Gå til innhold

Lavt blodtrykk - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med lavt bodtrykk hele graviditeten. Mye svimmel, og må ofte legge meg ned. Blir svimmel når jeg sitter også, og har nå måttet slutte å kjøre bil pga dette. Ser at siste målingen min hos jordmor var på 109/72, så det er jo ikke så ille, men jeg følte meg i ok form når hun målte da.

Idag har det vært helt håpløst. Har fått låne en digital blodtrykksmåler, så jeg har målt litt med den. Ble så dårlig, og det gikk ikke over når jeg la meg ned. Fikk da et par målinger på rundt 77/43, med ca fem minutters mellomrom. Fikk i meg litt mat og drikke, prøvde å reise meg opp litt etterhvert, men har måttet legge meg igjen. Trodde det bedret seg da jeg fikk målinger på 103/65 og 96/58. Gikk litt opp og ned hele tida. Målte vel ca en gang hvert kvarter.

Nå er det 4-5 timer siden dette satte igang, og jeg ligger her enda. Fryktelig svimmel og uvel. Trykket var nå på 98/60, så det er vel ikke så galt? Barnefar ringte og snakket med Føden tidligere, og de sa jeg evt kunne komme og måle trykket, og få en registrering på babyen, men at det ikke var så mye å få gjort med dette.

Noen som har erfaringer med dette? Tips, eller noen beroligende ord? Er vant til at alt jeg gjør tar veldig lang tid, fordi jeg må ta pauser og legge meg ned, men jeg kan da ikke bli liggende hele tida i åtte uker.

Beklager langt, og "synd-på-megselv"-innlegg :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt blodtrykk, men har dette til vanlig også :( Er ganske pyton. Det som en legger mest vekt på er undretrykket. Jeg ligger på 100/50. Med så lavt undertrykk skal ikke blodtrykket falle mye før en svimler.. Jeg klarer meg stort sett greit, men jeg er vant til dette. Jeg kjenner symptomene på blodtrykksfall tidlig og kan ta mine forhåndsregler ut fra det.

Skrevet

Sliter med lavt blodtrykk jeg også, ligger på ca 85/40 de siste gangene jeg har fått det målt hos legen. Ikke så mye å gjøre med det, ettersom jeg har skjønt. Fått beskjed om å drikke mye, og spise salt mat. Ellers så blir det å ta det veldig piano, det svimler jo for ingenting. Blitt vant til å ikke bare ta en pause på sengekanten, men også ta en pause fra sittende til stående. :/ Er vel ikke noe farlig, men ganske ubehagelig og upraktisk...

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) godt å få vite hvordan andre opplever dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...