~ Kali ~ Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 Jeg er 29 uker i morgen, og har til nå gått opp 3 kg. Føler dette er veldig lite, og jordmor reagerte litt på dette på kontroll 4 juli. Jeg har hatt samme vekt nå i 3mndr, minst. Er det farlig på noen måte å gå lite opp i vekt i svangerskapet? Kan vel nevne at babyen vokser som den skal, og alt står bra til med han.
Ginger-mor Skrevet 25. juli 2011 #2 Skrevet 25. juli 2011 Så lenge babyen har det bra, hadde jeg følt meg ganske trygg. Jeg skjønner godt at du bekymrer deg likevel. Jeg gikk opp 2,5 kg i forrige svangerskap, og veide under 50 kg rett etter fødselen. Måtte "fete" meg litt opp for å holde tritt med ammingen, men også det gikk greit. Babyen veide 2,4, men gikk fort opp i vekt etter fødselen:)
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Kommer vel helt an på hvor mye du veier fra før det/hva du har å gå på. Er du overvektig "trenger" du i prinsippet ikke å gå opp noe særlig. Dette er kun potensielt farlig dersom du er undervektig fra før. Dog er det ikke noe særlig å gå barseltiden i møte uten noen ekstra reserver å tære på, det kan jeg skrive under på!
SuperMaria Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Kan bare svare for meg selv, men jeg også har gått lite opp i vekt. Iallfall i to av mine tre svangerskap. Med eldste gikk jeg opp bare 4 kg totalt, mens denne gangen har jeg gått opp 4,5 kg (termin igår..) Eldste var 3,5 kg og 51 cm lang, mens jeg var ndel kg lettere...ingen skade skjedd for noen av oss, med andre ord
lille frø, mor til to Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Nå svarer jeg bare det legene på Riksen informerer meg om. Det er ikke bra å gå opp for lite, da får ikke fosteret den næringen den skal ha, samt at du risikerer å utvikle en liten morkake. Det er ikke sånn at fosteret tar til seg den næringen den skal ha nødvendigvis. For noen kan det gå bra, men det er en stor risiko å ta. Man vet aldri om man er en av de heldige som tåler det.
SuperMaria Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Hva mener du med at det er "en stor risiko å ta"? Kan nok en gang svare kun for meg selv, og jeg har overhodet ikke gjort noe for å unngå å gå opp i vekt. Kosthold har vært balansert, bra og i rett mengdeforhold til aktivitetsnivået. Forhåpentligvis gjelder dette også hovedinnlegget..
Ooops I did it AGAIN Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Nå har jeg gått opp litt mer enn du, ca 8 kg. Er i uke 39. Jeg har noen kilo for mye, ikke veldig overvektig. Men gynekologen min sa det var veldig greit jeg ikke gikk opp så mye. Og om alt er ok ellers, så får babyen det den trenger uansett. Det tæres fra mor;)
~ Kali ~ Skrevet 30. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2011 Jordmor målte BMI og jeg var innenfor normalen da jeg ble gravid. Jeg spiser normalt, noen ganger litt mer, men det vil ikke legge seg noen plass. Det bare forsvinner igjen på en måte. Jordmor og leger har ikke sagt noe på det, men på torsdag var jeg på sv.skapskontroll hos en vikarlege, og hun reagerte litt på det, men laget ikke noen stor sak ut av det. Folk rundt meg reagerer også litt, har blitt spurt om jeg allerede har født, og fått kommentarer om at jeg må spise mer, at det ser ut som jeg bare er 5mndr på vei osv. Jeg har heller ikke vært så veldig aktiv i svangerskapet siden jeg har vært så mye dårlig, har blitt en del daffing på sofaen. Er bare nå den siste uken jeg har vært litt bedre og klarte å gå en skikkelig tur med svigersøs og hundene til søsteren min. Har også syklet litt med sambo, synes det var utrolig kjekt å kunne bruke kroppen litt igjen! Nå gleder jeg meg til å kunne hente tilbake min egen hund og starte med lydighetstrening igjen Forrige svangerskap gikk jeg opp 11kg totalt, og var 12-13kg lettere etter prinsessa var ute. Hun veide 2690g og var 49cm. Fikk beskjed på ord. ul at jeg sikkert kunne forvente ca samme vekt på den lille i magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå