Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig problemet med å gi sukkerfri saft?

Jeg har en gutt som svetter noe voldsomt, og når det da er varmt ute sliter jeg med å få i ham nok vann. Han vil rett og slett ikke ta flaske skikkelig og ender med å bare tygge på tuten.

Idag var han skikkelig svett og han hadde virkelig behov for mer væske, så jeg puttet litt sukkerfri saft oppi flasken og VIPS!! Der drakk han 100ml...!!

Så jeg tenker at om det er en dråpe saft som skal til for at gutten min skal få i seg nok væske.... so be it!! Men nå lurer jeg på hvorfor folk sier at man ikke skal gi saft, men bare vann...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukkerfri saft er ikke anbefalt til små barn pga innholdet av kunstige søtstoffer,

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.908914

Da ville jeg heller gitt ham svak sukkersaft, men bare en sjelden gang innimellom, pga mulig skade av tennene (karies)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med sukkerfri saft. Ikke fordi den er sukkerfri, men pga alt det andre den inneholder, f.eks. søtningsstoffer o.l.

Se for eksempel heftet Mat for spebarn som gis ut av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet.

"Kunstig søtningsstoff og kunstig søtede produkter bør ikke brukes til små barn." (Side 31)

Om ungen er gammel nok ville jeg heller satset på en barne smoothie.

Skrevet

Enig med de andre over her. Kunstig søtning er ikke bra for små kropper.

Da er det nok bedre å bruke litt fersk juice i flasken. F.eks. Mose og sile en fersken, pære o.l. Eller for så vidt kjøpe litt sviskejuice eller en av de andre flaskene fra nestle og ha litt av I vannet. :-)

Skrevet

Kunstige søtningsstoffer viser seg å være svært ugunstig for kroppen på sikt. Som med alt annet er det ekstra viktig hvor mye man eksponeres for dette i barndommen. Selv holder jeg meg unna alt slikt, og kunne ikke falle meg inn å gi det til barnet mitt. Les litt om undersøkelser som er gjort, så ser du fort hvor omdiskuterte disse produktene er. Jeg tror at de fleste kunstige søtningsmiddel vil forbys i matvarer innen lenge.

Når det er sagt, så vil alle typer saft og leskedrikker på sikt gi skader på tennene. De er så sure at de etser bort emalje og tannben lag for lag, til det blir synlige skader. Blir han tørst nok, så drikker han vann!

Skrevet

Huff, nei da vil jeg ikke gi mer sukkerfri saft iallefall... Ble bare så lettet idag da han plutselig drakk så masse! Er jo ikke kjekt å se at han trenger væske og ikke vil drikke heller :(

Har prøvd å blande ut den eple og fersken (?) drikken til Nestlé, men den hadde samme effekten som vann. Jeg får prøve med frukt som en her oppe foreslår...

Men hva om en gir sukkerholdig "naturlig" saft for så å pusse tennene etterpå da??

Skrevet

Må forresten bare legge til at det ikke er snakk om daglige vaner her... kun når det er virkelig varmt og jeg ser at han virkelig trenger det!

Jeg gir ham også vannmelon og agurk i fruktnett, så han blir jo ikke dehydrert totalt!

Skrevet

Noen dråper sitron i vannen funker fint til frøkena mi som ikke vil drikke ordentlog hvis det kun er rent vann ;)

Skrevet

Hvor gammel er gutten din? Jeg fikk ikke i mini på 5 mnd her noe vann når jeg prøvde å gi på flaske... men så snart jeg ga han vann på tutekopp så gikk det ned på høykant! Han drikker og vann fra vanlig glass, men det får han jo ikke holde selv ;)

Skrevet

IKKE puss tenner rett etter inntak av sure drikker/sure fødevarer! Det gjelder både voksne og barn! Da er emaljen ekstra 'myk' og lett å skure vekk. Vent minst 30 minutter.

Skrevet

Skal prøve med sitron!!

Han er 8 mnd gammel.

En stund var han veldig flink til å drikke fra tutekopp, men nå ser han den kun som en leke! Prøver støtt og stadig i tilfelle han plutselig vil drikke istedet for å leke. Prøver med glass også, og av og til går det veldig bra, men som regel er det en liten slurk etterfulgt av masse hosting og så går det over i vill vannlek!

Han er veldig glad i å LEKE med vann!! :)

Tusen takk for alle gode råd!! Nå har jeg masse jeg skal prøve! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...