Gå til innhold

Karpaltunnelsyndrom-fins det hjelp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Hos meg gikk det en mnd eller to etter fødsel. Da var det endelig slutt. Hvis det ikke gir seg kan det opereres.

Lykke til,. Føler med deg. Jeg skal ikke ha flere barn - og eneste grunnen til det er disse smertene. Synes det er veldig leit men.

Vitamin B6 kan hjelpe for noen! Må opp i doser på i hvert fall 40 mg pr dag (fås kjøpt på apoteket). Større doser enn det skal være kortvarige (noen få dager), og evt følges opp av lege. Noen har i tillegg god effekt av akupunktur. Verdt et forsøk!

Hvis det ikke skulle gå over så er det evt operasjon.

Jeg har det fortsatt i mild grad, men det gjør fortsatt veldig vondt når jeg skal løfte minsten. Det hugger på en måte i håndleddet på siden hvor tommelen er. Snart 4 mnd siden jeg fødde. Vær litt skeptisk på operasjon, for det kan faktisk bli verre, det skjedde med moren min. Men dette tror jeg har mye med hvor dyktig kirurgen er.

Off, eg sliter med karpaltunnel-syndrom nå, har ca. 6 veker igjen til termin. Håper det går over kjapt etter fødsel, for jeg sliter med å bruke begge hendene. Vil jo gjerne bære og bruke hendene når vesla kommer :)

Når jeg leser dette ser jeg at det kan gå litt tid før det går over, men håper det ordner seg kjapt :)

Lykke til alle! Håper det ordner seg :D

Annonse

Ikke såvidt jeg vet. B-vitaminer er vannløselige og man tisser dem ut om det blir for mye av dem. Du må opp i mye høyere doser før det blir skadelig, mener jeg. Du kan jo høre med legen din, men jeg er temmelig sikker på det. Jeg har selv brukt større doser over tid. På apotekene har de tidligere sagt at over 50 mg pr dag kan føre til forgiftning, noe min lege har sagt er feil. I Sverige selger de 100 mg fritt i butikk og mener det er ufarlig.

Men man skal stille spørsmål :) Spør legen din om h*n har noen motforestillinger, så er du helt sikker! :)

Noen kan merke en bedring (ikke heling) etter 1-2 uker, andre kan det ta litt lenger tid med. Kan ikke gi noe konkret svar da dette kan variere med hvor store plagene er, hvor lenge man har hatt det, og også individuelle variasjoner. Men man må nok bruke den over tid for å bli helt bra, og ikke gi det opp for fort. Er det gått altfor langt så må man gjerne operere, men det er alltid best å unngå en operasjon siden det alltid vil innebære en risiko. I tillegg må du jo være veldig forsiktig i tiden etter operasjonen, og det er jo ikke så enkelt med en liten som krever av deg. Som sagt, sett flere bli helt bra med kombinasjonen B6 og akupunktur :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...