Gå til innhold

Noe særlig lavere kan dere ikke synke!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

DiB er ikke kjent for å være et bra forum med tanke på hva som tolereres her inne, men nå synes jeg dere har sunket så lavt det er mulig å synke.

Med tanke på alle tilbakemeldinger dere har fått om drittslenging og ekle kommentarer her inne burde dere vært 100% tilstede på en dag som dette.

Oppi alt som har skjedd så er det det flere tilfeller at personhets og direkte rasiste uttalelser. Etter min mening burde det i kjølevannet av hva som har skjedd vært nulltoleranse på slike ting. Folk benytter enhver anledning til å rakke ned på andre, statsministeren og muslimer for å nevnte noe. Det er fullt forstålig at dette som har skjedd har gått inn på alle og at det er behov for å snakke om det - også på dette forumet. Men personangrep og stygge uttalelser burde vært fjernet asap.

Dere skryter på dere at det skal bli et bedre forum og lover både det ene og det andre, men det viser seg at dere ikke er i stand til å være tilstede når det virkelig gjelder.

Mange har mistet familie, venner og bekjente og jeg mener at de som benytter en slik hendelse til å rakke ned på andre og hetse menneskegrupper burde spores opp og stenges ut av forumet.

Det må vel være mulig å spore opp hvem som står bak de anonyme innleggene?

Vurderer dere noen gang å stenge folk ute? Hvorfor er dere ikke tilstede etter en slik hendelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

STØTTES!

I tillegg er det noen som har lagd en tråd der de konspirerer om at ungdommene som fortsatt er savnet kan være sammensvorne av ABB.

Trist at slikt får herje fritt på et forum for foreldre og barn. Trist når nesten hele Norge klarer å vise sorg, omsorg, respekt og samhold så er det samme dritten som råder på bim/dib. Og ingen later til å ville gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Elin er på ferie, så her er en liten oppdatering bare så dere skal vite at vi tar tak i dette.

Først og fremst: Det er veldig godt å se at dere engasjerer dere i dette - tusen takk for at dere sier fra!

Vi har gitt moderatorene våre beskjed om å være spesielt oppmerksomme nå på innlegg som er støtende og ufine. Likevel hender det at det er noen som glipper unna oppmerksomheten vår, vi kan ikke annet enn å beklage det dypt og gjøre vårt beste for å være enda mer årvåkne for å luke vekk grums.

I tillegg håper jeg også dere har muligheten til å gjøre oss oppmerksomme på innlegg som går over streken, sånn at vi kan fjerne dem så fort som mulig. Når dere klikker på lenken "Klag på innlegg" under et innlegg, sendes det en e-post direkte til moderatorene, som da så fort som mulig vil se på saken.

Vi har selvsagt selv ansvaret for å holde tonen i forumene våre på et saklig nivå, men ber om forståelse for at det kan være vanskelig å til enhver tid å ha full oversikt over absolutt alt som skrives.

Vi vil at det skal være hyggelig å være på forumene til Barn i magen, og håper vi alle kan hjelpe hverandre med å holde en sober og verdig tone også når vi diskuterer tragiske hendelser som får følelsene til å rase.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det var en ting jeg glemte å svare på :-)

Vi har mulighet til å finne ut hvem som har skrevet innlegg, også når de er skrevet anonymt. Når det er noen som begår overtramp i forumene våre, tar vi kontakt med vedkommende - ved gjentatte ganger stenger vi vedkommende ute.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at det ville komme et slikt svar, men synes faktisk ikke det er godt nok.

Dere klarer ikke å drive dette forumet slik de fleste brukerne ønsker dere skal drive det.

"Det hender noe glipper unna oppmerksomheten vår"???? i helgen har alt glippet unna deres oppmerksomhet. Ikke et eneste innlegg har jeg sett har blitt slettet.

Jeg vet at flere har trykket på "klag på innlegg" og sendt e-post uten at noe har skjedd.

Dere burde ha såpass mange moderatoter at enkelte innlegg burde blitt fjernet med en gang, men istedet står det i et par døgn. Da tror jeg faktisk ikke at det er noen moderatorer tilstede.

Jeg ser selv moderator på et annet forum, og når det er ferieavvikling så sørger vi for at andre tar ansvar for å fjerne og flytte innlegg. Og i helgen har vi vært ekstra oppmerksomme.

Er dere stolte av at innlegg fra DiB blir brukt som dårlig eksempel på hvordan anonyme oppfører seg på nett? Er dere stolte av at P4 leser høyt fra innlegg herfra? Håper ikke det.

Det er virkelig på tide med en skikkelig skjerpings.

Og jeg regner med at vedkommende som kalte muslimer for "dyr" blir utestengt fra forumet uten noe form for advarsel. Dette er direkte rasistiske uttalelser som ikke hører hjemme på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen har det vært trist å være på dib. Det var vært fritt frem for alt av grums, brunskvetting, drittkasting og en tilstand som har vært langt under verdighet.

Der andre nettfora har klart å vise samhold, respekt, omsorg, moderasjon og verdighet har dib fortsatt i kjent stil der man uredigert kan kaste all sin dritt ut på nettet uten noen form for filtrering eller moderasjon.

Det har også blitt lagt merke til på andre nettsteder hvilken tilstand det har vært her inne og linker har blitt lagt ut på Twitter. Det har vært sammenlignet med hegnar-online. Og en slik sammenligning er verken bra eller god.

Trist at mødre, og fedre, kan oppføre seg slik og det er trist at dere syns det er greit med slik oppførsel i en tid som dette og på en nettsted for foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt skrevet, Annie.

Det at tilstander her blir lagt merke til på andre nettsamfunner og media generelt så desverre ikke ut til å påvirke de som driver dette forumet.

Hadde det vært mitt forum hadde jeg blitt utrolig flau og gjort hva som helst for å gjøre det bedre.

Men nok en gang så skylder de på at ting glipper gjennom og at de ikke kan se alt. Merkelig at andre nettforum får til dette, men DiB alltid "overser" diverse innlegg.

Hvor vanskelig kan det være å få i gang flere moderatorer?

Eller er det slik at all reklame er god reklame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All reklame er tydeligvis god reklame for BiM!

--- det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter siste par ukers situasjon på dette nettstedet, og spesielt de siste dagene. Det kan virke som om BiM ønsker å beholde alle aggressive og ondskapsfulle forumbrukere fordi dette gir flere registrerte trykk på sidene og dermed større annonnseinntekter. De som liker å rakke ned på andre er til og med begynt å bruke det som argument til støtte for seg selv i flere tråder - de sier de sitter trygt fordi de skaffer BiM inntekter!

I kveld skrev jeg mail direkte til moderator ang. svært ufine svar til en ny trådstarter her inne, og ba om at moderator måtte gjøre noe med det. Spurte også om de ikke kan begynne å utestenge disse som gjentatte ganger er så ufine og stygge mot andre. Moderator svarte kun på det siste spørsmålet mitt, gjorde ikke noe med den tråden jeg ba dem se på. Kanskje det ikke var stygt nok? Hvor går i så fall grensen til BiM?

Enten så driver BiM FEILINFORMASJON i sine tidligere svar i denne tråden - eller så er det moderator som er feilinformert. Moderator skriver nemlig i mail til meg i kveld at de har ingen mulighet for å spore brukerne når de skriver på anonymforumet!!! Dermed har de heller ingen mulighet til å gi advarsler eller utestenge disse brukerne! Hva er riktig, BiM?

BiM har fått svært mange oppfordringer i det siste til å gjøre noe med situasjonen som veldig mange er misfornøyd med, men har ikke gjort noe konkret - i hvert fall ikke noe som merkes i praksis av oss brukere. Det er riktignok ferietid og kaos i landet, men likevel - dette dreier seg om BiMs fremtid. Det som skjer på nettsidene for tiden er tildels svært grove overtredelser hvor enkeltpersoner angripes - rett og slett fordi noen synes det er morsomt å gjøre det. Det er til og med en egen tråd i kveld hvor en av mødrene (anonymt, selvfølgelig) forteller, og nærmest skryter av, at hun er en av de som under eget nick oppfattes som en av de sympatiske her, men at hun liker å skrive anonymt innimellom for å være "ærlig". Hvis ikke folk tåler det har de ikke noe her å gjøre i følge henne! Om denne ærligheten knuser noen har tydeligvis ikke noe å si for henne. Denne moren oppfører seg, som mange andre her, som om BiM er deres private eiendom og de bestemmer hvem som får være her eller ikke - liker de deg ikke, mobber de deg ut! Eller psyker deg ned. Eller har ut av seg så mye negativt at andre som ønsker et mer positivt forum ikke orker mer og melder seg ut.

Hvorfor skal disse personene tillates å være "ærlige" når denne "ærligheten" som oftest synes å være et skalkeskjul for bevisst å såre og prøve å skvise ut de som disse mødrene ikke liker, eller som de anser for altfor dumme til å være på forumet? Noen sier at de er stygge bare fordi de er så leie av å se samme spørsmålene om igjen og om igjen. Er vi så mange som har misforstått - er ikke BiM et sted man kan søke et fellesskap med andre i samme situasjon og stille spørsmål relevant for denne situasjonen? Er det bare tema som en liten kjerne på forumet bestemmer over som skal "godtas" på forumet?

Sett i lys av siste dagers tragedie er denne utviklingen på BiM skremmende! Her sitter personer og gjør narr av andres sorgprosess, fordi den etter halvannet døgn har vart for lenge, og de savner tv-programmene sine. Her sitter personer og er direkte ondskapsfulle mot andre. Personer som tydelig er i personlige kriser som henvender seg til forumet blir rakket ned på, psyket ut, tråkket på - i ren ondskap... fordi det er moro. Og hvem er det som driver med dette egoistiske og ondskapsfulle? Mødre til små barn, gravide og kommende mødre! Dette er skremmende! Så lenge BiM ikke gjør noe mer aktivt enn å slette et og annet innlegg en gang i blant er BiM med på å støtte disse personene som er feigt gjemmer seg bak anonymknappen. Da er BiM i realiteten med på å støtte disse personenes holdninger!

Etter de siste dagers hendelser i Oslo og på Utøya har folk land og strand rundt vist en enestående omsorg og omtanke for hverandre - på BiM blir du nærmest latterliggjort fordi du forsvarer retten til å sørge med alle berørte. Landets ledere oppmoder oss til samhold med og omtanke for hverandre, at vi tar vare på hverandre. Her på BiM er det fritt frem for å tråkke på hverandre - bare for morsomhets skyld!

Ikke fritt frem, sier dere, BiM? Jo, i praksis er det det! Disse personene som forsurer og ødelegger forumet tillates å gjøre dette fordi dere ikke stopper dem!!!

Så, BiM: Jeg har ikke noe som helst ønske om å være en del av et forum hvor utgiverne støtter slike holdninger som dere har tillatt her i det siste. I skrivende stund sitter jeg faktisk og lurer på hvorfor jeg i det hele tatt har tatt meg tid til å skrive alt dette! Støtter dere ikke disse holdningene som jeg har nevnt, sier dere??? Hvorfor gjøres da ikke noe konkret med det? Jeg, og mange med meg, ønsker å vite:

1. Hva er BiMs holdning til alt det negative som skjer på forumet?

2. Hva gjør BiM med saken - da mener jeg konkret, hva gjør dere og når blir det gjort?

Det er helt tydelig at siden BiM etter svært mange oppfordringer fremdeles ikke har gjort noe som monner for å løse dette problemet - så tar disse gribbene av noen mødre det som et tegn på at det er fritt frem for dem. Det verste er kanskje at det virker som om de er blitt oppildnet av de siste dagers tragiske hendelser, og at de derfor er blitt enda mer aggressive i sin væremåte enn de var tidligere. Det virker som om de har funnet et samhold i sin aggressivitet og ondskap mot andre midt i denne tragedien! Dette er SVÆRT SKREMMENDE å se i en tid da man normalt blant friske, modne, oppegående, voksne personer - om ikke annet - viser respekt for andres traumatiske opplevelser og andres sorg! I stedet tillates personer midt i denne tragedien på dette nettstedet å bli styggere med andre enn de var tidligere. Hva gjør dette for nettstedet i fremtiden? Og hvilke personer er dette som etter fredagens hendelser reagerer med å bli enda mer frekk og ondskapsfull enn tidligere? Hvilket nettsted er dette som tillater dette? Barn i magen er som regel et tegn på fremtiden, om håp og om glede og om troen på det gode i mennesker. BiM er ikke i nærheten av å formidle slike verdier i øyeblikket, dessverre. Det kunne vært et godt tilbud - og det kan kanskje bli det igjen, men det er avhengig av hvilke verdier BiM ønsker å ha og hva de gjør for at disse verdiene overholdes av brukerne av forumet fra i dag og i fremtiden!

