Gjest mammaitvil Skrevet 24. juli 2011 #1 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg er selv lærer, jobber på den lokale skolen med ca 250 elever. Det er en skole med få mobbesaker og den er kjent for et godt miljø. Personalet har også et skremt godt miljø. Jeg storstrives der. Sønnen min skal begynne der om noen uker nå..og plutselig ble jeg veldig i tvil...Burde jeg prøvd å få han inn på prvatskolen 10-15 min unna med bil? Grunnen til at jeg lurer er: - sønnen min er veldig sart, og har litt problemer psykisk..tror jeg..Han har noen litt spesielle måter å opptre på i forskjellige situasjoner (ikke negative mot andre, men som gjør at han kanskje kan bli sett på som noe spesiell..) - han slet veldig et par år i forrige barnehage, var aldri seg selv der..slet med å komme i lek med andre barn, uttrykte ikke følelser i barnehagen..den ble rett og slett for stor og hadde for mange voksne (som virket som ikke gjorde det rette for han) Barnehagen han har gått i de siste to årene er mindre, og de legger stor vekt på enkeltindivid og trygghet. Det er en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf (uten at det er spesielt merkbart, og trenmger ikke ha noe med saken å gjøre). Han har stortrivdes der fra dag en, og vært seg selv.. Har også fått en utrolig god venn..som også er veldig lik han. Denne vennen skal begynne på privatskolen (noe vi ble veldig triste over å høre..stor nedtur for gutten vår som ikke kjenner noen andre han skal begynne med) - Det er klasse med 10 elever på den skolen, på den offentlige er de 19...det er derfor en faglig grunn til at jeg lurer og.. - Prisen er lavere for privatskole + sfo pr mnd enn kun sfo på offentlig skole (latterlig..)..så prisen stopper meg ikke.. Oppsummert: ingen negative sider ved den private, bortsett fra: mindre praktisk - må kjøre han og hente han hver dag 10-15 min hver vei kontra ta med til jobben min + mannen min kan være vanskelig å overtale da han ikke er kristen og dette er en kristen skole.. Offentlig: bra skole til å være offentlig, jeg jobber der så er i nærheten + mer praktisk, men kjenner få, får mindre faglig oppfølging pga dobbelt så stor klasse, jeg vet de fleste guttene i den klassen har helt andre interesser enn min sønn...redd han skal bli litt utenfor og kanskje latterliggjort på enkelte punkter Hva ville du gjort? Gode/dårlige erfaringer fra privat/offentlig skole? Må bestemme oss veldig snart, og var først i dag jeg plutselig fikk det veldig for meg at jeg må vurdere dette Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424777-privat-vs-offentlig-skole-tipsr%C3%A5derfaringer-mottas-med-stor-takk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille frø, mor til to Skrevet 25. juli 2011 #2 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg jobber på privat skole. Kan virkelig anbefale privat skole. Da jeg ble ansatt var det over 100 søkere på to stillinger. Så vi har mange kvalifiserte å velge mellom når vi utlyser stillinger. Hos oss gir vi alltid det lille ekstra for å si det sånn. Vi strekker oss langt for å gi elevene et best mulig tilbud. Men jeg vet at det er mange gode offentlige skoler og, men du må nok bare se ann hva som passer dere best. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424777-privat-vs-offentlig-skole-tipsr%C3%A5derfaringer-mottas-med-stor-takk/#findComment-143426605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jepsi_pepsi_nr6 Skrevet 25. juli 2011 #3 Del Skrevet 25. juli 2011 Hei du! Jobbet selv ved en privatskole for noen år siden, og valgte å la vår eldste sønn starte der sammen m meg. Var i grunnen veldig fornøyd, og også for oss var d rimeligere å betale avgift og SFO på den private enn bare SFO på den offentlige. Etter hvert sluttet jeg der, men vi lot han forsette. Han måtte da ta buss hver vei i 15-20 min i stedet for å sitte på m meg. Han hadde nok fortsatt der hadde det ike vært for at han kom hjem så sent hver dag, 15.45, og at han havnet litt utenfor m jevnaldrende naboer. På skolen var det ikke så mange han lekte m på fritida, for de var ofte opptatt m andre ting (ikke aktiviteter som han kunne blitt m på, mer familie og andre venner). Valgte derfor å ta han ut etter jul i 5. klasse og overføre han til lokalskolen. Pluss litt andre faktorer. Men var veldig i tvil m nr to! Har venner som har valgt å gå den andre veien etter først å ha starta på lokalskolen, og hadde ikke vært i tvil om å søke overføring dersom jeg hadde opplevd at barnet mitt ikke hadde trivdes et sted. Vi hadde enkelte elever som var litt frem og tilbake, så det går jo evt an å prøve seg litt frem hvis du tror barnet takler det. Hva m å starte på lokalskolen og se d litt dersom gubben ikke er helt enig, og heller overføre dersom du opplever at han ikke trives? Dette er jo noe du i bunn og grunn må kjenne på selv, og du kjenner jo barnet ditt best, så det blir derfor bare synsing fra min side. Masse lykke til m valget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424777-privat-vs-offentlig-skole-tipsr%C3%A5derfaringer-mottas-med-stor-takk/#findComment-143426932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå