig ut! hehe..her må jeg planlegge at hvis jeg kjøper det og det denne måneden så blir det ikke mer da før neste måned evt. Men det irriterer meg at hun også sier at ja hun er så blakk og bekymrer seg for penger osv..når våre situasjoner er så totalt forskjellige. Men sånn er det jo bare..det er alltids noen som har det verre og bedre enn en selv. Og jeg vet jo at jeg er flink med de pengene jeg har, har rett og slett bare vært nødt til å bli fornuftig, men savner å kunne sløse litt en gang innimellom :P

Hvorfor skriver du ikke opp shoppepenger på budsjettet ditt også? Så får du kanskje mer kontroll på det du bruker? F.eks så og så mye kan du bruke på shopping og så og så mye på fritids (kino, ut å spise + + ) Lykke til! :)

Hi her :)

Jeg jobber 60 % bare. Greier ikke mer av helsemessige årsaker.

Men stiger renta alt for mye må jeg jo jobbe mere i en periode så klart.

Men du anonyme som skriver at dere bruker 3500 kroner på mat pr mna, og lager alt fra bunnen og ikke ferdigmat.

Være så snill og forjkar meg hvordan......

Kan du ikke sette opp hva dere spiser til middag og slikt i løpet av en uke......og hva dere handler.

For dersom dere greier det, da skulle jeg også greie det.

Vi handler på kivi, og prøver også å leve sunt å å lage mat fra bunnen av.

Vi bruker stort sett rent kjøtt som svinekjøtt og kyllingfillet, for det er sunt. Kjøper first prise sin frossne kyllingfilet.

Vi bruker så og si aldrig farsemat, så det er snakk om max 1 pk karbonadedeig pr uke, evt 1 pk pølse, men her velger vi god og mager pga sunnhet og ikke pris.

Vi bruker first prise brus når vi kjøper brus, og altid billigmerker på vaskemiddel osv.

First prise kokt skinke, og så handler vi mye grønnsaker og frukt.

Men å kjøpe sunt og rent kjøtt og fisk og ful til alle middager i hele uken, det koster myyye.

Føler at det hadde vert billigere å leve på kjøttdeigmat som gryteretter og lasagner hver dag...... men jeg er opptatt av å spise sunt også.... derfor feks gilde god og mager pølse i steden for first price sin da. Selv om det økonomisk er stupid.

Så jeg begriper ikke hvordan dere greier det med 3500 pr mnd, inkludert hygene artikler osv....

Kan du være så sniill å forlare meg det nærmere

??

Ja pengene flyr fort. Og jeg innser jeg må skjerpe meg noe veldig....

*Andre med gode tips til en billigere hverdag?????

Annonse

Wow....

Nei - 16 000 er ikke lite å leve for, hvilken verden lever man i om man mener/tror det??

Jeg har 16 000 inn i mnd, jeg.

8000 går til husleie inkl strøm,

1500 til forsikringer

1600 til kontoen jeg og eksen har sammen til å betale bhg og andre ting sønnen trenger.

800 i månedskort

Resten - 4100 - skal dekke ALT av andre regninger, dvs telefon, nett, studielån, tv-lisens, årsavgift, (setter av en fast sum til de faste "års" og "kvartals"regningene pr mnd) bensin, klær, hygiene, mat, alt av "ekstra" som hobby og å gjøre ting sammen med guttungen.

Er forøvrig en familie med meg og en på 4.

Gleder meg til å være ferdigstudert og ha en jobb som forhåpentligvis gir litt mer i mnd, og få mulighet til å kjøpe eget sted å bo :)

Vi blir dritglade hvis vi får utbetalt 25000 i mnd med begge lønningene. Vi er 2 og venter en til snart.

Vi klarer oss helt fint. Noen mnd. er jo så klart tøffere enn andre.

Den mnd her fikk jeg dårlig lønn så vi må vente med 3 regninger til neste mnd., men vi klarer oss som oftest helt fint og vi har mye utgifter!

Dere har mer enn nok!

JEg har bare ett spørsmål jeg egentlig: HVOR gjør du av alt du handler?

Må da ha et kjempehus om du shopper "hver dag"! Eller er det bruk-og-kast?

Vi handler nesten aldri noe, men likevel fylles huset opp av dilldall! -takket være slekt og venner som må fylle på igjen hver jul og bursdag

Huff, ja hvor gjør jeg av alt.... godt spørsmål, noen ganger lyrer jeg på hvor alle pengene er, men det er en del lysestaker og duker og slikt runt om i skuffer og skap ja.

*Skammer meg*

Skjønner at jeg må skjerpe meg, og kaskje jeg skal gi meg selv "shoppe-stopp" frem til jul.....

Nei hva blir renteutgiftene hvis renta stiger til 8 % ..................nei, det blir vel enormt det sikkert......Da må jeg nok ut i fult arbeid, pluss at jeg må kutte ned på ting ja. Grøss....

Men det er vel bare å innse, renta kommer til å bli 8% igjen......

HI

oj du er heldig som har sååå mye til overs å leve for....vel her ligger vi hver mnd minst 10 000 i minus ...altså 0 kr i matbudsjett og 0 kr til alt annet av hygienartikler,bensin ,klær,sko, men for att vi i det hele tatt skal ha noe å spise hver mnd så må vi enten utsette en regning eller helst 3-4- 5 regninger noen gang,og da ringer mannen rundt og utsetter eller deler oppregningene...og da kan vi på en måte bruke de penga...men det blir akkuratt til mat og slikt...men problemet er att "problemet" forskyver seg til neste mnd og neste mnd og neste mnd.... no i juni fikk mannen feriepenger...måtte bruke hver rubb til å betale alt vi skylder som har lagt på etterskudd mnd etter mnd.0 kr til ferie.men vi hadde lovet barna en sommer tur,så da gikk det noen penger på det...nytt problem,det hadde vi jo ikke til,så da måtte en annen regning forskyves.

etter inntekter og utgifter ligger vi 14 000 minst i minus hver mnd.

problemet i dette hus i denne økonomi er att vi tjener for lite,vi har for lite inntekt i forhold til utgiftene....men no holder mannen på med å ulike kurs og håper å få jobb i nordsjøen,der tjener de mer...og måtte låne penger av banken til kursenen,så håper han får jobb der til høsten en gang. ja kjøleskapet har vært tomt så mang en gang,men vi har klart oss utrolig likevel....er veldig bevisst på all mat man handler,handler billigt,lager mye mat fra bunn.lager middagsliste hver uke...desverre må penger barna får til bursdag m. gå i mat budsjettet for att vi skal få oss mat.vi er mange,mange barn mer enn normalt,,,så mange munner å mette.

jammen har din mann bra lønn,her ligger mannen utbetalt på 21-22 000.og bare huslånet er på 13000.og forsikr,billån,5500,strøm 4000...oj det var den lønn.....men vi må en dag av gangen...bruker her og knapt 3500 i mat i mnd og ver maaaange barn

Annonse

Tror ikke HI prøver å brife med mye penger.

Virker som om de har god oversikt over alt untatt privat forbruk.

Jeg har selv vert i en situasjon i noen år da jeg hadde det andre mente var mye å rutte med. Men jeg var ikke flink og ikke strukturert, og det var nesten tomt hver mnd. Og jeg kunne knapt vise hvor pengene var gått henne. I ettertid er dette bittert for jeg kunne lagt av enorme summer til sparing i steden for å sløse de bort.

Poenget mitt her er at det ikke er så vanskelig ei heller uvanlig at pengene blir brukt, og så er det tomt på kontoen. Man blir ikke rik av det man tjener men av det man sparer. Har man 20tusen å rutte med hver mnd, da bruker man det, har man 7tusen greier man seg nok med det også, bare man da må omdisponere prioriteringene sine.

Og HI; Prøv nå i august å ikke shoppe interiørartikler eller klær eller sko som dere strengt tatt ikke trenger.

Ha det som mål, at du IKKE skal kjøpe noe som ikke trengs den første uka i august. Så lager du deg ny avtale for andre uka, så den tredje, og den fjerde. Og så skal du se det sår penger i pluss på kontoen i slutten av mnd.

Lykke til.

Du er jo gal 01:24!

Mannen tjener 21 tuser og dere har et lån der det betales 13.000? Kom deg ut i jobb du også, jeg anbefaler at dere selger huset og finner noe annet, dere har rett og slett ikke råd til stedet dere har nå (eller er lånet på helt andre ting enn bolig???).

Dere er økonomisk uansvarlig og jeg syns synd for barna deres, joda, det skjønner at ting ikke er som de skal være.

Hilsen en som har vokst opp med slike rotehoder som foreldre og som er i den forstån skadet for livet.

jodda du 08:56 her jobbes det på spreng,jeg jobber 65 % og det er bare dette året jeg har den prosent,for det var nedskjæring på jobb,alle de andre 9 siste årene har jeg jobbet 100% og til tider 120 % mannen jobber hele tiden overtid.han er bussjåfør og er lavtlønnet,jeg er hjelpepleier og jobber på sykehjem,vi jobber skift for att vi slipper å ha barn i barnehage og sfo.så der spare vi mye. men vi tjener så lite i forhold til utgiftene og vi verken røyker eller drikker,går ut,kjøper blader eller aviser, handler på kreditt,eller sløser på noen måte.vi er veldig nøtkern med økonomien og har budsjett på alt,så økonimien er i orden,vi har lån på huset på 2,1 mill.og banken skulle egentlig ikke gi oss lån,bare fordi vi tjener for lite,men en dame hadde tro på oss,vi er mange og må ha det huset vi har,vi har sett etter ett større hus,men de koster 4 mill.vi har så lite kjøkken att vi spiser i to omganger,så her får aldri fam spise i lag,det er synd.men håper mannen får jobb i nordsjøen da tjener vi mer.barna har det alldeles utmerket,de trives i hverandres selskap og leker fint og passer på hverandre,de lider ingen nød,har alt de trenger,bare ikke alt alle andre har,men det hadde heller ikke vi som små.vi har valgt å få mange barn og ta vare på de sjølv og det gjør vi.materielle ting her i livet er ikke viktigst,det er omsorg.kjærlighet

Dersom vi regner med lønn, barnetrygd og leieinntekter har vi utbetalt ca 60.000 i mnd. Vi er 2 voksne og 2 barn og har det samme i lån som dere. Då syns vi at vi har strukket oss så langt vi kan mtp gjeldsgrad. Men så liker vi å leve litt romslig da.

Det kommer til å gå helt fint. Sett opp budsjett på mat, klær og bensin. Skriv ned hva dere bruker hver mnd og sett av noen tusen inn til sparing hver mnd, så kommer det til å gå bra.

Neste runde med feriepenger, sett de inn på sparekonto i stedet for å dra på dyr ferie, så har dere dette som buffer ved dårlige perioder eller store engangsutbetalinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...