Gå til innhold

Hva er en vanlig bonus?

Anbefalte innlegg

Mannen min er murer, og har nå fått beskjed om en kommende bonus, men ikke fått vite hvor mye. Det skal sies at denne sjefen ikke er spesielt givende av seg, og smaboer har aldri fått noe form for bonus på de 7 årene han har jobbet der (ingen julegratiale, ikke overtidsbonus, ingenting, ikke ei vinflaske en gang). Sjefen skryter stadig av han, og anbefaler han til diverse jobber osv (flise gulv på senter osv), men viser det aldri i noen annen form enn skryt.

Mannen min har nå bestemt seg for å bytte jobb, fått jobb i et annet firma, og det var da sjefen sa han skulle få en avskjedsbonus.. Regner ikke med mer enn en 1000 lapp eller noe, men hva er "vanlig"?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143426060-hva-er-en-vanlig-bonus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mannen min har jo skjønt nå etterhvert at det er dette som er vanlig, men han har altså enda ikke fått en eneste bonus. Han får kr bonus i den nye jobben (så og så mange kr pr time man jobber) og dette gleder han seg stort til, hehe.

Hvordan er det med skatt av bonus a? er dette noe man må ordne selv på skatteetaten?

Vanlig er vel vanskelig å svare på. Kommer jo an på hvordan det går med firmaet økonomisk.

Jeg jobbet selv tidligere i et selskap der sjefen snakker stort om høye bonusmuligheter ved ansettelse, og dette brukes også som er argument i lønnsforhandlinger.

Saken var bare den at når det kom til stykket og man oppsummerte innsatsen så ble bonusen som regel redusert til et minimum selv om egen innsats var 100 % og vel så det. Da var som regel unnskyldningene "å vise måtehold" eller at morfirmaet som er i utlandet ikke har det så bra økonomisk og derfor kan ikke vi i Norge få de bonusene vi ønsket.

Som følge av dette ba jeg om å tas ut av bonusprogrammet og heller få en økt månedslønn. Sjefen mente jeg ville tape på det, men de siste årene jeg var der viste det seg å være en svært lønnsom avtale for min del sammenlignet med bonusutbetalingene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...