ToneC Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 Er det noen ammeeksperter som kan hjelpe meg... Har så mye stikk i brystene, kjennes som kniver som stikker inn. Har gått på behandling for soppfor meg og lillegutt i 3 uker nå. (uten at jeg vet helt sikkert at dt er det..). Trodde på fredag jeg hadde fått brystbetennelse, hadde hoven kjertel under armen og vondt i brystet. (men i begge brystene). Økte derfor ammingen, men har fortsatt disse stikkene. Og nå har jeg fått så mye melk også og får stadig vekk småkuler, som jeg forsøker massere bort. Ringte legen for å høre om jeg kunne få Diflucan mot sopp (tabletter), men det fikk jeg ikke.. Måtte fortsette med lokal behandling. Blir gal snart av at det gjør vondt store deler av dagen. Burde jo ha hjulpet med soppbehandling nå.. Eller er det noe annet? Tror ikke dt er brystbetennelse, da ville jeg vel fått harde ømme bryst og feber nå. Takknemlig for alle råd
Mammahjertet <3 Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 Har du tatt en titt på ammehjelpen sine nettsider? Der står alt mulig rundt det med amming/problemer med amming. Du kan også sende mail eller ringe til ammehjelpere for å få råd. LYkke til.
ToneC Skrevet 26. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2011 Dytter litt på denne.. Har sett på ammehjelpen sine sider, men usikker på om det er trøske som gjør jeg får vondt. Har fått veldig økt melkeproduksjn pga jeg prøvde å tømme brystene hyppig. Kan det være melkeproduksjon som gir stikk..?
Mammahjertet <3 Skrevet 26. juli 2011 #4 Skrevet 26. juli 2011 Den stikkingen du beskriver. Foregår den hele tiden, eller stikker det mens du ammer? For det er enkelte som får vondt når utdrivingen av melken starter. De første to månedene på en måte lugga det og stakk langt inn gjennom puppene mine i det vesla begynte å drikke melken. Nå merker jeg også litt, men bare en svak prikking. Hvor lenge siden er det du fødte? Jeg vet mange kaver med ammingen og vonde pupper de første månedene. Du har sikkert høy produksjon nå og det kan gi brystspreng og stikking. Håper noen kan hjelpe deg. Jeg vet det er fortvilende når en ikke helt finner ut av hva som er problemet med en gang. Snakk eventuelt med helsestasjonen også.
lillenims Skrevet 26. juli 2011 #5 Skrevet 26. juli 2011 Jeg er ammehjelper og hadde tenkt svare deg omtrent det samme som mammahjertet. Utdrivningssmerter kan du lese om her: http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter Varme omslag samt å pumpe ut ganske mye (20-30 ml pr bryst) melk før du legger til barnet vet jeg har hjulpet flere jeg kjenner, det står også et par andre tips hos Ammehjelpen. Dersom du har fått foreskrevet nesespray (Syntocinon) for å få fart på utdrivingen av melk så ville jeg kuttet ut denne umiddelbart. Dersom det er utdrivingssmerter, vil sprayen sannsynligvis gjøre det verre (den tilfører mer av hormonet som står for utdrivingen). Du har rett i at soppbehandling burde ha hjulpet nå. Det kan riktignok ta en del lengre tid å bli kvitt soppen fullstendig, men det skal normalt ikke ta mange dagene å bli kvitt smertene. Brystbetennelse gir som regel symtomer som kuler og feber (og starter ofte med tette melkeganger), men det er likevel en av de tingene man bør sjekke ut (med melkeprøve) dersom soppbehandling ikke hjelper, også om man ikke har klare symptomer, dersom mor har sterke smerter i brystet ved amming. Du finner informasjon til lege via hhv http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske og http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt
ToneC Skrevet 26. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2011 Jeg har såre bryster ved amming men vondt mellom ammingene. vært litt bedre idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå