Gå til innhold

er 16000 kr pr mnd å leve for lite??

Anbefalte innlegg

Vi har bygget hus.

Nå sitter vi her med den endelige økonomioversikten.

Grøss.

Vet ikke om jeg angrer eller ei.

Inntekt:

A: 37000 utbetalt pr mnd

B: 11000 utbetalt pr mnd

Totalt: 48000 kr utbetalt pr mnd.

Utgifter: Denne summen må inn på regningskontoen hver måned for at vi skal ha penger til alle regninger alle 12 månedene pr år. De måntlige utgiftene varierer jo voldsomt mtp eiendomsskatt, årsavgifter, utgifter til ved, strøm sommeren og vinteren osv. Her er det tatt høyde for alle utgifter og fordelt. Med denne summen inn på regningskontoen går vi ikke i minus noen måneder, og det står 8000 kr i pluss når siste regninga er betalt i desember. ALLE utgifter er tatt med, sparing, forsikring, lån, ++++

Utgifter:31500 pr mnd.

Så 48000 minus 31500 er 16500.

Vi pleier sette 6000 kroner inn på en "matkonto" dvs fra den kontoen betaler vi alt av mat og andre husholdningsartikler som shampo og se og hør, tannkoster lyspærer osv.

Da har vi igjen 10500 til andre ting, som bensin, klær, sko, medisiner, bursdagsgaver, pc deler, hagepynt, sminke, og slike ting.

Jeg må tilføye at vi er en familie på 4 katter, en 5 åring og 2 voksene.

Er dette lite, er dette å ha det trangt?

Jeg har slitt litt de siste månedene, men jeg sløser en del tror jeg.....stadig noe interiør, smykker dilldall....tivoli, festivaltid, og vi var på festival 4 dager, og poden fikk ny gass-baling hver dag....

Seriøst, har vi satt oss selv i en uholdbar situasjon?

vi har ca 3000 av de måntlige utgiftene til div sparing, og dersom renta øker kan vi frigjøre mellom 3 og 5000 pr mnd.

total gjeld er 3 milioner 400 000............grøss.

Fortsetter under...

Når alt hos oss er trekt (også 6000 til matkonto) sitter vi igjen med ca 5000 kroner som kan brukes på "dill". I utgangspunktet bør det holde i massevis, men pengene forsvinner. Det er som du sier alltid noe...

Men, jeg syns ikke vi er fattige av den grunn!

Har lån på ca 3.2 mill, og inntekt på 44tusen i mnd...

Prøv denne da HI, vi sitter igjen med 10 000 kr etter regninger er betalt, og dette skal vi ha til alt fra mat,drivstoff,klær etc.. vi har klart dette i flere år nå.. vi er en familie på 1 katt, to voksne og to barn, snart 3. =) hadde vært luksus for meg å ha så mye penger som det du har!

Oi, 5000,-..................wooow...

Er det ikke lite??

Jeg tror jeg seriøst må se på forbruket mitt.

Men når vi er i byen så blir det altids noe, lysestaker, pynteputer, lebestift, en tur innom glitter, og gubben kjøper litt verktøy, eller litt slik og sånn....

Fra og med neste måned skal jeg jammen ikke kjøpe noe unødvendig.....

Annonse

Ang renta...huff ja det er der den store skrekken ligger......men som sahgt har 5000 å frigjøre til økt rente, men med så høy gjeld 3.4 milioner i gjeld, skal det ikke store renteøkninga til før det utgjør 5000 kr pr mnd.............

10 000 til MAT OG ALT det andre......

2 voksene og 3 unger....

Kjære vene, hvordan greier dere det????

Seriøst altså, samma hva vi gjør så bruker vi opp 6000 minst bare til mat, og vi handler på kivi og velger firstprise.....

Utifra hvordan vi har det, så lever dere som konger!

Vi har også valgt å leve trangt nå mens ungene er små, så vi har også bygget hus. Vi har ikke noe til sparig, så sparekontoene er tom. Men vi har jo selvfølgelig verdien på huset, som er vår trygghet. (Huset er taksert til 3,5 - 4millioner, mens vi har 2.6millioner i lån)

Vi får inn 36.000 i mnd, og ut går 25.625

Da har vi 10.375 til mat, underholding,bleier, forsikring og lisens og strøm når de kommer. I tillegg så er det jo alltid en bursdag og ann et som trekker av kassa..

Vi er 4 stk. 2store og 2 små

Jeg er den første som svarte at vi hadde 10 000 kr i mnd til alt. vi klarer det ja, men det er jo trangt, men likevel har vi råd til kinoturer en gang i blandt og spiser ute en gang i mnd. vi handler inn stort en gang i mnd og bruker ca 4 000 kr på det, så suplerer vi med ferskvarer, bruker kanskje 6-7000 kr på mat, så bruker vi 2000 kr på diesel. resterende har vi å bruke på klær og diverse. men vi kjøper jo ikke klær hver mnd da, og vi har vært heldige å fått vinterutstyr til barna i gave fra foreldrene mine, og arvet en del. det gåe jo helt fint, og føler ikke vi går glipp av noe. =)

Her har vi ca 20.000 å leve for totalt i mnd.

Og for de 20.000 skal vi ha betalt husleie på 7000, strøm på ca 500-600, mobilregning for ca 500 kr, mat pr mnd blir totalt rundt 2000 og grovt regnet er det ca 10.000 kr igjen til å kjøpe utstyr/klær til barnet,kino og andre opplevelser:)

Så for oss lever dere som konger og for meg hørres det absolutt luksus ut ;)

Annonse

Oi, ser flere her som mener vi lever bra, som konger, luksus....

Hvis det virkelig er slik, da er problemet her MEG.

Da er det JEG som må ta meg kraftig sammen.

Men, plutselig ble det 1000 kr på plantasjen, og 300 på kid, og så 600 på ellos, og så ble det en tur innom nille, og da røyk det 700 kr......

Jeg må nok stramme inn på mitt eget forbruk.

For siden flertallet mener at vi deffinnitivt skal leve bra på 16000 pr mnd, huff, ja da må jeg se og ta meg sammen......

Lurer på om jeg kan greie å bare kjøpe det vi TRENGER i august??

For jeg kjenner allerede nå at jeg gruer meg til vi må ut med penger til høstklær og høst goretex sko, da ryker vel tusenlappen bare i sko......

Det er vel der "problemet" ligger da..... TRENGTE jo ikke 4 nye pynteputer fra KID, selv om de var lekre.......

Ogjeg trengte jo ikke dill dalll fra nille, og nye duker, lysestaker, eller jeg trengte ikke handle for 400 kroner på Glitter bare forde de hadde 50% på alt....

Hvis jeg bare kjøper det jeg TRENGER så har vi det nok bra......

...men dårlige vaner er vonde og vende de også...

Men her kreves det fulll skjerpings........

For når så mange mener vi skal greie det fint, ja da må vi jo det....

HI

Wow!! I forhold til min situasjon vil jeg si dere skal slutte å klage og heller ta dere sammen!!

Etter at alle NØDVENDIGE utgifter er betalt sitter jeg igjen med ca4000kr og det må brukes på idiotiske kreditorer,men sånn er det bare da det var jeg selv som var dum i utgangspunktet!!

Må sies at vi bare er to da,meg og sønnen min,men allikevel.. Mitt budsjett gir ikke akkurat rom for så mye festligheter og ting til meg selv!! Må kjøpe nye klær til ungen mot høsten/vinteren,men da blir det ikke noe Goretex sko eller Reimadress!! Sist vinter hadde han en god dress fra SparKjøp,med avtagbart fôr,så den funket langt ut på våren!! Skoene var av merket Friends og et par Footi (?),sistnevnte fikk han av sine besteforeldre et par nummer for store,så de blir nok tatt i bruk igjen til vinteren!!

Jeg følte en stund at vi hadde skikkelig dårlig råd,men fant ut at det egentlig bare var jeg som sløste!!

Når jeg handler ser jeg konsekvent på kilospris og handler etter hva som er rimeligst i kvanta,skulle gjerne hatt større fryserplass også.

Er nok bare å skjerpe seg og leve trangt en stund!!

Må si at det virker som at du sløser veldig.. Men det er gjerne sånn at om man ikke tenker økonomisk, bruker men mer penger jo mer en har..

Om jeg hadde vært i deres økonomiske situasjon, ville jeg ha vært overlykkelig!:)

Ps. les gjerne tråden min (fam på 5, lever på 25000kr), så kanskje du får en liten oppvekker:)

Dere skremmer meg. De fleste av dere har aldeles ikke dårlig råd. Vi eier hus, har 2011 modell bil, og er en familie på tre og en katt. Vi lever på en lavtlønnet inntekt, men det går helt fint.

Vi har et matbudsjett på 3500. Da er alle husholdningsartikler og hygieneartikler inkludert. Det klarer vi oss fint på, og det blir ofte noen kroner igjen til sparegrisen også. Vi lager sunn mat fra grunnen av, og baker selv. Mye billigere enn ferdigmat, og også bedre. Dette går rundt fordi jeg er hjemme.

Vi spiser ikke ute, impulshandler ikke og planlegger alle utgifter i budsjettet. Ingenting kommer uforutsett her, for vi legger av hver måned til alt, også for eksempel gaver, bilkontroll, dekk, og ting som jeg ser andre rundt oss glemme til utgiften plutselig er der.

Vi sparer tusen kroner måneden til buffer for oss selv, og hele barnetrygden til barnet. Vi kommer kanskje ikke på ferie, men vi mangler ingenting og har det langt over gjennomsnittet godt.

Jeg syns virkelig 3,4 mill i lån høres veldig mye ut, dere har vel ikke såååå høy inntekt med under 50.000 utbetalt? 1% renteøkning betyr 2.800 kr mer hver måned, en reserve på 5.000 er da ingenting. Har dere tenkt å binde renta?

Vi har 58.000 utbetalt og har lån på 2,2 og jeg syns det er i øverste laget. Vi nedbetaler veldig mye da lånet er på båt og bil, ikke hus (det er betalt allerede, heldigvis), så vi har nok som dere igjen. Vi har et veldig nøkternt forbruk, tur til Nille eller Plantasjen betyr ikke nødvendigvis at hundrelappene flyr. Det er vel der ditt problem ligger, HI.

Veldig bra at dere fordeler ALLE regninger som kommer inn på et år, mange gjør feilen å ikke gjøre det. TV-lisensen koster faktisk 200 kroner i måneden.

Har glemt en ting, 11.000 i inntekt betyr vel at en av dere ikke har full jobb, det er vel det man burde øke så fort som mulig. Alt som kommer inn ekstra kan du sette bort eller nedbetale, jeg syns i hvert fall det er økonomisk galskap å ha så høy lån og ikke jobbe fullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...