Gå til innhold

Klevask som lukter vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært plaget med dette i hele vinter.

Har byttet vaskepuler og skyllemiddel flere ganger. Har renset vaskemaskinen jevnlig. Det hjelper ikke.

Så viser det seg at søster'n har samme problemet.

MEN det rare er at vi begge har dette problemet kun med mørkt tøy. Ikke lyst tøy eller sengetøy/håndklær. Kun mørkt.

Vi bor 130 mil fra hverandre så det har ikke noe med vann og gjøre heller.

Noen flere som kjenner til dette, eller noen som vet hva det kommer av.

Lukter rett og slett ekkelt.

Skrevet

har helt samme problem! hvor mange grader vasker du på og hvilket merke har du?

Skrevet

mørkt tøy er 40 gr. vask. Har prøvd OMO, Ariel, Nøytral og noen andre merker.

Søstern har nå kjøpt Surf og vasket en jakke i det og mente det funket på denne.

Sitter og lurer litt på om sokker kan være problemet?

Vasker sokker sammen med alt annet tøy.

Skrevet

Tips: la alltid vaskemaskinen stå åpen mellom vaskene, la aldri våte eller fuktige klær ligge i maskinen mer enn noen få timer, ta de helst ut med en gang maskinen er ferdig.

Hvordan tørker dere tøyet? Beste metoden er å tørke ute, ved god tørk, husk at klær bør henges opp slik at det tørker raskest mulig. Aldri tørk på feks vaskerom eller bad med høy luft fuktighet, da lukter klærne ofte surt. Tørketrommel kan også gi ekkel lukt til klærne.

Skrevet

Lukten stammer ofte fra bakterier som gjerne oppstår dersom tøyet henges for tett ved tørking eller at det er for høy luftfuktighet der tøyet tørkes. Hvor tørker du (og søsteren din) tøyet deres og henger du opp mye hver gang?

Skrevet

Ja men hvilket merke har du på vaskemaskinen?

tror nok ikek sokker er problemet, vasker i alle fall hvite sokker sammen med hvite klær:P

Skrevet

Ta klesvasken ut av maskinen med en gang tøyet er ferdig og heng det opp/tørk det i trommel. Tøy lukter ekkelt om det blir liggende for lenge.

Om du henger tøy til tørk så pass på at det ikke henger inntil hverandre. Det skal være luft imellom hvert plagg.

Sokker vaskes på 60 grader:)

Skrevet

Vi tørker tøy på tørkestativ. Jeg har mine stativ i stua og jeg tror søstern henger på vaskerommet. Mulig vi har mer mørkt enn lyst tøy og at det derfor blir mer tøy på tørkestativet med mørkt tøy.

Har merket oss at det nå i sommer ikke har vært sånn lukt, men så har vi begge tørket ute når det har vært muligheten til det.

Jeg har vurdert å kjøpe tørketrommel. Er lei av å ha 3 tørkestativer i stua så og si hele tiden.

Skrevet

Jeg må bare kommentere, siden ingen andre har gjort det - du fikk meg til å le for første gang siden fredag. Vaskepuler er et veldig morsomt ord :) :)

Du kan prøve å kjøpe OMO vaskemaskinrens, og Softlan skyllemiddel (den blå). Ikke la tøyet ligge, heng det opp med en gang.

Skrevet

Har klærne allerede en gang ligget for lenge i vaskemaskinen eller brukt for lang tid på å tørke, så vil lukten som regel bli hengende igjen.

Jeg vet også at det rett og slett bare kan være vaskemaskinen som er slik.

Det er mye syntetiske stoffer i klær nå til dags, og de skal helst ikke ha skyllemidler. Skyllemidlet "fester" seg og skaper bakterievekst i klærne. Kan jo være logisk i og med at de fleste bomullsklær er lyse.

Treningstøy i syntetiske materialer skal overhodet ikke ha skyllemiddel.

Dessuten bruker mange for mye vaskepulver, slik at det ikke blir ordentlig skylt ut. Da vil det igjen ligge igjen i klærne og danne bakterievekst.

