Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er greit å vekke babyen på dagen så vi unngår at han er våken hele natta.. Ikke så lett alltid da. Har hørt at de ikke skal sove mer enn 3 timer sammenhengende på dagtid. Vår lille 7-ukers nurk er blitt et skikkelig b-menneske.. Forslag til hvordan jeg kan holde han våken litt lengre økter på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vekk en sovende baby, da blir det hvertfall bare kluss. Jeg vekker aldri babyen min og han er 6 mnd.

Babyer vet ikke forskjell på dag og nattt. Nå er gutten din tross alt bare 7 uker og det er altfor tidlig å begynne med noe endring av døgnrytme ennå. Når de er 3 mnd er det greit å begynne å gjøre litt med døgnrytmen. Vår lille var også sånn, sovnet ikke før langt på natt, men det har ordnet seg og fra han var rundt 3 mnd har han lagt seg i 19-20 tiden.

Så du må nok bare være tålmodig for dette er nok bare noe som hører med.

Gjest Madolyn
Skrevet

Trur ikke jeg hadde vekket en så liten baby. Men greit å skille mellom dag og natt allerede; på dagen kan de jo gjerne sove i et rom med litt mer lyd og litt mer lys (og stille/mørkt på natta), så kanskje daglurene kan bli litt kortere ved hjelp av det? Forøvrig er det jo topp med en baby som klarer å sove i lange faser allerede da, selv om det er på dagen enn så lenge :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Mener så klart ikke dagsøvn midt i stua med tv'n på full guffe altså, men du skjønner sikkert hva jeg mener :) hehe.. Og på natta; viktig å ikke ta babyen ut av soverommet mellom de tidspunktene du ønsker h*n skal sove; her så er ikke gutten utenfor soveromsdøra mellom kl 19:30 og kl 06 :) (han våkner jo masse uansett men bleieskift og amming skjer på soverommet i mørket)

Skrevet

Jenta mi sov så og si døgnet rundt på den alderen der. Så lenge han ikke legger lite på seg at du må vekke han for mat hadde jeg ikke vekket han. Lurt å skille mellom dag og natt som tidligere nevnt, at han sover i stua med bråk rundt seg om dagen og på et mørkt rom om natta. Ved å holde han våken oppnår du nok bare en overtrøtt baby, og de kan være enda vanskeligere til å få sove enn en som sover mye. Her i huset han vesla bestemt selv når hun skal sove hele tiden, hun er nå 6 mnd og sover bare 3 økter på 30 min om dagen og over 12 timer om natta, så de finner som oftest sin egen rytme selv:)

Skrevet

Det sies at man ikke skal vekke en sovende baby... Men når vår lillegutt var 7 uker bestemte vi oss for å la han sove maks 2 timer sammenhengende på dagtid, slik at han hadde tre-fire dupper i løpet dagen. Var et tips jeg så inne på forumet btw. ettter vi begynte med dette begynte han å sove lengre den første soveøkta om natta, og fra han var 9 uker sov han fra 19.00 til 05.00 uten mat, og deretter videre til 8-9.. vet ikke om det var på grunn av de kortere øktene på dagen, men det virker sånn :) er jo verdt et forsøk!?

Trenger nok ikke å holde han våken for lenge mellom hver soveøkt.. da blir han bare overtrøtt, og det er ikke gøy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...