Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #1 Del Skrevet 24. juli 2011 Om vi alle kunne lært mer om psykologi, om alle faresignal så kunne kanskje noen fanget opp Anders Behring før? Da mener jeg ikke å lære litt generellt, men virkelig få satt oss inn i dette. Også for å kunne hjelpe disse som beveger seg lengre og lengre vekk ifra realiteten. Ja det er såklart skummelt at flest mulige skal lære om dette, da man kan tenke at kanskje mange vil vurdere andre mennesker opp og ned i mente. At noen blir feilvurderte. Men kunnskap om et så viktig tema, å vite hva andre mennesker kan slite med er viktig! Å kunne se et annet menneske, som ikke har det så bra. Som beveger seg i helt feil retning, og trenger hjelp selvom personen kanskje ikke ser det selv. Det er så ufattelig trist det som skjedde, gjort av en svært psyk person. Så mange uskyldige, unge mennesker som mistet livet fordi ett menneske har en forvridd tankegang. Om man ser tilbake på hva Anders har bedrevet med de siste årene, kunne man kanskje se tegnene til at noe var virkelig galt? Her om dagen, uttalte en mann seg i en butikk om Anders. Han sa at det var en helt frisk mann som gjorde dette. Det var ingenting galt med han. Tenk at friske mennesker kan gjøre slikt. Hva gjorde Anders frisk? At han ser ut som en vanlig, kjekk mann i gaten? At han hadde en normal familie, vokste opp i trygge omgivelser på vestkanten? At han ikke har vært innlagt før? Alle vet, at et friskt menneske gjør ikke slike grusomme ting slik som Anders gjorde. Ingen psykisk friske, bruker år på å planlegge slike grusomme hendelser. Hadde enhver av oss hatt mer kunnskap, kunne noen kanskje plukket opp Anders psyke sinn før? Dette ble rotete og dårlig skrevet. Litt tanker jeg har gjort meg rundt denne saken, og håper vi aldri mer må oppleve slikt i vakre Norge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143423274-jeg-syns-at-vi-alle-burde-l%C3%A6re-mer-om-psykologi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #2 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg er egentlig enig med deg, selv om jeg tror det ikke er gjennomførbart å gi alle dypere innsikt i psykologi som skolefag. Men å ha fag hvor dette er innbakt sammen med kunnskaper om menneskelige relasjoner og omgangsformer, hvordan inkludere alle osv., det tror jeg kunne vært nyttig. Det å fokusere på empati og medmenneskelighet - og hvordan sette grenser for seg selv også. Et slikt fag, om det ble gjort på riktig måte kunne vært veldig verdifullt. Men også veldig avhengig av de ulike lærerne. Uansett tror jeg aldri man kan sikre seg mot slike personer som han som har begått terrorhandlingene i Oslo og på Utøya. Han ønsket å gjøre dette, og har planlagt det kaldt og systematisk i flere år, virker det som. Han har til og med en plan med at han la fra seg våpnene sine med det samme politiet kom - han ønsker å være i live for å fortsette sin sak i mange år fremover. Slike som han kan vi aldri beskytte oss hundre prosent mot. Men som du sier, kanskje kunne noen sett noen faresignaler tidligere? Umulig å vite. Synes tankene dine er gode! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143423274-jeg-syns-at-vi-alle-burde-l%C3%A6re-mer-om-psykologi/#findComment-143423996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå