Gå til innhold

Ser det er mange som slenger med leppa om de ser skrivefeil.. Må bare ha svar på dette..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere ser skrivefeil her hos meg, er det en grunn til det. Jeg opplevde ting da jeg var yngre, som ikke barn eller noen andre skulle oppleve.. Jeg var flere år borte fra skolen, fikk ikke den hjelpe jeg trengte har derfor litt vanskeligheter med å skrive helt riktig.

Det kan være mange grunner til at folk skriver feil, ikke bare latskap og slik...

Er dette noe dere tenker på? Altså, at det kan være flere grunner til skrivefeil?

Er bare noe jeg lurer på, ingen måte å lage diskusjon eller spydighet. :)

Skrevet

tastturet mitt lider av dysleksi!

neida, jeg skriver bare for fort, så tastaturet henger ikke med, og innimellom går det litt fort at jeg glemmer å se over og rette opp eventuelle feil.

Skrevet

Er helt enig med deg, de aller fleste skriver feil iblant, selv de mest fantastiske, feilfrie mennesker. Og andre har spesielle årsaker som deg.

Skrevet

Uansett hva grunnen er så må det vel være lov å gjøre oppmerksom på feilen vel? Såfremt det gjøres på en hyggelig måte...

Skrevet

Nei, det tenker jeg overhodet ikke over når jeg påpeker grove skrivefeil. Trist å høre din historie, men i de fleste tilfeller skyldes det latskap og en tilfeldig omgang med rettskrivning.

Skrevet

Mitt òg!! Men det ER lov å påpeke leifer, særlig de som går igjen og igjen i de forskjellige innleggene, hvordan skal vi som av ulike årsaker snubler i tastaturet ellers lære å skrive riktig.

Tålmodig - ikke tolmodig

Sjelden - ikke skjelden

.. og mange andre som jeg ikke kommer på i farten.

Skrevet

Jo, Det er jo lov å påpeke feil ;) men det er mange ganger det oppleves som negativt.

Da jeg var 16-18 år og folk klagde på mine skrivefeil, ble jeg støtt.. Akkurat fordi jeg ikke kunne noe for det som har skjedd meg i min oppvekst, det var ikke jeg selv som skadet meg, men det var andre.. og dette holdt på i alle år, over 18 år.

Da var det vondt å få klager, siden jeg ikke kunne noe for det på den tid. Nå har jeg vokst litt fra det, og tar konsekvensene før mine feil..

Men er jo enig i at det kan skyldes latskap eller at man ikke gidder å ta det veldig seriøst..

hi

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være en årsak til skrivefeil. Altså jeg godtar at det kan være grunnen for deg, men jeg ser ikke logikken.

De fleste som skriver feil, altså at de ikke vet hvordan et ord skrives, oppfatter jeg som at de ikke legger merke til detaljer. Jeg har lært å skrive rett ved å lese. Når jeg leser lærer jeg hvordan ord staves. Når jeg da har skrevet det ordet selv en gang husker jeg det som oftest resten av livet. Skriver selvsagt feil jeg også en og annen gang, har ikke full kontroll, og folk må gjerne rette på meg.

Det jeg reagerer mest på er de som skriver dialekt f.eks dems eller demmes uten å vite at det er feil i rettskriving.

Skrevet

Har dysleksi selv... men ikke pokker at jeg orker å ta inover meg hva idioter her inne mener.... Er så mange debatter om dette og jeg har gitt opp.... for da skal alle forsvare seg og si at "jammen det er jo ikke ment mot dere som har lese/ skrive vansker"... men hva vet de som kommentere dette om hvem som har det eller ikke....

Som deg HI, kan jeg ikke skjønne at det skal være så vannsklig og bare overse dette.

Skrevet

Kan fortelle deg hvorfor, jeg ble nærmest drept da jeg var yngre, jeg levde under ustabile forhold, og mye mer. Jeg var borte fra skolen i lengre tid.. Jeg lærte ikke noe, jeg ville ikke. Alt var bortkastet følte jeg.. Det jeg sette i fokus var å komme meg vekk fra det jeg opplevde.. jeg måtte ta ansvar for mine husmedlemmer, noe som var vanskelig, droppet derfor lekser, falt ut av det vi lærte om på skolen, blandet meg borti feil folk osv osv..

Så klart jeg kan lære meg det nå, det er jo aldri forsent.. men det er noe som aldri kan fjernes helt av meg, jeg kommer til å skrive noe feil heletiden..

Jeg er også veldig usikker av meg, og det kan også være en grunn? Det er ofte jeg må søke opp ordet før jeg skriver det...

Hi, igjen.

Skrevet

Jeg har barn med sterk dysleksi, spesielt når det kommer til skrivingsdelen. Lesingen går bedre.

Jeg ser ofte forskjell på dysleksi og andre ting. Men når en kan skrive "Hvem bil har du?", så har en ikke annet å skylde på enn dårlig norsk. Ikke opplæring eller dysleksi, men rett og slett dårlig språk generelt.

Og jeg skriver til vanlig nynorsk, men her inne er visstnok det også litt "galt" ;) Heldigvis behersker jeg begge språkformene bra :)

Skrevet

D fleste tenker ikke på det

Skrevet

Jeg er så merkelig at jeg klarer å forstå hva folk har skrevet selv om det er skrivefeil i setningene deres. Jeg føler ikke dette altoppslukende behovet for å påpeke andres litterære snubling.

Skrevet

kansje det er meg det er noe galt med?

Jeg vet jeg har flere skriveleifer enn mange andre, men jeg ser dem ikke...

Jeg ser forøvrig ikke andres skriveleifer heller....

Jeg har heller ingen diagnose og unnskylde meg med....

Men jeg har sett enkelte påpeke skriveleifer hos personer som åpenbart har nynorsk spm førstespråk, men som skriver på bokmål for og slippe hets fordi ikke alle forstår bokmål...

og DET er dårlig gjort det...

Skrevet

23:07.... du ser ikke helt hvorfor HI's bakgrunn kan være årsak til skrivefeil. Dette dreier seg om psykologiske strategier som hjernen velger når den har nok med å prøve å overleve. I slike situasjoner bruker ikke hjernen energi på å henge seg opp i ikke livsviktige "bagateller" - som f.eks. rettskriving. Noen ganger kobler hjernen ut "alt" som tilhører en viss periode av livet, rett og slett fordi det har skjedd ting i den perioden som er for vonde, og da kan rettskriving dessverre havne i "glemmearkivet" i hjernen. Det kan være vanskelig å forstå for oss som ikke har opplevd noe slikt.

Jeg er også en av dem som ser et ord i en bok og husker det - stort sett i hvert fall. Min beste venninne slet seg gjennom alle skoleår og videre utdanning fordi hun ikke har denne evnen. Hun har ikke dysleksi, hun må bare jobbe vanvittig mye mer for å lære sånne ting enn andre. Hun er faktisk veldig intelligent, bare at hennes hjerne ikke bryr seg så mye om dette. Dysleksi er jo såpass kjent at det burde ikke være nødvendig å kommentere.

Enig med en av de som skrev, at som regel så forstår man om det er noen med et reellt skriveproblem, eller om det er tastefeil - eller bare dårlig språk. Jeg henger meg ikke så mye opp i noen av dem på et slikt nettsted, registrerer det gjerne når jeg leser, men prøver å overse det og heller se på innholdet i det som skrives. Det er jo det som er viktigst :)

Ellers så er det ikke mye å sette fingeren på i måten HI skriver, hverken feiler eller innhold :) Mange med traumatiske hendelser bak seg kan jo ofte finne tilbake til glemt kunnskap når de får bearbeidet de traumatiske hendelsene og fått mer avstand til dem.

Stå på videre, HI! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...