Det anbefales at man bruker flytende vaskemiddel, fremfor pulver på syntetiske stoffer. Jeg har byttet til flytende og syns det lukter bedre. Men klær som allerede har fått en vond lukt ,de blir dessverre værende slik.

Skrevet

Rart at dere begge har dettte problemet. Men kan det være at din maskin ikke fungerer på 40 graders vasken?

Vår gamle maskin hadde på noen programmer problemer med å vaske rent. Bla 40 grader lettstelt ble ikke klærne rene. Vi prøvde og et annet pulver men den andre såpelukten klarte bare delvis å skjule surlukten. På 40 grader bomull ble det derimot rent. Var vel elektronikken i maskinen som det var feil på.

Kan også være termostaten som er sliten. Hos svigermor hadde temperaturmåleren løsnet og det resulterte i at maskinen aldri slutta å varme vannet... der var det KOKvask gitt:)

Husk også at det ikke er meningen at på en 40 vask skal ikke maskinen være så full som ved en 60 vask.

Skrevet

Jeg SIGNERER!!!!!

er så luta lei av dårlig lukt på klesvasken at jeg snart går til streik!!!

Har byttet vaskepulver, prøvd med mindre tøy i maskinen, tar det ut med en gang etc.

Eneste som hjelper her er rett og slett og ikke ha full maskin, og henge tøyet UT....

ligger det 30 min etter det er ferdig i maskinen så kan jeg bare vaske det på nytt... og da ar jeg renset maskinen opp til flere ganger...

Skrevet

19:12 her, jeg har toppmodellen til BOSH, 3 år gammel!

Skrevet

Håndklær, undertøy og sokker skal vaskes på MINST 60* pga mye bakterier. 40* er ikke nok til å drepe alle bakteriene... Treningstøy (som ofte er mørkt) har også en tendens til å lukte vondt veldig fort pga svetten trekker inn i stoffene....

Skrevet

"Vi har vært plaget med dette i hele vinter.

Har byttet vaskepuler" Er det bare meg som synes dette var morsomt? hahahaha!

Skrevet

Prøv og hell litt edikk inni maskinen og vask en omgang på 90 grader... kanskje det kan hjelpe ;)

Skrevet

hell litt eddik sammen med de mørke klærene. Det er fargestoffene som lukter. Eddiken nøytraliserer den vonde lukta.. Jeg gjør dette med jevne mellomrom..:) Og det funker helt supert!!

Skrevet

Vask klesvasken i varmere vann!

Ingenting blir ordentlig rent på 40 grader. Kun ull, heldigvis.

Sokker og alt annet undertøy må ha minst 60 grader. Ingenting vaskes på mindre enn 50 grader her, alt som heter bomull vaskes på minst 60 grader, håndklær minst 60 grader, og en runde med 90 grader innimellom. All hvit bomull 80-90 grader.

Bruk nøytrale vaskemidler og så lite skyllemiddel (UTEN parfyme) som mulig, da lukter klesvasken rent.

Skrevet

Jeg hadde samme problem, mørkt tøy som luktet sur oppvaskklut og noe av det luktet også svette.

Det som var verst med det var at det som regel luktet helt ok når det var ferdig vasket, men når jeg hadde hatt det på og ble varm så kom lukta.

Men så fikk jeg høre at jeg måtte vaske på 60 grader for å bli kvitt lukten (da drepes bakterier).

Nå vasker jeg alt på 60 grader, har veldig lite som ikke tåler det uansett.

Problemet er borte!

Skrevet

Det er helt sikkert for mye klær (for tett) på snora og for fuktig (?) i rommet. Jeg er også plaget med dette av og til når jeg henger klærne på stativ. Det skjer aldri når klærne tørketromles eller henges ut i godt tørke-vær. Så mitt tips er å kjøpe tørketrommel og/eller henge klærne ut om du har mulighet til det.

Skrevet

Min erfaring er at mørk klesvask lukter vondt hvis det blir hengt opp for tett eller hengt dobbelt på klessnoren, slik at det ikke tørker for seint. ikke brett klærne før opphenging, og om du tørker på vanlige stativer (slike nille og europris med liten avstand mellom snorene) bør man henge tjukke plagg over to snorer. T-skjorter o.l. kan henge ovet en snor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...