fjotteline Skrevet 24. juli 2011 #1 Skrevet 24. juli 2011 heisann. tusta mi er 9 dager. gir mme og er veldig usikker på hvor mye og hvor ofte i starten de skal ha. hun hadde i starten 3.6 timer i moellom hvert måltid, men nå er det bare 1.5 time så er det full skriking og leting etter mer srikke. bruker sutt, men ikke fornøyd med den når hun finner ut den ikke gir noe melk.... er dette økedøgn? eller trenger de melk så ofte i starten? har vert sånn nå det siste døgnet og er litt frustrerende. vil ikke presse henne.. er jo så lita. håper noen har råd til meg !!!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 25. juli 2011 #2 Skrevet 25. juli 2011 Noen trenger mat oftere enn andre. Min gutt spiste (ammet) hver 1,5 timer helt til han var 3 mnd, også hvis han fikk mme (inntil170 ml noen ganger). Men så spiste han bare maks én gang i løpet av natta, da. Hadde ikke hørt om noen andre som var så sultne. Han var ganske slank og ligger nå ved 5 mnd ca på gjennomsnittet. Tenker at det ikke trenger å være noe galt med å spise ofte, men klart man lurer. Hvor mye drikker hun ved hvert måltid?
Gjest Madolyn Skrevet 25. juli 2011 #3 Skrevet 25. juli 2011 Hvor mye mme gir du henne hver gang? Siden hun blir sulten igjen så fort, så får hun kanskje for lite hver gang? Jeg har også en gutt som bare spiser og spiser, han fòres opp på morsmelk da <3 Men vi er hvertfall mye mer heldig enn de som har babyer med spisevegring og som går masse ned i vekt/ikke vil spise og må få sonde, så vi får være takknemlige for det om ikke annet
El1 Skrevet 25. juli 2011 #4 Skrevet 25. juli 2011 Jeg ga sønnen min mat ofte i begynnelsen fordi han ble født altfor seint og var veldig sulten, på sjukehuset sa de at jeg skulle gi mat når han ville han. Det endte med at han spiste lite og ofte, husker det kunne gå 30 min så gråt han og ville ha mat. Jeg hadde besøk av søsteren min som sa at dette går ikke... Så hun underholdt han slik at det gikk 3 timer og han virkelig ble sulten. Det var det som skulle til, etter det fikk jeg en fin rytme på matingen.
fjotteline Skrevet 25. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2011 hun drikker til hun er mett og det er ca 70 hver gang. noen ganger mer, men sjelden mindre. da er det vel normalt i starten da. men vanskelig og vite så takk for svar så langt dere:)
El1 Skrevet 25. juli 2011 #6 Skrevet 25. juli 2011 Jeg skreiv ned hva han spiste og da han var nesten 2 uker ga jeg flasker på 50 til 70 ml men jeg ammet litt fremdeles da. Husker de sa at dette var litt lite på helsestasjonen, men det kan ha vært utfra at han gikk lite opp i vekt. Da han var 3 uker drakk han 1 liter i døgnet og fikk mat 7 ganger i døgnet. Det virker som hun får nok mat, men jeg husker hvor slitsomt det var å mate ofte;)
fjotteline Skrevet 25. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 25. juli 2011 JA JEG BLE BARE SÅ I TVIL OM DET VAR FOR OFTE OG OM JEG SKULLE PRESSE HENNE TIL OG IKKE LA D VÆRE SÅ OFTE... MEN DET ER VEL OPP Å NED. HÅPER BARE D GIR SEG LITT ETTERHVERT. JEG AMMER IKKE SÅ JEG VET LIKSOM HUN FÅR I SEG NOK SIDEN JEG GIR HENNE TIL HUN IKKE VIL HA MERE. TAKK FOR SVAR:) (oy, det ble bare store bokstaver.. beklager:) )
lillenims Skrevet 25. juli 2011 #8 Skrevet 25. juli 2011 Som alle de andre sier så er det helt normalt ja. Det kan godt være økedøgn, du kan lese om det på http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn Selv om du ikke ammer så er "mekanismen" rundt økedøgn det samme, dvs det er signal fra babyen om at den vil ha mere mat, og det er noe både ammebarn og flaskebarn sier fra om. Løsningen for flaskebarn er dog gjerne å gi mere mat pr måltid, men husk at det gjerne tar noen dager før magesekken har utvidet seg nok til å kunne drikke store porsjoner, og da må man gi hyppigere måltider en periode. Så lenge hun bare er 9 dager ville jeg absolutt gitt mat oftere i stedet for i større porsjoner, og så latt henne justere opp mengden selv (altså tilby større mengde, men ikke forsøkt "tvinge" henne til lengre tid mellom dem).
Hjærtegull <3 08+11 Skrevet 26. juli 2011 #9 Skrevet 26. juli 2011 Spiser hun hver 1,5 time hele døgnet? Tuppa vår spiser hver andre time (dvs ca kl 08.00, 10.00 og 12.00) så sover hun 3-4 timer, er så våken og spiser hver andre time (16.00, 18.00 og 20.00, kanskje 22.00 og 24.00 også, men har idag for første gang blitt lagt i sin egen seng på rommet vårt kl 20, og spiste ikke så mye da) For så å sove så og si hele natten. Tidspunktene varierer selvsagt noe, og hun er 13 dager idag så vanen kan jo endre seg veeldig raskt, men slik har de 3 siste dagene vært. Hun spiser mellom 55 og 130 på hvert måltid. Men som oftest ca 80-90 ml. Hun hadde lagt på seg 220 gram den siste uken (var veid idag) så for snuppa vår er dette nok. E tips, fra barnelege og helsesøster, er at de til å begynne med trenger 15% av fødselsvekta som daglig inntak, altså, for vår som veide 3960 ved fødselen vil det si mellom 500 og 550 ml i døgnet. Så skal dette gradvis øke. Vi prøver å gi henne mat da hver andre time (eller sjeldnere), så om hun viser tegn til å være sulten etter 1,5 time prøver vi å underholde henne til det har gått to timer. Dette mente helsesøster var lurt, også fordi vi har prøvd å gi henne etter 1,5 timer og hun da spiser mye mindre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå