eldbjorgandrine.blogspot.com Skrevet 24. juli 2011 #1 Del Skrevet 24. juli 2011 Jenta mi er altså heeelt håpløs ang dette. Det nærmeste hun kommer grønnsaker er ett par biter rå gulrot. Men alt av grønnsaker NEKTER hun, hun liker det ikke. Hun har ALDRIG likt det. Selv ikke som baby spiste hun moste grønnsaker. Ikke potet, ikke potetmos, ikke chips, ikke brokkoli, kokt gulrot, ikke blomkål, ikke salat, ikke paprika, mais, agurk osv. Nix nada ikke noe som helst spiser hun. Hun spiser litt kyllingfilet, fiskekake, ovnsbakt laks, pannekane, spagetti (uten saus og kjøtt), havregrøt, og risengrynsgrøt. Det er det. Hun spiser IKKE pizza, gryteretter, gratenger, saus, salater, svinekjøtt eller kukjøtt. Hun kan spise pølse, men da KUN pølse, helst med lompe. Hun spiser IKKE pølse dersom den er i hvit eller brun saus, eller om den er i suppe, eller om den er i spagetti eller noe slikt. Hun kan spise kjøttkake eller kjøttboller, men da må det ikke være saus på dem. Av brød spiser hun KUN kneip, ikke oe anna, ikke loff og iallefall ikke noe med frø i....og ikke ristet brød, og slett ikke knekkebrød. Hun spiser KUN nugatti, og av og til leverpostei, men det er dersom vi ikke har nugatti. Hun drikker IKKE melk hjemme, men drikker litt melk i bhg. Hvor mye styr skal jeg lage rundt dette? Hvor mye fokus skal jeg ha på det? JEg har lagt meg på den at hun får 1 brødskive med nugatti pr dag, restem MÅ hun spise annet pålegg. Da kan hun til nød spise leverpostei eller fårepølse. Men hun velger glatt å spise tørr brødskive. Hun hæler jo ikke smør heller..... Hun spiser i grunnen svært svært lite. Men hun er frisk som en fisk, er ALDRIG syk, har vert hos lege 3 ganger i sitt liv, dette pga øreverk 2 ganger ( når hun var 2 år, og så en gang pga alergisk reaksjon på insektsbitt). Forkjøla og snørrete er hun adrig, og det ser ut som hun har ett kanonbra imunforsvar...... Hun spiser 2 omega 3 fisker hver dag, samt daglig dose biovitt. MEn hun "liker" ikke og nekter å spise grønnsaker og sånt, hvor mye skal jeg presse?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424263-55-%C3%A5r-og-nekter-%C3%A5-spise-gr%C3%B8nnsaker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugl@ Skrevet 24. juli 2011 #2 Del Skrevet 24. juli 2011 Noen barn er vanskeligere på mat enn andre, ikke gi deg. Tilby grønnsaker, ikke tving henne, men la det være tilgjengelig. Noe kan du lure i feks kjøttkaker ol, som feks gulerot, selerirot og andre grønnsaker, du må da lage hjemmelaget, for dette må lures inn i farsen, så vet du hun har fått i seg noe i hvertfall. Spiser hun frukt? Selv har jeg barn som spiser grønnsaker, de er veldig sellektive med hva de spiser vel å merke Feks: 13åringen spiser gjerne diverse salater, blomkål, agurk, rå løk, purre, vårløk, bambusskudd, vannkastanjer, sukkererter, gulrot, potet og selerirot, men rører ikke mais, paprika og tomat under noen omstendighet. Hun på snart 6år liker salat, kål, rå løk, rå gulerot, sukkererter, purre, men som sin bror rører ikke hun feks tomat, parika osv. 4åringen elsker paprika, tomat, spiser mais, kålrot, neper, reddiker, agurk, gulerot, blomkål, aspargesbønner, artisjokker, stangselleri, men rører ikke salat, kål eller løk i noen form. Det6 betyr at jeg må ha diverse forskjellig tilbehør til maten, salater bør heller ikke mikses, men de forskjellige ingrediensene i hver sine skåler, så får de plukke det de liker. Jeg kan nevne at 13åringen nektet å spise grønnsaker en lengre periode da han var liten, kun potet, ikke noe annet. Det gikk seg til over tid. jeg ga aldri opp, og han måtte smake litt på alt nytt før jeg aksepterte et "liker ikke". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424263-55-%C3%A5r-og-nekter-%C3%A5-spise-gr%C3%B8nnsaker/#findComment-143424285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tre små knotter Skrevet 24. juli 2011 #3 Del Skrevet 24. juli 2011 Nå er riktignok min gutt 3 år, og han spiser også BARE en tørr potet,eller pasta med en halv flaske ketchup, ikke noe fisk eller kjøtt. Sier han ikke liker og jeg sier han må da smake før han kan si om han liker eller ikke. Da er det hele i gang! Trassing og kjefting fra barnets side, da gir jeg meg.,. Kankje feil av meg, men ORKER ikke dette hver dag under middagen.. Eneste "fisken" han smaker på er fiskeboller.. (?). I bhg spiser han det meste, men ikke hjemme. frustrerende!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424263-55-%C3%A5r-og-nekter-%C3%A5-spise-gr%C3%B8nnsaker/#findComment-143424492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo x3 Skrevet 24. juli 2011 #4 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg har også en som er superkresen, av frukt spiser han kun eple og av og til litt melon. Men nå spiser han litt forskjellige grønnsaker så lenge det ikke er kokt. Han er også veldig kresen på pålegg, spiser ikke gratenger, gryteretter, pizza og lign. Tror han sliter med at det er blanding og da konsistensen. Men vi har som regel at han skal smake på alt han blir servert og av grønnsaker/salat (som vi har hver dag) skal han velge en ting. Dette har etter at vi begynte med det, fungert veldig bra. Som regel liker han det ikke etter å ha smakt, men det er ok sier jeg, kanskje han liker det bedre neste gang han smaker det. Det er viktig å ikke stresse dette så lenge barnet er friskt og vokser! Stresser man og presser kan det bli verre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424263-55-%C3%A5r-og-nekter-%C3%A5-spise-gr%C3%B8nnsaker/#findComment-143425071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojo x3 Skrevet 24. juli 2011 #5 Del Skrevet 24. juli 2011 Glemte å skrive at min er 6år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143424263-55-%C3%A5r-og-nekter-%C3%A5-spise-gr%C3%B8nnsaker/#findComment-143425075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå