Gå til innhold

Hvordan klare å snu dårlige vaner????

Anbefalte innlegg

Huff, vi har havnet i en skikkelig ond sirkel etter at jeg ble gravid og særlig etter fødsel (5 mnd nå) :-(

Vi koser oss med mat, brus og godteri hver kveld, og særlig jeg spiser veldig mye søtt. Jeg kan spise en stor plate sjokolade alene på bare noen minutter. Men vi har havnet i en ond sirkel som vi sliter med å komme ut av. Begge har lagt på seg mye, men vi klarer liksom ikke å snu det.

Noen gode råd?

Fortsetter under...

Selv den lengste reise begynner med ett skritt .. Hørt det før?

Så det er bare å bite i det søte eplet og ikke i sjokoladeplaten, og la TV og pc få en lite pause mens dere går dere en tur på en liten times tid.

Og la snop og brus og snadder bli liggende igjen i butikken, så KAN dere ikke raide kjøkkenskapene.

Vi hadde det på samme vise etter vår graviditet også.

Vi ble enige om at nå var det nokk, venta til neste Lørdag og hadde en siste kosekveld på en stund. Kasta alt som var igjenn og så var jo huset tomt for snop:) Lettere da, men er lurt og finne "erstatninger". Nøtter og te ble min erstatning. Men vi koser oss fremdeles på lørdager, men begrenser oss når vi har godter og kaster det som blir igjenn.

Er hardt den første uka, men så blir man vant til det. Også gleder man seg så utrolig til Lørdagene ;P

Sett en dato og KUTT tvert. Dere kommer sikkert til å være på randen av sammenbrudd pga sukkersug de neste to-tre dagene. Trenger ikke vare så lenge, men i verste fall.

Jeg begynte på lavkarbo for tre mnd siden. Var ikke overvektig, men følte meg usunn. Spiste MYE godteri og kunne lett spise 250 gram sjokolade om dagen :-O

Har ikke angret en sekund (hvis man ser bort fra de første forferdelige dagene med sukkerdesperasjon). Føler meg full av energi. Har lyst til å trene. Magen forsvant på noen dager, har alltid hatt litt mage og vært plaget med luft. Har også gått ned ca 4 kg, men det tar jeg som en bonus :)

Lykke til!

Først og fremst er dere nødt til å være enige om at dette skal stoppe. Kjøp inn litt frukt og grønt og kos dere med det på kveldene.

Grønnsaker med dip, frukt med vaniljekesam, farris eller te istendenfor brus.

Nå som du er hjemme har du kanskje tid til å tilberede en god middag på hverdager. Og kanskje dere kan spise en normal kveldsmat når dere gir barnet mat. Ikke mer enn en/to brødskiver, knekkebrød, frokostblanding e.l.

Jeg merker at søtsuget er størst når man ikke har gode matvaner gjennom resten av dagen. Når jeg spiser frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat så har jeg ikke det store suget etter mat/snop på kvelden. Men det krever at man er strukturert og tar grep om egne vaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...