Mange har meldt seg ut siste dagene fra dette forumet. Jeg trodde at dette var en side for voksne personer og at det derfor også var en side hvor man kunne forvente en noenlunde gjennomgående moden omgangsform. Pr i dag gir dessverre flere og flere positive bidragsytere opp siden og melder seg ut. For oss som henger på gjerdet og lurer på å hoppe utenfor - hva kan vi forvente oss av BiM i nærmeste fremtid og også på lengre sikt?

Hvorfor skal jeg og andre som meg fortsette på BiM?

Ps! Signerer her anonym fordi jeg ikke orker alle sleivkommentarer fra de jeg her har kritisert. Jeg har gitt nok opplysninger til at BiM kan vite hvem jeg er. Ønsker imidlertid svar her på Ris og Ros-siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tar dere tid til å skrive lange og engasjerte innlegg. Jeg skal prøve å svare etter beste evne!

Først litt generelt om hva vi mener om negative kommentarer i forumet. For å si det helt kort: Vi vil ikke ha dårlig stemning i forumene våre. Vi vil ha en hyggelig tone, der folk viser respekt mot hverandre, også når de er rivende uenige og når følelsene raser. I regelverket vårt for forumet (som vi dessverre ikke har lenket tydelig nok til, dette skal vi endre på) står det blant annet at utskjelling, trakassering, banning, trusler og vulgært språk ikke er tillatt.

Reglene for forumet vårt ligger her: http://www.barnimagen.com/felles/support/regler_for_forum_og_fotoalbum

Vi er ikke 100 % fornøyd med hvor tydelige og klare disse reglene er. Vi har nok også en del å gå på når det gjelder rutiner og regler for utestengelse. Selv om det står i reglene våre at vi utestenger medlemmer uten varsel når de legger ut hetsende innlegg, skjer dette sjelden i praksis. Utestengelse er ikke noe vi skal ta lett på, og hvilke regler som gjelder må være tydelig for alle.

For å rydde opp i dette, har jeg nå nettopp kalt inn til et møte nest siste uke i august (når alle ansvarlige er tilbake på jobb), der vi skal ta en ny og full gjennomgang av regler for forumet og rutiner for utestengelse. Innen utgangen av august lover jeg dere et nytt og krystallklart regelverk for oppførsel i forumet på Barn i magen og Din baby. Disse vil bli håndhevet strengt, forhåpentligvis vil dette føre til mindre edder og galle.

Når det gjelder dette med å spore brukere som har postet anonymt, så har nok moderatoren du var i kontakt med i går blitt feilinformert. Via adminet vårt har vi nemlig full tilgang til å vite hvilke brukere som har postet innlegg, også når de bruker anonymknappen.

Mer spesifikt om moderering av innlegg de siste dagene: Firmaet som gjør modereringen for oss er innom minst en gang i timen. Innlegg som blir varslet skal dermed ikke ligge ute mer enn en time før de blir vurdert/fjernet (bortsett fra om natten, når trafikken i forumet er på et minimum). Jeg har bedt om å få en rapport fra firmaet som modererer for oss, for å få vite mer om innlegg som er blitt varslet og slettet i løpet av helgen. Jeg har også gitt beskjed om at de i disse dagene godt kan være litt strengere enn vanlig. Vi har vanskelige dager, alle sammen, vi trenger varmende samhold og ikke hatske ytringer og aggressivitet.

Dere har rett i at vi har fått en del oppfordringer om å gjøre noe med situasjonen som en del av brukerne våre er misfornøyd med. Vi har imidlertid gjort en hel rekke konkrete tiltak for å endre på dette, men det kan godt hende vi ikke har vært flinke nok til å informere dere om dette.

Dette er noe av det viktigste vi har gjort og kommer til å gjøre:

For det første har vi ansatt en person som på heltid skal være forumvertinne for Barn i magen og Din baby (mer her: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article688241.ece). Elins hovedoppgave vil være å sørge for at det er god stemning i forumet, at folk er vennlige mot hverandre og at brukere som forsurer stemningen blir rettledet og/eller utestengt. Elin skal være den hyggelige vertinnen på festen som sørger for at det er et hyggelig selskap, at alle er inkludert og at den som søler rødvin på det hvite gulvteppet får beskjed om å ta det litt med ro. Hun får god hjelp av firmaet vi har hyret inn til moderering, de er inne i forumet hver time for å slette ufine innlegg. Elin begynte i den nye jobben rett før sommerferien, men jeg lover dere at dere kommer til å se store endringer i tonen på forumet utover høsten.

Den andre store endringen vi gjør, er å skifte system for forumet. Mange opplever tekniske problemer, og det har vært veldig vanskelig for oss å løse disse problemene fordi teknologien dagens forum ligger på er gammel og utdatert. Vi har ansatt en egen prosjektleder for å sørge for at den nye løsningen blir topp moderne og helt uten teknisk gruff. 15. august starter vi å bygge opp det nye forumet, og håper underveis på hjelp fra brukerne våre for å få forumet akkurat sånn dere vil ha det.

Jeg synes forresten det er veldig interessant det dere skriver om at det er noen personer som skriver anonymt for å være ”ærlige” – mens de i realiteten bruker det som en anledning/unnskyldning til å tråkke på andre. Vi har nemlig hatt en diskusjon, som ennå ikke er ferdigstilt, om vi skal fortsette med å gi anledning til å poste anonymt. I utgangspunktet er man jo anonym i og med at man bruker et kallenavn – så det blir en slags dobbel anonymitet at man også kan skjule hvilket kallenavn man har. Samtidig ser vi at en del har behov for å være anonym, også ovenfor andre brukere på Barn i magen og Din baby, når man ønsker svar på problemstillinger som er spesielt følsomme eller vanskelige. I denne diskusjonen ønsker vi oss fortsatt innspill fra dere brukerne, dere kan enten sende kontakte forumansvarlig Elin Davidsen direkte (kontaktinformasjon i denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article688241.ece) eller fortsette diskusjonen i denne tråden: http://www.barnimagen.com/forum/thread/143424957. Vi blir veldig glade for alle innspill vi får!

Og igjen: Tusen takk for at dere tar dere tid til å si fra når dere er misfornøyde med Barn i magen og Din baby. Det er bare når vi får beskjed fra brukerne våre om ting som ikke er bra nok, at vi har mulighet til å bli bedre. Jeg vil dere skal vite at vi tar det på alvor, og at det nå kommer til å skje endringer.

Om det er noe dere ønsker mer informasjon om, så bare spør!

Hilsen Kari

Leder for digital produktutvikling i nettstedene som ligger under Klikk Foreldre og Bolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et langt og ordentlig svar! Det virker som om dere jobber med saken, så da skal jeg gi det en stund til og se hva som skjer utover høsten :)

Personlig mener jeg at bruken av anonymforumet har tatt av. Mye som skrives der kunne man skrevet under nick, men når noen er anonyme blir det ofte slik at de fleste andre også velger anonymiteten i sine svar.

Mye av det som også tas opp på anonymforumet hører strengt tatt inn under de andre "overskriftene" på forumet. Det virker som om anonymforumet er det som er mest brukt, og dermed postes "det meste" der.

Kan det være en mulighet å ha en form for registrering for anonymforumet, altså at man får tillatelse til å bruke det. Hvis man da f.eks. misbruker sin besøkstid på anonymforumet kan man lett utestenge disse - og fremdeles la dem ha tilgang til resten av siden? Da blir de også veldig tydelige om de fortsetter med ufinheter overfor andre under eget nick. Dette kan kanskje også gjøre forumet ryddigere siden man da trolig styrer flere innlegg dit de egentlig hører hjemme.

Da slipper man også (forhåpentligvis) alle spydighetene enkelte av de gamle traverne kommer med overfor de nyere brukerne. Slik det er i dag er det håpløst når en ny bruker møtes med drittslenging og kalt dum fordi de spør et relevant spørsmål - bare fordi noen er leie av å lese spørsmål om det.

Jeg tror det absolutt er behov for et anonymforum for å ta opp spesielle saker, og ønsker dermed å beholde dette - men i en annen form enn i dag hvor det blir misbrukt, er uoversiktlig fordi "alt" legges der.

Håper det blir en god utvikling fremover :)

Hilsen 23:59 den 25.juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig melding! Og takk for en veldig god idé rundt dette med anonymitet. Vi kan ta med inn i diskusjonen at anonymitet kanskje kan være en rett man mister om man gjentatte ganger oppfører seg bøllete.

Også enig med deg i din betraktning at man kanskje er anonym fordi alle andre er det, kanskje også fordi boksen for anonymitet automatisk er haket av sånn at man må gjøre en aktiv handling for å være ikke-anonym. Dette er ting vi skal se nærmere på, og forhåpentligvis finne en god løsning på.

Glad for at du vil bli hos oss - skal sørge for å ikke skuffe deg!

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...