Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uten å gå inn på detaljer om hvorfor så er det slik at jeg ble sykemeldt da jeg gikk gravid med jentungen, gikk over i permisjon og har nå blitt sykemeldt på nytt rett etter permisjon. Men så har det seg slik at vi har hatt to lønnsoppgjør siden jeg ble sykemeldt før fødsel, og sjefen min ba meg undersøke om jeg kan ha krav på dette, men finner lite informasjon om det på nettet.

Vil gjerne vite litt om hva jeg har krav på før jeg går til NAV siden jeg har hatt dårlig erfaring og føler at de vet gjerne veldig lite der.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424436-sykemeldt-og-l%C3%B8nns%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med likestillingsloven og lønnsøkning har ingenting med nav å gjøre. Det gjelder de som blir utelatt i lønnsoppgjøret av sin arbeidsgiver pga fødselspermisjon.

Når det gjelder nav så forvalter de folketrygdloven. Der kommer det klart frem at dersom man går på sykepenger og foreldrepenger sammenhengende, så endres ikke inntektsgrunnlaget. Det er ingenting du kan gjøre for at nav skal utbetale deg mer lønn.

Sykepenger og foreldrepenger er ment å være kortidsytelser og det er grunnlaget som settes ved starttidspunkt som er gjeldende hele perioden. Ytelse som f. eks uførepensjon g-reguleres hvert år fordi den ikke anses som korttidsytelsen.

Dersom du får lønn fra arbeidsgiver i perioden du mottar sykepenger og foreldrepenger (og de får refusjon fra nav) så pleier arbeidsgiverne å utbetale høyere lønn etter lønnsøkning, og selv dekke tapet de har med tanke på mellomlegget. Men dersom du får ytelsene direkte utbetalt fra nav, vil du ikke få med lønnsøkningen. Lovverket er helt klart på dette.

Dersom din arbeidsgiver hadde nektet deg lønnsøkning fordi du skulle ut i fødselspermisjon kunne du brukt likestillingsloven, men i dette tilfellet så har du ikke mye bruk for det som står der.

• 1 måned senere...

hei, så dette nå og måtte bare svare....be sjefen din undersøke dette selv. Ærlig talt....dette har ingnting med NAV å gjøre og sjefen din burde vite bedre...dette er ikke din oppgave å finne ut...i tillegg er du sykemeldt og skal ikke jobbe for å finne dette ut. I min bedrift har vi alle krav på lønnsøkning selv om man er gravid....osv....

Annonse

kth: selvsagt har nav noe med dette å gjøre - det er jo de som utbetaler sykepenger!!!! Er slettes ikke alle som får forskuttert sykepenger fra arbeidsgiver, og selv de som gjør det har ikke krav på å få med seg lønnsøkningen fordi arbeidsgiver får jo ikke refundert hele den summen fra nav....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...