Gå til innhold

Det tar så lang tid!!!

Anbefalte innlegg

Har en liten på snart 6 uker. Ammingen går egentlig veldig bra, men hvert måltid tar så utrolig lang tid. Han sovner som regel med brystet etter en stund, vekker han - raper og lag han få suge litt igjen. Når det virker som han er fornøyd, tar jeg han bort fra brystet (har som regel sovnet igjen..) og legger han i vuggen. Da tar det ikke mer enn kanskje 5 min før han vokner og krever mer. Han har kanskje et stort suttebehov. Har prøvd med smokk men det er uaktuelt for denne lille karen. Nå har han ligget ved puppen siden kl 22 i kveld- dvs i over en time. Mor er også trøtt og vil sove....Bruker ofte lang tid på dagen også, dette er ikke bare om kvelden.

Noen tips? Takker så mye på forhånd..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143427722-det-tar-s%C3%A5-lang-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amme et bryst, bleieskift, amme neste bryst.

Massere i hånden eller foten til barnet under amming for å holde det våkent.

Det er mange teorier og meninger om hvor lenge barnet skal suge for å få i seg nok. Det mest plausible jeg har hørt er at de etter 5 min har fått i seg det meste av det de trenger.

Jeg hadde pre/dysmatur og valgte å amme 20 min på hvert bryst.

Ikke bli smokk!

Jeg er enig med Anonym i at å amme ett bryst, bytte bleie og så amme på det andre kan være lurt, så å kile barnet for å holde det våkent.

Jeg er absolutt ikke enig i at 5 minutter er nok, og vil gjerne ha referanser på det. Tror du skal ha veldig sterk utdrivingsrefleks og veldig sugevillig unge for at det skal stemme. (Jeg er ammehjelper og kan ikke huske å ha lest noe sted at 5 minutter er nok, vel å merke for barn som ennå ikke får fast føde. For barn som får morsmelk i tillegg til fast føde er det noe annet, men da er det barnet selv som bestemmer at 5 minutter er nok.)

Barn er forskjellige. Noen barn vil die en halvtime hver annen time, andre klarer seg med 15 minutter hver 4. time. Det er helt normalt å ha stort sugebehov (det er faktisk sånn pattedyr overlever), og det er ingenting i vegen for å være smokk for en baby på 6 uker.

Det beste vil være om man ikke ser på klokka, men bare på ungen - følg med på tegn på sult, og tilby brystet da. Det står litt om tegn på sult her: http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult

Særlig om kvelden vil mange barn die lenge og ofte. Melkeproduksjonen er noe mindre da, i tillegg til at de fleste spiser seg opp til natta for å kunne ha ei lang soveøkt. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Jeg ville beholdt han på fanget i stedet for å legge han i vugga, han våkner jo som regel og vil ha mer ganske snart, så hvorfor styre med vogga?

Du kan forsøke å ha han i bæresjal, så er det lett å amme og lett å gå litt rudt i periodene når han sover. Han er såpass liten at det ikke blir noen uvane å sove i sjalet - når han i løpet av noen uker/et par måneder får lengre våkenperioder, vil han også ha lengre dupper et par-tre ganger om dagen, og da kan du begynne å legge han i vogna eller vugga da om du synes det blir mye bæring.

Er det mulig for dere å samsove? Da kan du amme liggende og i mørke, og verken du eller lillemann trenger å våkne så veldig.

Husk at han har vært inni magen din og hørt dine hjerteslag og lyder døgnet rundt i 9 måneder. I bare 1.5 måneder har han vært utenfor deg. Det er kanskje ikke så rart om han helst vil være nærmest mulig deg, og så fysisk som mulig?

• 3 uker senere...

Da gutten min var så liten hadde vi noe av samme problemet, han spiste hele tiden og sovnet innimellom, men sov ganske korte stunder for så å bli urolig igjen. Det kan være økedager ja.

Prøv å få i han skikkelig store måltider der du jobber for å holde han våken hele veien. Vær nøye med å få han til å rape hvis han trenger det. Jeg fant etterhvert ut at han her måtte "sitte" på fanget mitt for å få rapt.

Når du virkelig ikke får i han mere mat kan du prøve å legge han.

Jeg hadde skikkelig kaos med soving og måltider lenge, men da han var 3-4 mnd kom vi etterhvert inn i en rytme der kan fikk i seg store måltider hver tredje time ca. Nå er han fem mnd og holder kanskje mer enn 3 timer også. Men et måltid kan fremdeles vare i en time!

Det er kjedelig.. men hold ut og finn deg noe interessant å lese på. Jeg sitter med ammepute og har hendene forholdsvis fri. Jeg har løst mye kryssord også! Tv brukte jeg i starten, men det ble forstyrrende for babyen etterhvert.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...