Minera Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 har varmet en flaske i vannbad å lille gutt drakk ikke opp alt, kan jeg da la den stå i romtempratur å så gi den seinere? (varmer den da ikke opp igjen) sto lissom ingen ting om dette på ammehjelpens sider...
Gjest Madolyn Skrevet 25. juli 2011 #2 Skrevet 25. juli 2011 Jeg passer på å ikke gi for mye morsmelk på flaske av gangen; gir max 40 ml (min gutt er 3,5 mnd) og heller da i litt ferdigutblandet mme i tillegg, slik at ikke noe mm skal gå til spille. Tror ikke du kan varme opp morsmelk flere ganger; jeg har prøvd et par ganger ved bare å lunke litt under varmtvann i springen, men da har melken rett og slett blitt sur (ja jeg smaker alltid skikkelig før jeg gir, selv på egen melk) Morsmelk kan stå i romtemperatur i 6-8 timer er det vel (jeg har "egen" grense på max 4 da vi har konstant innetemp på 22 grader i huset.
Minera Skrevet 25. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. juli 2011 Jeg har overflod av morsmelk så gjør ingenting å kaste litt.. pumper bare på ene brystet fordi jeg er så ekstremt sår at jeg gråter når han ammer ved det brystet.. bare kjedelig å måtte kaste noe alikevel.. men kanskje greit å være på den sikre siden..
Gjest Madolyn Skrevet 25. juli 2011 #4 Skrevet 25. juli 2011 Ååå da så! Vel om du har veldig mye, så trur jeg du kan få MYE penger for overskuddsdråpene på barselavdelingen ;) Ellers kan du frosse ned mtp om å ha nok til senere, dersom du blir så sår at du ikke orker å amme/pumpe mer? Jeg hadde uansett ikke varma opp mm flere ganger, da min erfaring er at den blir sur. Det blir hvertfall min, heh...
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 25. juli 2011 #5 Skrevet 25. juli 2011 Haha...du får ikke mye... 130 kr pr liter mm som du produserer. Jeg fullpumpet meg med forrige snuppe. Den melka jeg hadde varmet opp lot jeg stå i max 40 min. Jeg fikk info om dette et sted, men husker ikke hvor. Anbefaler deg å opprette kontakt med en ammehjelper. Lykke til
Gjest Madolyn Skrevet 25. juli 2011 #6 Skrevet 25. juli 2011 130 kr for literen? Pfff nei det var ikke mye Trudde det var mye mer jeg.. *rødme*
lillenims Skrevet 25. juli 2011 #7 Skrevet 25. juli 2011 Jeg er ammehjelper. Grunnen til at det ikke står noe er at det er litt...vagt. Både oppvarming over ca 42 grader og frysing kan endre melka noe, dvs dens antibakterielle egenskaper samt noe av næringsinnholdet. Morsmelk kan stå i romtemperatur i 6-8 timer, i kjøleskap i ca 5 dager og i dypfryser i ca 6 mnd uten at næringsegenskapene endres noe særlig. Det beste (etter pupp) er å gi fersk pumpet melk, altså melk som ikke har vært nedkjølt og som er skånsomt oppvarmet til serveringstemperatur (i vannbad som holder maks 40 grader). Da vil melka ha vært behandlet så skånsomt at jeg ikke ser noe problem med å sette den innerst i kjøleskapet til neste måltid, og så varme den opp forsiktig da. Deretter kaster du evt rester. Om den har vært oppbevart i kjøleskap i noen dager, vil det samme nok gå helt fint. Har den derimot vært frosset vil jeg nok anbefale å kaste restene. Det samme gjelder definitivt om du har blandet den med MME, eller dersom du "skålder" melka før frysing (noen må gjøre dette for at barnet skal drikke den tinte melka). Om du varmer melka i *varmt* vannbad for at den skal bli fortere serveringsklar, vil du også ødelegge noen av egenskapene, for deler av melka vil jo da bli veldig varm (deretter rister man flaska for å få jevn temperatur). Da ville jeg heller ikke varmet den på ny. Det står litt om dette på http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk Alle rådene er avhengige av at barnet er friskt og fullbårent. For syke og premature skal man gjøre slik man har fått beskjed om fra sykehuset, og det betyr som regel at de aldri skal gis gjenoppvarmet melk.
Gjest Madolyn Skrevet 25. juli 2011 #8 Skrevet 25. juli 2011 Det må da ta utrulig lang tid å varme opp kjøleskapskald morsmelk ved hjelp av vannbad på bare 40 grader? Og hvor mange titalls ganger må vannbadet byttes ut, for å opprettholde temperaturen på nettopp 40 grader? Hadde ikke begitt meg ut på slik oppvarming dersom jeg hadde en sulten baby tror jeg..
