Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Hei:)

Sønnen vår skal konfirmeres til våren. Bf ( vi skilte lag for 7 år siden) vil at det skal være vin til maten og noe til kaffen. Jeg synes ikke at alkohol har noe i en konfirmasjon å gjøre. Sønnen vår vil heller ikke ha alkohol. Han sier at han ikke liker fulle folk eller alkohol...

Så da spør jeg dere. Er det normalt å ha alkohol i en konfirmasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143425724-alkohol-i-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt om alkohol på en slik dag før.

En ting som er enda viktigere er at dette er deres sønns dag, han har vell sagt sin mening om saken og da er det vell greit?

Ikke ødelegg dagen hans med alkohol om han ikke liker at folk drikker de:)

Alkohol har da ingenting i en konfirmasjon å gjøre! Huff, at noen mennesker ikke klarer å se lengre! Konfirmasjonsmiddagen begynner stort sett tidlig, i 1-2 tiden. Det handler om et barn, en 15-åring som skal feires. Det er ingen garanti for at ikke noen av de voksne blir påvirket av vinen og utgjør risiko for ubehagelige situasjoner. På en slik dag synes jeg barna skal slippe å se eller være redd for at foreldre og andre skal skifte personlighet.

Sist men ikke minst bør konfirmanten bli hørt i dette.

(Ja, jeg vet at det i enkelte familier praktiseres at måteholden bruk av alkohol er en del av enhver feiring, jeg dømmer ikke dem. Men jeg håper barna ikke har ubehag av det!)

Annonse

Alkohol passer like lite i konfirmasjon, som i barnedåp. Og det er IKKE vanlig.

Vi hadde Cider fra Europris(de grønne flaskene, med eple eller pæresmak) i konfirmasjonen til eldste her. Litt bobler, litt "vinsmak", men ikke noe alkohol :)

I vår fammilie er det helt vanlig med alkohol til maten, enten vin eller øll avhengi av hva som serveres, men det er helt utenkelig at noen skal drikke seg fulle.. Hadde det vært et aktuelt problm ville det ikke blitt servert alkohol.

Vi serverer foresten også vin til maten på julaften og i fammilieselskaper.

Jeg har vært i 11 konfirmasjoner og hatt 2 de siste årene og søstra mi som sitter ved siden av her har vært i 15. Det har ikke vært alkohol i noen av dem. Den drikken som har blitt servert til maten har vært Farris, brus og alkoholfritt øl.

Det er ikke uvanlig med alkohol i konfirmasjon. Med alkohol mener jeg da ett glass vin eller en øl til maten og kanskje en konjakk eller baileys til kaffen. Ingen fyllefest!

I min familie er dette helt vanlig og vi har et sunt forhold til alkohol og måtehold.

Men når det er sagt, når mine barn skal konfirmeres kommer det IKKE til å bli alkohol fordi min svigerfamilie er en gjeng som ikke har begreper om mengder og det blir som regel svært lite hyggelig.

Uansett, når konfirmanten selv ikke ønsker alkohol er det ikke noe tema.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...