Gå til innhold

7åring som har sett nyheter og fått relativt detaljerte opplysninger om hendelsene i Oslo og Utøya...

Anbefalte innlegg

Hvor mye eller lite bør egentlig barn på denne alderen få omkring en så grusom hendelse? Barnet mitt var på samvær hos far i helga, og kom tilbake med gode opplysninger om både bombingen og hva som faktisk skjedde på Utøya; han kunne f.eks. berette om "en slem mann som skøt mange, og ei jente som satt ved siden av vennen sin og så at vennen ble skutt på og døde, og at han slemme mannen hadde kledd seg ut som politimann for å lure alle, og at han drepte mange dør det ekte politiet tok ham".....

Er ganske rystet over hvor mye pappaen hans har latt ham se av nyheter og fått høre om dette. Overreagerer jeg, eller burde en 7åring blitt skånet for alle disse brutale detaljene?

Fortsetter under...

Jeg har snakket med barna mine om dette, hvorav den minste er 6 år. Seksåringen vet også at en mann hadde kledd seg ut som politi, at mange ble skutt/drept og at det var snakk om ungdommer. Tror det er lurt å snakke med barna om dette, men har ikke vist dem bilder/ nyheter.

Annonse

Han er 7, og vil garantert høre om dette fra venner, se avisforsider i butikker og overhøre voksne som snakker om dette, Da synes jeg det høres ut som far har gitt han en ganske god, aldersadekvat framstilling av hendelsene. Det hadde vært mye verre om dere hadde prøvd å holde dette skjult for han og han snappet opp noe her og der, og lagde sin egen versjon av dette, som kanskje var enda verre ( at det var en ekte politimann f. eks) enn sannheten.

Når man er så stor som 7 år, så fårman informasjonen sin fra andre kilder enn bare foreldrene. Da er det nytteløst å tenke at de skal kunne skjermes helt fra slike store katastrofer..

Vi har ikke skjermet noe av dette for vår 7 åring. Hun har sett på tv og hørt på radio. Vanskelig å unngå, da det har surret og gått hele tiden. Vi har snakket sammen om det også. 3 åringen nenvte i går om døde mennesker og sykehus, så barn i alle aldere får med seg dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...