Gå til innhold

Nok et trist innlegg om MA, men håper noen vil dele erfaringer og råd med meg likevel

Aylania

Anbefalte innlegg

Vi har forsøkt i litt over 1 år og i mai begynte jeg på hormoner fordi jeg fikk påvist mange cyster på eggstokkene. Vi ble gravide på første forsøk og gleden var selvsagt stor over at vi nå skulle få vårt første barn:). Vi var på UL i uke 6 og der slo hjertet som bare det (LYKKE:)), noe gynekologen sa var veldig positivt:). Vi avtalte ny ultralyd i uke 10 og ukene frem til det gikk med til å glede seg over vår lille.

Nå på torsdag ble lykken snudd til sorg og skuffelse da vi var på ny UL (uke 10) og fikk påvist MA:(

Dro til sykehuset hvor jeg fikk Cytotec som jeg satte hjemme lørdag og blødning og kraftige magesmerter kom etter ca 1 time og varte i 7 timer. I løpet av denne tiden kom det mye "klumper" ut og jeg antok at dette var fosteret og alt annet som skal ut. Har siden dette nesten ikke hatt blødninger, men har hatt konstant "trykk" i magen. I dag fikk jeg plutselig en kjempeblødning hvor det kom ut en stor klump. Blør nesten ingenting nå, men har fortsatt dette trykket i magen og er bekymret for at jeg skal få flere sånne plutselige store blødninger (blødde igjennom bind og alt av tøy helt ned til sokkene). Jeg skal tilbake på jobb igjen på onsdag og gruer meg til det pga det som skjedde idag. Noen som har opplevd dette etter Cytotec? Jeg har heller ikke fått beskjed om noen kontroll slik jeg leser at de fleste her har hatt etter noen uker. Når burde jeg evt ta kontakt med sykehuset for å be om dette?

Håper noen vil dele erfaringer og råd med meg:)

Fortsetter under...

Huff, stakkars deg:( jeg hadde Ma i uke 11 for tre mnd siden:( jeg hadde utskraping så har ingen erfaring m det du opplever, men ville bare gi deg en klem og si at det blir bedt etterhvert! Både sorgen og tomhetsfølelsen!!!

Stakkars deg. Det er en vond opplevelse, og jeg håper du har noen rundt deg som kan ta seg godt av deg nå.

Jeg hadde selv en runde med cytotec i april (15.) Var da i uke 8-9. Hadde vært på UL tidliger og sett et bankende hjerte, og skulle bare inn for å sjekke en muskelknute, og da var fosteret dødt. En brutal beskjed å få, når man har sett et bankende hjerte allerede.

Fredag morgen, 15.4, satte jeg cytotec. To timer senere kom blødningen og smertene. Dette pågikk vel i 6-8 timer før det roet seg litt. Lørdagen var som en vanlig mens-dag og søndag kom det nesten ingen ting, bortsett fra ei skikkelig stor klump med koagulert blod, heldigvis kom den da jeg satt på do. (Føltes nesten som når morkaka kom). Etter det var det vanlige mensblødninger i et par uker og småspotting i fire-seks uker etter det. Dette trykket du beskriver kjente jeg aldri. Tirsdagen etterpå var jeg på sykehuset for en UL. Der fikk jeg konstatert at alt var ute.

Synes du skal ringe sykehuset og prate med de. Og forlange å få en UL. Denne UL'n gjorde også noe med meg psykisk. Da jeg fikk beskjed om at alt så fint ut og at alt var borte, fikk jeg følelsen av at "nå er dette ferdig". Dagene etterpå var selvfølgelig tøffe, men jeg kunne begynne å legge det bak meg.

Jeg hadde også en MA før jeg fødte min sønn (han er ett år nå). Den gangen fikk jeg utskrapning. Det var to helt forskjellige opplevelser; både MA'ene og utskrapning/cytotec. Kan ikke si at den ene var bedre eller verre enn den andre. Det å miste er utrolig vondt. Det er så mange drømmer og forventninger som blir avbrutt.

Ønsker deg lykke til fremover, og krysser fingrene for at du blir gravid igjen etter en stund. (etter at jeg mistet første gang hadde jeg to menstruasjoner før jeg ble gravid og fødte lille gullgutten min).

Varm og oppmuntrende klem til deg

Hei igjen

Tusen takk for svar og god klem:)

Har nå bare småblødninger/spotting. Sykehuset mente at alt kom ut på mandag i forbindelse med kjempeblødningen jeg hadde da.

Fikk beskjed om å ta kontakt igjen hvis blødningene blir større igjen for å ta en UL da.

Vi krysser fingrene for at vi får det til neste gang:)

Klem

jeg hadde em ma i uke 13,2 og var på sykehuset for cytotec. Jeg blødde masse den dagen og de neste 5 dagene. Så gikk det over til spotting og enkelte dager ingenting.

4 uker etter aborten fikk jeg plutselig styrtblødning kom nesten like mye som på abortdagen, det så ikke ut på hotellrommet ( var på ferie) Så ut som rene blodbadet. Dro rett opp på sykehuset når jeg kom hjem og fikk ul, og der vise det seg at på langt nær alt var kommet ut, endte med at jeg måtte inn på utskrapning.

Dra opp på sykehuset du og og krev en ul.. Jeg hadde heller ikke avtale om etterkontroll, merkelig egentlig. Jeg fikk ordna opp i hvertfall..

Masse lykke til videre til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...