Gå til innhold

Lite melkeproduksjon (amming) - info på forhånd?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer/historier e.l. om folk som virkelig har lav melkeproduksjon?

Jeg kjenner meg så alene om å ha slitt med ammingen (med forrige baby), og begynner å bli deppa på grunn av den forestående ammeperioden (jeg er straks i 3. trimester).

Jeg slet med lav melkeproduksjon fra starten sist gang. Jeg har prøvd alt, jeg pumpet, ammet i timesvis, og så ofte den lille ga et knyst fra seg, spiste som en hest og gikk opp i vekt så lenge jeg ammet, fulgte alle tips jeg klarte å finne... i starten gikk babyen for lite opp i vekt, så jeg måtte til veiekontroller på helsestasjonen. Hun sov aldri lenger enn maks 20 minutter på dagen før hun var sulten igjen, og jeg måtte til slutt introdusere delamming med tillegg på kvelden for å få henne til å sove (da sov hun også hele natten). Hvis jeg skulle ut, ble jeg sittende å amme så lenge at det var pinlig, og gjorde minimalt av dette den første tiden for å opprettholde produksjonen. Jeg har aldri i mitt liv opplevd melkespreng, selv om jeg kjente litt ømhet i brystene under forrige graviditet. Ungen mistet selv interessen for å amme, selv om jeg klarte å holde på det i 8 måneder.

Denne gangen har ikke brystene vokst en millimeter. Ingen ømhet. Om mulig er de mindre enn noen gang, det er i hvert fall bedre plass i BHen enn før, med to trredjedeler av svangerskapet unnagjort. Jeg kjenner allerede jeg gruer meg til å stresse med amming... det er mitt siste barn, og jeg vil så gjerne kose meg hjemme dette året, og ikke slite sånn som jeg gjorde sist. Jeg *vil* gjerne amme, men hva om det blir som sist?

Jeg har en mor som aldri har ammet. Hun fikk beskjed på sykehuset om at det ikke var noe vits i å prøve en gang, etter flere dager med forsøk på å få det til. Søsteren min måtte slutte å amme pga. lav melkeproduksjon. Ikke et eneste sted har jeg hørt om at lav melkeproduksjon er arvelig, men kan det likevel være det? Eller er det bare vi som er dumme og ikke får effekt av alle de vanlige tipsene?

Uff, kjenner jeg gruer meg, jeg...

Fortsetter under...

Jeg ammet førstemann helt uten problemer. Hadde nok melk og han tok puppen uten problemer. Fullammet til 6 mnd og delammet til 18 mnd.

Nå har jeg en jente på 3 mnd og har hatt litt lite melk siden hun var 3 uker. Det begynte bra, jeg hadde store mengder melk allerede 3 dager etter fødsel, så mye at hun ikke hadde sjans til å ta unna. Det varte en ukes tid, så begynte det å avta. Og på veiing når hun var 3 uker, viste det seg at hun hadde gått litt lite opp i vekt.

Jeg tror at grunnen til lite melk denne gangen er lite søvn og stress. Og dette står også på ammehjelpen sine sider om årsaker til dårlig melkeproduksjon.

Det stresset jeg da tenker på for min del er det å ha en aktiv 2 åring i hus. Han er ikke i barnehage enda så er derfor hjemme hele dagene. Han er som sagt aktiv og må ha øyne på seg hele tiden. Men det er ikke så enkelt når jeg innimellom er opptatt med babyen. Så fort han er utenfor synsvidde får jeg "angst" for hvilken ugagn han bedriver nå. Og det blir mye oppgitthet for alt "ulovlig" han klarer å gjøre i løpet av en dag.

Jeg prøver imidlertid å ikke stresse med det at jeg har lite melk. Aksepterer at slik er det og gir tillegg slik at hun hvertfall skal gå greit opp i vekt. Det er heldigvis lite trøbbel ved puppen, så selve ammingen går heldigvis greit, til tross for lite melk.

Jeg prøver også å holde ut til eldstemann begynner i barnehage om noen uker, og satser på at litt roligere dager kan virke positivt inn. Bl a at jeg kanskje kan få sovet en time eller to sammen med babyen på dagtid

Ellers kan det vel være hormonelt betinget, at enkelte ikke har nok produksjon av hormonene som trengs for å produsere melk.

Det står lite om dette noe sted, men det er da vel ikke umulig å ha lav produksjon av disse hormonene som med andre hormoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...