Gjest Madolyn Skrevet 25. juli 2011 #9 Skrevet 25. juli 2011 Jeg skjønner så klart viktigheten av å bevare næringsstoffene, men jeg trur om foreldre begir seg på slik oppvarming når babyen våkner og er kjempesulten, så vil det bli noen svært stressende 15-30 minutter før maten endelig er klar?
*Andrine* Skrevet 25. juli 2011 #10 Skrevet 25. juli 2011 Et tips er å bruke termokopp til vannbadet! Vår snuppe får stort sett bare medisiner blandet i 10-20 ml morsmelk på flaske og da funker det veldig greit med 40 graders varme. Men har opplevd problemet ved større mengder og hyllende baby! Jeg har pumpet og fryst ned litt ekstra for å kunne blande i grøt og middagsmat senere. Men også ifall jeg skal bort noen timer og ikke rekker å pumpe, eller ifall (og kanskje det jeg frykter mest) jeg får et kraftig migrene anfall og må ta medisiner så jeg ikke kan amme! Et annet tips er å fryse ned i isterningposer, da kan man ta opp små mengder og det tiner fortere en en større klump.
jente_80 Skrevet 25. juli 2011 #11 Skrevet 25. juli 2011 hæ? Jeg trodde det var melka som ikke skulle bli varmere enn 40 grader, jeg... ikke vannet den ble varmet i... min mor skal passe jenta mi en dag, og hun snakka om å koke opp vann, for så å sette flaska med kjøleskapkald morsmelk oppi - og at hun da selvsagt sjekker ofte til den når 37 grader....
lillenims Skrevet 25. juli 2011 #12 Skrevet 25. juli 2011 40 grader var vel i underkant, men faktisk så BØR man ikke bruke så mye varmere vann. Om man bruker kokvarmt vann fra springen eller kokende vann (til å sette melka i) så vil deler av melka bli varmet opp mye mer, og man oppnår egentlig serveringstemperaturen ved at varm melk blandes med kald til lunken melk. Å varme opp mindre mengder melk går fortere, og det går også litt fortere om man varmer flaska først. Vi brukte en stor bolle med vann (som sikkert holdt litt mer enn 40 grader, men ikke mye - ikke noe problem å holde fingeren nedi) og roterte flaska nedi der, evt satte den i ro dersom vi ikke hadde tid til å rotere den. (Vi fullflasket i 3 mnd.) Om man gir flaske en gang innimellom gjør det ingenting om noen av næringsstoffene går tapt - det er slett ikke snakk om at melka blir næringsfattig, og den er fremdeles bedre enn MME (den inneholder altså fremdeles masse vitaminer/mineraler OG antistoffene), så om ungen plutselig er veldig sulten går det fint å varme den fort og gæli i glovarmt vann. Gir man morsmelk på flaske ofte så bør man kanskje være litt mer forsiktig for å bevare enda mer av næringsstoffene, men da vet man kanksje også litt mer om når barnet faktisk vil ha flaska si. Mange gir flaske etter amming, og da kan man jo sette den til varming når man starter amminga. Melka vil aldri bli for varm om du bruker vann som ikke er særlig mye varmere enn det sluttresultatet skal bli, og det er overhode ikke noe problem i forhold til hygiene å bruke 20 minutter på å varme opp melka.
lillenims Skrevet 25. juli 2011 #13 Skrevet 25. juli 2011 40 grader var vel i underkant, men faktisk så BØR man ikke bruke så mye varmere vann. Om man bruker kokvarmt vann fra springen eller kokende vann (til å sette melka i) så vil deler av melka bli varmet opp mye mer, og man oppnår egentlig serveringstemperaturen ved at varm melk blandes med kald til lunken melk. Å varme opp mindre mengder melk går fortere, og det går også litt fortere om man varmer flaska først. Vi brukte en stor bolle med vann (som sikkert holdt litt mer enn 40 grader, men ikke mye - ikke noe problem å holde fingeren nedi) og roterte flaska nedi der, evt satte den i ro dersom vi ikke hadde tid til å rotere den. (Vi fullflasket i 3 mnd.) Om man gir flaske en gang innimellom gjør det ingenting om noen av næringsstoffene går tapt - det er slett ikke snakk om at melka blir næringsfattig, og den er fremdeles bedre enn MME (den inneholder altså fremdeles masse vitaminer/mineraler OG antistoffene), så om ungen plutselig er veldig sulten går det fint å varme den fort og gæli i glovarmt vann. Gir man morsmelk på flaske ofte så bør man kanskje være litt mer forsiktig for å bevare enda mer av næringsstoffene, men da vet man kanksje også litt mer om når barnet faktisk vil ha flaska si. Mange gir flaske etter amming, og da kan man jo sette den til varming når man starter amminga. Melka vil aldri bli for varm om du bruker vann som ikke er særlig mye varmere enn det sluttresultatet skal bli, og det er overhode ikke noe problem i forhold til hygiene å bruke 20 minutter på å varme opp melka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå