Gå til innhold

Kan vi håpe banken ombestemmer seg og ikke lar lånet gå til inkasso.

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at mannen hadde løyet om et lite lån siden det kom brev om at lånet hadde gått til inkasso og han ville få en betalingsanmerkning hvis vi ikke gjorde opp før den 27 juli.

Jeg har jobbet på spreng for at det ikke skal skje, alle sparepengene er gått til det lånet. Men det er desverre ikke nok. Har betalt inn 25000 til nå og det er 17 000 som står igjen.

I slutten av måneden kommer kontantstøtte og barnetrygd. Regner med at jeg får betalt inn 5000 da. Men det vil jo fortsatt være 12 000 igjen.

Banken har vært bestemt fram til nå at de IKKE ville gå med på en nedbetalingsplan og jeg vil virkelig ikke at det skal komme en betalingsanmerkning på mannen min. Vi driver å pusser opp og har inne en søknad om lån i en annen bank.

Mannen har en godt betalt jobb, så vi hadde i grunn ingen problemer med å betale ned denne lille gjelden, jeg trodde den var gjort opp og bakt inn i huslånet, men han hadde fått avslag på det og mannen valgte å ikke si sannheten til meg.

Det som er tullete er jo at vi har hatt masse penger tilgjengelig som kunne gått til det lånet, men de har vi jo brukt på matrielle ting som vi kunne ventet med.

Jeg regner med at innen august/september er vi på fote igjen å har fått betalt resten av gjelden. Hvordan kan jeg legge dette best mulig fram for banken? Kan jeg håpe at de er ''snille'' og lar oss betale gjelden uten at det blir anmerkning på mannen?

Fortsetter under...

Siden dere har betalt ned mye allerede, vil jeg tro at banken går med på det. Jeg synes i grunn det er rart at de ikke har gått med på en betalingsplan allerede. Siden jeg jobber som banksjef selv, undrer jeg på om der kan ligge andre ting til grunn for at de har vært så steile frem til nå. Har du sjekket om mannen din har hatt mye overtrekk og sluntret unna med betalinger tidligere?

Tror nok dere har bedre sjanse nå som mye er nedbetalt, men du må huske på at du ikke er den eneste mannen din har bedratt. Banken har ingen grunn til å stole på han, han har bevist at han ikke har interesse av å gjøre opp for seg. Du får håpe at det at betalingsviljen har snudd overbeviser banken om at pengene deres er trygge..

Det kan jo hende, vet at han rotet en del med huslånet i starten, men nå er det jeg som har kontroll over betalinger. Jeg har koder til begge kontoen hans og det er jeg som betaler alle regninger så jeg vet at det går riktig for seg, siden jeg også er hjemmeværende så henter jeg inn all post og åpner den med en gang selv om den er til han.

Det har jeg forlangt at jeg skal få lov til. Syns det er tullete i grunn å sette oss i denne situasjonen pga et lite lån som vi har hatt mulighet til å betjene uten noen problemer.

Kan jeg ringe banken å få i gang en nedbetalingsplan, eller er det han som må gjøre det siden lånet er i hans navn?

HI

Annonse

Det er mange småløgner som har vært i sving her, er fryktelig vanskelig å forklare alt. Men det er ikke før etter dette er kommet fram jeg har vært nøye på å hente inn all post og gå grundig igjennom all post. Før var det som regel han som hentet posten når han kom hjem fra jobb og da silet han ut purringene.

Jeg er gravid og har latt mannen ta det meste ansvaret når det kom til regninger osv. Nå som jeg er høygravid og kan føde når som helst så er det fryktelig stressende at det er slik, men har absolutt tatt tilbake full kontroll og har gått gjennom alt av overføringer, kontoer og letet etter brev.

Det er ingen andre lån som er i ''trøbbel''.

HI

og jeg skal innrønme jeg har vært noe naiv, for oppdaget en regning på hele beløpet i februar, men mannen lovet meg at dette var feil, og han hadde snakket med banken og det ble ordnet opp i. Men slik var det altså ikke.

Jeg har vært mistenksom og stilt spørsmål og mast en del, men da har han blitt fryktelig sint på meg å anklaget meg for å ikke stole på han å ikke ha tillit til det han sier.

Har merket at det var noe der som ikke stemte og jeg ser nå i ettertid at jeg ikke skulle gitt meg.

Han har lagt seg langflat og jeg føler det vi har sammen er verdt å jobbe for. Vi har snart tre herlige barn og jeg elsker han, men det blir sikkert en tung periode, men vi skal gjøre alt for å jobbe oss igjennom den.

HI

Faen, har snakket med banken, saken var sendt over til lindorf så vi måtte kontakte de. Og det gjorde vi, men de var ikke villig til å la oss få en nedbetalingsplan.

Eneste de var villig til å gjøre var å flytte fristen til 7 august, litt oppgitt akkurat nå, men skal vel klare å finne en løsning.

hi

dette er som å lese om meg selv...

Mannen tjener godt, tok opp et lån uten at visste om dette.. Dette ble ikke bet osv.

Han hadde på det tidspunktet ansvaret for all økonomi og hadde ført meg bak lyset.. Overtrekte kontoer, ubetalte regninger.. enkelte inkassovarsler.

Heldigvis gikk det bra her etter hvert, og jeg har nå tatt over alt av økonomi.

Vil tro det kommer til å ordne seg greit hos deg. Dere har bet. masse ned allerede. Tror nok de kommer til å la dere få betale tilbake på vanlig måte!

klem fra ei som har vært der før..

Har dere ikke familie dere kan låne av? Det var 17 000 det var snakk om? Forstår det er mye penger..men tror familien hdde hjulpet meg om de hadde mulighet. Ellers er vel du betalingsdyktig og kan et forbrukslån hos noen i værste fall? Det er bedre å betale på et grisedyrt lån enn å få betalingsanmerkninger vil jeg tro..

Min familie har ikke så mye penger å låne oss, det vet jeg. Så er ikke vits i å spørre en gang.

Mannen min er veldig flau over dette og vil at vi helst skal ordne opp i dette uten at noen i hans familie får vite det.

Jeg skjønner det i grunn, men håper jo at hvis vi ikke klarer det at han da kan legge bort stoltheten sin å spørre.

Det er 12500 igjen av lånet som vi ikke har penger til akkurat nå. Planen var egentlig at mannen skulle være hjemme i 6 uker etter fødsel, men det ser nok ut til at den kun blir to uker så er det rett tilbake i jobb igjen med masse overtid for å klare å betale resten av lånet og de vanlige regningene i august.

Siden vi har brukt alle sparepengene vi hadde lagt av til at mannen skulle være hjemme henger vi nå etter med reninger neste mnd også.

Huff, er virkelig ikke slik jeg så for meg barseltiden. Men men, får ta meg sammen å gi jernet. Selv om jeg i grunn har mest lyst til å legge meg ned å gråte.

HI

Annonse

Hvordan går det med forholdet deres nå da? Jeg vet jo at vi kommer til å klare å betale dette lånet, men det jeg er bekymret for er jo hvordan forholdet mellom oss vil bli framover. Vil jeg noen gang klare å senke skuldrene å stole på mannen min igjen?

Eller vil jeg tvile og mistenke han for løgn hele tiden?

Hadde vi hatt råd til parterapi hadde jeg bestilt time med en gang, men nå må vi vente til vi kommer frampå igjen med regninger. Men har sagt til mannen min at jeg vil at vi skal gå til parterapi når vi får råd til det.

HI

Det får tiden vise, jeg håper at det ikke vil gjenta seg og velger å tilgi denne gangen å gi forholdet og ekteskapet vårt en til sjanse.

Skjer det igjen så vil jeg ikke kunne tilgi det enda en gang, så da vil det bli skilsmisse.

Alle mennesker kan begå feil og om vi tilgir er opp til hver enkelt, jeg håper jeg har valgt det rette.

HI

Ja det er nok jeg som har pushet på, det skal jeg innrømme. Han hadde nok gitt lettere opp hvis jeg hadde vært passiv.

Han skammer seg veldig, og jeg ser på han at han tar dette tungt, og det er tøft for han å se min fortvilelse og tårer.

Jeg har hørt ham gråte for seg selv. Og han merker jeg er veldig tvilende mot han og gransker alt han sier.

Men, ja, det er jeg som presser på for å finne løsninger.

HI

Om dere får en betalingsanmerkning, så er det ingen krise, den blir jo sletta når gjelda er gjort opp.

Dere har ikke knall god økonomi om dere trenger kreditert hele veien.

Vi pusser også opp, men gjør ikke alt på en gang. Vi sparer litt, låner litt, betaler tilbake litt.

Jeg tror nok at banken kommer til å godta det, snakk med dem du! Om det er banken derre har boliglån i, få orden på ting, ha god dialog med dem. Men du må snakke med dem, ikke han!

Vi trenger ikke kreditt hele tiden, dette er snakk om et gammelt billån vi ville bake inn i huslånet da vi kjøpte ny bil så vi slapp to billån, det var på kun 43000.

Hadde jeg vist at dette ville skje hadde jeg ikke kjøpt inn matrielle ting og ikke hadde vi startet med oppussing, men den må vi få ferdig uansett, kan ikke stå halvferdig.

Jeg skjønner ikke hvorfor mannen valgte å skjule at banken ikke ville bake inn lånet i huslånet, jeg har snakket med banken og forklaringen fra de var fordi det var litt surr med innbetalingene fra oss i starten og siden vi nettopp hadde tatt opp huslånet da ville de ikke øke det enda mer selv om det var snakk om et lite beløp.

Jeg vil helst slippe å ta opp forbrukslån da vi ikke har slike lån, håper vi klarer å skrape sammen penger, eventuelt be familie om hjelp.

Har snakket med banken og de ville ha gått med på nedbetalingsplan på de siste 12000, men siden saken allerede var sendt til lindorf måtte vi snakke med de, og de ville ikke la oss dele opp det siste beløpet i hele tatt, men vi fikk frist til 7 august.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...