Gå til innhold

Å søke om arbeidsavklaringspenger.. Må man sende inn skjema på

Anbefalte innlegg

egenhånd, eller er det noen på NAV-kontoret som hjelper meg med dette? Og hvor lang tid tar som regel en slik behandlingssøknad? Blir den som regel innvilget (har legeerklæring og vært til oppfølging) og når trer den i kraft når den er invilget? Hva skjer etter det? Må man møte opp noe sted da evnt?

Hjelpes meg, men er det noen som kan forklare meg litt om prosessen rundt det?

Linda.

Fortsetter under...

NAV-kontoret kan hjelpe deg med skjemaet, men er enkelt, så du bør klare det selv.. men de hjelper deg å se over at alt er rett utfyllt og slikt. Du må også fylle ut en egenvurdering. Ikke noe som heter "som regel innvilget" det kommer jo ann på hva som står i legeerklæringen.. har du vært sykmeldt lenge? Legen skal ha skrevet noe om arbeidsevne ift. det medisinske.. også er det nav som vurderer videre om du har nedsatt arbeidsevne og dermed fyller vilkårene får å få AAP.

OM du så får innvilget er jo målet og hjelpe deg tilbake i egnet arbeid så fort som mulig.. om du er under noe form for behandling kan det jo være dette er det eneste som skal være av aktivitet til å begynne med, spørs jo hva slags behandling og hvor mye tid dette tar, ellers kan det være arbeidsuttprøving i attføringsbedrifter, praksis, kurs e.l.

mvh Nav-ansatt

hei og takk for svar :)

Legen har skrevet at jeg overhode ikke kan komme tilbake til liknende arbeid. Men så ble jeg gravid og saken ble avsluttet fra NAV selvsagt i det momentet jeg skulle motta foreldrepenger. Så nå må jeg søke på nytt. Og da i god tid før permisjonen min går ut har jeg skjønt. For ellers er jeg i deep shit. Kan ikke møte på jobben 1.dag der jeg jobber nå og kan liksom ikke sykemelde meg ----igjen---

Si jeg får dette invilget, er det oppmøte (hos nav) fra 1.dag pengene blir utbetalt eller jvordan er prosedyren når man har fått det invilget? Er rimelig sikker på det blir det, for jeg har hatt oppfølgingsplaner med arbgiver + de som hjelper nav med sykmeldte.

uff, jeg veit jeg bare kan sende inn søknad selv, men må jeg samtidig melde meg som arb.søker?

linda

Du har rett til å få hjelp til utfylling av skjemaet. Og de har plikt til å hjelpe deg med det.

For meg gikk det fort fra jeg leverte søknad, til det ble innvilget. Men jeg vet ikke om det er standarden på tid. Dette kan nok variere fra kontor til kontor.

om man må i tiltak fra dag 1 varierer veldig.. skal jo være nødvendog og hensiktsmessig ift. aktivitetsplan til enhver tid..

MEN høres ut som det bare er ift. det arbeidet du har hatt du har nedsatt arb.evne, ikke ethvert arbeid?? Når nav skal vurdere en søknad om AAP skal alle yrker vurderes.. altså, dersom du kan gå rett i annet arbeid er det det du skal fremfor å gå på arbeidsavklaring..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...