Gå til innhold

Kaketips til 35 års dag :)

Anbefalte innlegg

Min kjære mann fyller 35 år på torsdag, og jeg tenkte jeg skulle overraske med å lage kake. Og, da mener jeg å overraske, for det kakebaking er ikke min sterke side. Noen som har noen gode forslag til en god og enkel kake jeg kan lage??. Han er ikke glad i bløtkake ( litt dumt, for det hadde jeg fått til). Kaken kan ikke inneholde nøtter pga nøtteallergi.

All hjelp mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143428380-kaketips-til-35-%C3%A5rs-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er heller ikke glad i bløtekake i det hele tatt, men en enkel kake jeg liker (som også inneholder krem) heter Budapestrull (marengsrullekake). Den er som sagt veldig enkel og rask å lage, også smaker den veldig veldig godt :)

Først lager du marengsen:

6 eggehvitter

3 dl sukker

1 pose Freia vaniljesauspulver

Rør pittelitt i eggehvitten før du putter i sukkeret og pulveret. Deretter pisker du til stiv marengs (om du bruker håndmikser tar dette litt lang tid, så lurest å bruke en kjøkkenmaskin om du har det).

Bruk en slikkepott og fordel marengsen utover et stekebrett med bakepapir på. Tåler mannen din mandler da? Jeg pleier iaf å strø hakkede mandler jevnt over marengsen (før den stekes), men om han ikke tåler det, så bare dropper du det.

Så steker du marengsen midt i ovnen på 170 grader i ca 20 minutter. Pass på at den ikke står for lenge, den skal ikke bli brun! Bare såvidt pittelitt gylden. Ta den så ut av ovnen og avkjøl på en rist.

Legg matpapir på kjøkkenbenken. Ta den avkjølede marengsen og snu den opp-ned oppå matpapiret, og dra forsiktig av bakepapiret.

Pisk en putt med kremfløte (hvor du har i litt sukker og vaniljesukker) og smør denne jevnt utover marengsen. Strø over ferske, oppskårede jordbærbiter (evt andre ønskelige bær/frukter) og småhakket kokesjokolade. Rull sammen ved hjelp av matpapiret, og rull den forsiktig videre over på et avlangt fat. Pynt gjerne med noen hele jordbær i hver kortside. Du kan også smelte litt kokesjokolade som du tar i et kremmerhus og klemmer ut på kryss og tvers over toppen av kaka.

En søt, god og frisk kake som faller veldig i smak hos de fleste :)

Hva med en pavlova? Enkel å få til, og så er det jo så masse god frukt nå og pynte kaken med:)

Gå på detsotev.no og søk på pavlova, så får du opp oppskrifter. Og hvis ikke så finner du kanskje noen andre kaker der, maaaase fristende på den siden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...