candleburn Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 jeg bor nå sammen med min far, jeg har en hund, blanding av finsk lapphund og border collie, hun er snart to år, røyter nesten ikke og er bare hærlig. pappa har også hund,blanding av schæfer, afgansk mynde og en liten terrier, hun har kronisk b vitamin mangel så røyter MYE, er også snart to år og kjempe hærlig jente. begge hundene er bestevenner og går løse utenfor huset, er stor mark her, støvsuger hver dag så er ikke så store problemer. ikke noe sjalusi, vandt med storebarn og rolige inne. det jeg lurer på er hvordan dere intoduserte babyen og hunden/hundene til hverandre? lurer på om de kan finne på å legge seg på babyen eller tro det er en tyggeleke eller noe slikt. elsker hundene mine og har ikke lyst og omplassere noen av dem, de er jo "barna" mine..
Pippi80 Skrevet 25. juli 2011 #2 Skrevet 25. juli 2011 Heisann!! Vi har også en hund som er blanding av border colli og bu-hund, hun er bare helt hærlig hele hun Vi hadde jo hatt henne noen år før vi fikk vårt første barn, så vi lurte også fælt på hvordan det skulle gå. Det vi gjorde var rett å slett at når vi kom hjem med den lille, så viste vi/jeg henne den vanlig oppmerksomheten. Hun forstod fort at vi hadde noe med oss å fikk lov til å snuse og lukte det hun ville. Jeg og min mann satte oss på gulvet og la den lille på et teppe på gulvet mellom oss slik at hun kunne snuse og lukte videre.....Selvsagt stolte jeg aldri på henne helt og det skal man vel strengt tatt ikke gjøre heller, for de er da dyr og de har innstingter ikke vi som mennesker alltid forstår. Men vi gjorde aldri dette med den lille mer enn det var, hun fikk være til stede der det skjedde og hunden vår lå alltid å passet på. Når vi fikk besøk å noen ville se på den lille så var hun veeeeldig på vakt, viket ikke en meter. I dag er "den lille" 5 år og du kan trygt si de to er "pompel og pilt" der mini er, er også voffen Så jeg tror nok at dette vil gå bra bare man lar hundene få være til stede å lukte å føle seg som en del av familien så går det nok bra skal du se... Å hundehår.... ja det er det ikke så mye å gjøre med Husket også forresten at vi var også veldig beviste på å gi hunden "kose"tid når den lille lå å sov f.eks. Vi kommer nok til å gjøre det samme denne gangen også, å håper det funker like godt denne gangen selv om hunden er litt eldre nå Lykke til, dette går nok bra skal du se ))
candleburn Skrevet 25. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. juli 2011 tusen takk for svar=) Mia og Toya har aldri vist tegn til agressivitet og er rolige inne, vet det er ute di skal herje, kan bli litt ivrige i leken, men det er jo hunder da. Mia, min hund er vant til å sove på teppe på rommet mitt, hun er jo ikke noe stor jente så tar ikke mye plass, har hatt henne siden hun var to måner. har lest en del at det er viktig at hunden får lukte på babyen og på klær, bleier osv, og fort lære att man skal være forsiktig. har merket med Mia at hun blir veldi rolig når hun er bland folk som ikke er vant til hund og veldig forsiktig med barn, så dette er en egenskap vi har hatt god bruk for, vi drar på omsorgshjem osv så eldre og funksjonshemmede får hilse på henne, vi har vert kurset i dette, men blir jo noe annet når det kommer en liten baby i hus, nye lukter og lyder. må jo være noe man skal bekymre seg for er min første så er veldig spent og lykkelig =)
♥jente2010+♥jente2012 Skrevet 25. juli 2011 #4 Skrevet 25. juli 2011 vi har en stor labrador gutt! vi tok med ett teppe med babyslukt fra sykehuset(eller besteforeldrene som passet han gjorde det for oss, men vet ikke hvor mye det hadde å si?!). da vi kom hjem med den lille etter firedager gikk vi inn først uten baby, han blir jo veldig ivrig,voldsom å glad når vi kommer etter å ha vært lenge borte. da han hadde roet seg tok vi med baby inn og satte henne ned i bilstolen på gulve, han fikk lukte og slikke. nå er tutta 11 mnd og de er bestevenner. nå som hun kryper rundt hender det jeg må vaske/støvsuge morgen og kveld for å slippe en hårete frøken. han har alltid vært veldig snill med henne, og svært forsiktig. det hender det skjer uhell hvis vi foreksempel får besøk og han blir ivrig, da må man passe på at baby ikke ligger på gulvet. ellers har det aldri vært noe problem, da vi har en koseglad hund som slikker mye får hun ekstra ansiktsvask flere ganger daglig. men hun er blitt så vant til det og synes det bare er gøy. synes at hundene må få vise kjærlighet nettopp på den måten, bare man som forelder er flink til å vaske ansikt og hender etterpå:-) hårvask får hun også daglig:p
♥jente2010+♥jente2012 Skrevet 25. juli 2011 #5 Skrevet 25. juli 2011 vil bare legge til..stoler 100 prosent på hunden min, men man skal alltid passe på og ikke gå fra baby alene med hund. man vet aldri hva som kan skje..selv om jeg vet han aldri ville gjort henne noe med vilje. vi skaffet oss lekegrind tidlig, gull verdt når du skal dusje eller gjøre noe annet viktig:)
<3 januar 2012 <3 Skrevet 26. juli 2011 #6 Skrevet 26. juli 2011 Hei! Vi har to hunder, ei jack russel terrier tispe på 5 år (vil være nesten 6 når lille beibin kommer) og er staffordshire bulle terrier på nå straks ett år:) Han vil være 1 1/2 år når beibin kommer:) Vi har ingen beibir fra før, så jeg er litt spent, men jeg har veldig god tro på at dette skal gå bra:) Jeg tror det værste man kan gjøre er å holde hunden utenfor liksom, sånn at den ikke får være i nærheten av beibin og mister kosetid, tur tid osv etter beibin har kommet! Her kommer hundene til å være med oss som vanlig:) Jrt tispa vår er veldig forsiktig, det jeg har sett henne med beibier fra før liksom:) Ho går forsiktig, sniffer og etter det har ho lagt seg med dem eller bare gått tilbake til det vanlige:) Bare ligger der å på en måte passer på Kane derimot, er litt mer klomsete:) Tror har tror at han er like lita som Dooley (jrt) Forskjellen er at Dooley da veier sånn 4,5 kg og han 21 kg:) Han har jo også ganske mye valpetakter enda, men han er også ganske flink til å være rolig også Så begge hundene skal få være med oss som før:) De må lære seg å være forsiktige med hverandre:) Ungen skal være snill med hundene og hundene skal være snill med ungen:) stort sett tror jeg det går fint med barn som kommer inn i hundehjem:)
Alvepike Skrevet 26. juli 2011 #7 Skrevet 26. juli 2011 Vi hadde hund før vi fikk jenta. Det gikk kjempe fint. Bare husk å sette av litt tid hver dag til hundene , som bare er for dem , uten avbrudd. Vi har en rottweier han hund. Han kunne ikke vært snillerer og mer tålmodig. Han tåler det meste, men nå har vi jo trent han opp til å tåle en del da..
kua kalva,drektig igjen Skrevet 29. juli 2011 #8 Skrevet 29. juli 2011 jeg har2 bordercollietisper, og kjæresten har en bc tispe og en bc han, mine er i hvertfall vant med barn å baby, så regner med det kommer til og gå helt fint denne gangen og
Underveis --> Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Har en schäfer hannhund på 40 kilo av typen som er avlet for arbeid i tjeneste hos forsvaret og politiet. Har selv brukt ham som konkurransehund. Satte barnet rett på gulvet i bilstolen da vi kom hjem fra sykehuset. Han sleiket babyen et par ganger i ansiktet og skjønte ikke helt poenget ;-) Har vært stødig med barn fra han var født, tror jeg. Poden er nå 2,5 år og jeg filmet de to akkurat i dag da Poden skogglo da han kastet frisbien til hunden og bikkja heiv seg etter, slipper på kommando for 2-åringen og har aldri vist aggresjon. Han røyer som bare schäfere og polarhunder kan gjøre og jeg skjønner ikke hvorfor man skal måtte omplassere dyrene sine bare fordi man skal ha barn. Det jeg vel og merke gjorde, var å kjøpe lekegrind slik at jeg kunne gå fra babyen uten å være bekymret. Også veldig praktisk å kunne ha barnet litt opp fra gulvtrekken ;-) Det skal sies at min kjære schäfer er usedvanlig stødig og rolig rundt folk.
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Det er så mange som omplasserer hundene sine fordi man får baby i hus, men det skal det ikke være grunn til (bortsett fra ved aggressive hunder). Hunder og barn går jo såååå godt sammen! Jeg husker selv en oppvekst med hund og hva jeg lærte av å ha hund (og ikke minst hva jeg lærte da han gikk bort). Det var en artikkel i VG Helgs hundeskole som gikk på det med hund og baby. Husker ikke hele artikkelen og finner den ikke på nett. Men to tips jeg husker er følgende: - Når babyen enda er på sykehuset, kan det være greit å ta med en body eller annet klesplagg som babyen har brukt og ta med hjem. Så kan hunden få lukte på plagget og gjøre seg kjent med lukten. - For å få hunden til å skjønne at babyen har høyere rang i flokken kan det være greit å fylle opp matskålen til hunden mens man har babyen på armen. Ellers er det å holde øye med babyen når hunden er i nærheten, men det er det andre som har kommentert før meg :-) Vi får baby i hus i oktober. De andre barna i familien er fosterbarn slik at de var noen år gamle da de kom inn i familien, så vi har ingen erfaring selv med baby og hund... LYKKE TIL MED BABY!
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Det er så mange som omplasserer hundene sine fordi man får baby i hus, men det skal det ikke være grunn til (bortsett fra ved aggressive hunder). Hunder og barn går jo såååå godt sammen! Jeg husker selv en oppvekst med hund og hva jeg lærte av å ha hund (og ikke minst hva jeg lærte da han gikk bort). Det var en artikkel i VG Helgs hundeskole som gikk på det med hund og baby. Husker ikke hele artikkelen og finner den ikke på nett. Men to tips jeg husker er følgende: - Når babyen enda er på sykehuset, kan det være greit å ta med en body eller annet klesplagg som babyen har brukt og ta med hjem. Så kan hunden få lukte på plagget og gjøre seg kjent med lukten. - For å få hunden til å skjønne at babyen har høyere rang i flokken kan det være greit å fylle opp matskålen til hunden mens man har babyen på armen. Ellers er det å holde øye med babyen når hunden er i nærheten, men det er det andre som har kommentert før meg :-) Vi får baby i hus i oktober. De andre barna i familien er fosterbarn slik at de var noen år gamle da de kom inn i familien, så vi har ingen erfaring selv med baby og hund... LYKKE TIL MED BABY!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå