Gå til innhold

ååhhh, 3 åringen min oppfører seg som et skikkelig bortskjemt enebarn om dagen!!

Anbefalte innlegg

Ja, nå er han jo enebarn også da, men vi har alltid vært svært påpasselige med å lære ham å sysselsette eg selv, ikke mase på oss til enhver tid osv. Men den siste uka har han vært et mareritt! Han er sjlu på tlf og data'n min (og jeg sitter i grunn svært lite på data, blir vel helst om morran når vi spiser frokost og han ser på morgen barneTV), han surver og maser heeele tiden! Vi har ikke sittet i ro i det hele tatt de siste 3 ukene, har vært med venner, hatt besøk, vært på lekeland, vært i dyreparken osv osv. Men akkurat i dag kunne jeg tenkt med en rolig innedag hvor vi bare slappet av! Men han bare surver!

Jeg får helt FNATT! Må vel bli til at vi må invitere noen over eller dra bort på besøk, og det er jo kselig det, men åssen i HULESTE skal jeg få ungen til å leke sjøl og ikke mase så fort vi er inne i en time eller 2???

Frustrert mamma!

Fortsetter under...

jeg setter ham da igang, bygger lego, lager togbaner, bygger borg osv osv, men når han er godt igang i sin egen fanasiverden, så sier jeg "Nå kan du leke litt selv, mamma skal vaske gulvet" feks, og da er det bare sutring, han går i beina på meg STØTT! Men så fort vi har besøk og det er andre barn rundt er han jo en engel.. Når begynner de å leke sjøl da?? Jeg blir UTSLITT av dette her når det ikke er vær til å være ute i :/

HI

nei, det er helt riktig, men med enebarn er det jo oftere slik at en må aktivisere hele tiden, det er jo det jeg merker nå. Hadde han hatt et søsken kunne de lekt sammen, men dengang ei...

HI

Annonse

Tipper han syns det er kjempegøy å leke med mammaen sin. men skjønner frustrasjonen din. har treåringer selv, tvillinger. De har heldigvis hverandre, men kan bli lei av den samme lekekameraten hele tiden. da er det mamma og pappa som er best.

Han har ikke en venn i nabbolaget som kan komme på besøk da?

når vi har sløve frokost i sofaen med TV'n på så sitter jeg på data ja ;) Om sommer'n så har vi andre regler enn ellers ;) det er bare jeg og sønnen hjemme på morran nå, for gubben drar på jobb grytidlig, da sløver vi og slapper av :)

HI

Problemet er kanskje at du HAR aktivert han hele tiden i tre uker?

Ta det helt med ro noen dager. Lek litt, si at du skal bare **, så kommer du tilbake. Gå faktisk tilbake til leken etter noen minutter, men la pausene bli lenger og lenger.

Næmen kjære du!

Du sier selv at han oppfører seg som et skikkelig bortskjemt barn... Jeg jobber med ADHD, og mange av dem som er diagnostisert er ikke ADHD; bare dårlig oppdratt.

Prøv å oppdra ditt barn, annet vil ikke hjelpe.

Gjest Filifjonka

Sett ham i arbeid! I stedet for å prøve å leke litt med ham først slik at du får vasket gulvet etterpå, ta ham med deg på vasken. Han føler seg nyttig og flink, du får gjort det du skal. (Ja, jeg vet at det antagelig vil ta lenger tid med "hjelp" fra ham enn uten - men hold ut!)

Du sier noe slikt som "Ja, lille venn, jeg har lyst til å bygge Lego med deg, men i dag må jeg faktisk vaske gulvet. Men hvis du hjelper meg med det først, så kan vi leke litt sammen etterpå."

Så gir du ham en oppgave. Mine hadde som fast jobb å pusse alle speil i huset da de var på den alderen. De fikk en slik rengjørings-våtserviett og beskjed om å pusse speil. Og gikk til jobben med iver og glød. Støvtørking ved hjelp av Swiffer eller tilsvarende funker også godt. Gi litt ros innimellom. "Du er jammen flink som hjelper mamma!" "Det var fint at mamma fikk så god hjelp av deg i dag!"

Etter at han har jobbet en stund, går han antagelig lei. Du forklarer at det er greit, men du er ikke ferdig. Hvis ikke han vil hjelpe deg mer må han leke litt sjøl, men gjerne "her" (fyll inn et sted der han ser deg, uten å være i veien).

Barnet føler at han er til nytte. Du får gjort jobben (selv om du antagelig må pusse alle speilene en gang til - bare pass på at han ikke ser det). Etter at han har "jobbet" kan han "ta seg fri", slappe av og leke - og da leker han gjerne litt alene, det gjorde i alle fall mine.

Og den største bonusen: Når han blir eldre, blir han også stadig flinkere og før du vet ordet av det er han til reell hjelp.

Er vel ikke så rart han ikke klarer leke selv, om du har aktivisert han hver dag i 3 uker! Bare gi beskjed! 3 åringer forstår! Han tester deg jo. Vis hvem som bestemmer.

Har en 3,5 åring her er kjempeflink til å leke selv her hjemme. Hun kan mase mye, men vil eller kan jeg ikke sier jeg ordentlig ifra og da går det greit. Hun kan sitte lenge ved kjökkenbordet og tegne alene, leke med lego på rommet, väre ute i hagen og plukke blomster osv.

Pappaen hennes derimot er så oppgitt fordi hun ikke kan leke alene... Merkelig det! hehe ;) Hun får vel neppe leke mye alene der.

Her er det 7 åringen som er värst!

Hun skal väre med oss hele tiden. Sendte henne ut for å leke litt (sutrende og klagende). Var vel ute i max 20 min, för hun kom inn. Og da var det rett bort til sofaen hvor jeg satt, men da sendte jeg henne i vei for å leke igjen inne. Vet ikke om det var fordi hun var enebarn i 6 år, eller personligheten hennes, men hun er veldig vant til oppmerksomhet og klarer knapt väre alene.

Hadde hun värt min datter skulle jeg sagt tydligere ifra og värt litt streng mot henne. Pröver jo, men föler liksom ikke helt at det er min jobb. Jeg har tross alt 2 egne å oppdra.

Annonse

Er vel ikke så rart han ikke klarer leke selv, om du har aktivisert han hver dag i 3 uker! Bare gi beskjed! 3 åringer forstår! Han tester deg jo. Vis hvem som bestemmer.

Har en 3,5 åring her er kjempeflink til å leke selv her hjemme. Hun kan mase mye, men vil eller kan jeg ikke sier jeg ordentlig ifra og da går det greit. Hun kan sitte lenge ved kjökkenbordet og tegne alene, leke med lego på rommet, väre ute i hagen og plukke blomster osv.

Pappaen hennes derimot er så oppgitt fordi hun ikke kan leke alene... Merkelig det! hehe ;) Hun får vel neppe leke mye alene der.

Her er det 7 åringen som er värst!

Hun skal väre med oss hele tiden. Sendte henne ut for å leke litt (sutrende og klagende). Var vel ute i max 20 min, för hun kom inn. Og da var det rett bort til sofaen hvor jeg satt, men da sendte jeg henne i vei for å leke igjen inne. Vet ikke om det var fordi hun var enebarn i 6 år, eller personligheten hennes, men hun er veldig vant til oppmerksomhet og klarer knapt väre alene.

Hadde hun värt min datter skulle jeg sagt tydligere ifra og värt litt streng mot henne. Pröver jo, men föler liksom ikke helt at det er min jobb. Jeg har tross alt 2 egne å oppdra.

jeg prøver jo virkelig å si at han skal leke alene, jeg prøver ALT! Men alikevel så er han i beina mine STØTT! Og han sutrer, maser, finner på ugang osv osv. Ser jeg ikke på ham så blir han sur.....

I dag har vi fått litt besøk av ei venninne av ham og vi har vært hos familie en tur, men i morra skal vi ikke gjøre NOENTING før vi skal spise middag med svigers. I morra skal jeg virkelig prøve å "overse" ham litt så han MÅ leke litt selv, så får jeg se hva som skjer....

Jeg er en god mamma altså, jeg har et lykkelig og fornøyd så og si hele tiden, men denne ferien har gjort sitt :/ Han trives så godt med andre barn rundt seg, men når det er bare meg og han klarer han ikke å ta seg til noenting :/

Ser det er litt motstridende svar jeg har fått, men får vel bare styre meg gjennom på en eller annen måte :) Han vokser det forhåpentligvis fra seg, og hvis ikke får han en kjapp oppvåkning når han blir eldre og mamma har fått nok! Han kan jo ikke gå i beina mine å "kjede seg" til han blir 18 heller!

Jeg vil ikke anklage deg for å gjøre noe galt, jeg har selv en 3 åring som er trassig iblant ;)

Men.. de gangene jeg ikke får gjort så mye for meg selv, pleier jeg å la han være med på det jeg gjør. Han er med og rydder, vasker, luker osv.

Jeg legger klare avtaler på at "nå kan vi gjøre noe sammen, og etterpå skal jeg gjøre noe for meg selv og da kan du leke".

han er en racer på å støvsuge og vaske overflater allerede ;) Han er som sagt snill som oftest, men jeg er så vannvittig lei av maset hans når jeg prøver å sette rompa neppå og slappe av litt!

Får gå på med ny pågangsmot i morra og håpe på det beste! Og hvis det blir for ille, så har jeg da sele og tau så ejg kan binde ham ute ved sandkassa og la ham sitte der :P

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...